TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
BLACK WEEK PÅ LB+ - 12 MND 30%!
Nyhed

BMW iX M60 får 619 hk og 1100 Nm

Bowers & Wilkins-anlæg, laserlys og luftaffjedring er standard.

forfatter
Publiceret 05/01/2022 - 13:31

Hvis du ikke synes, at BMW iX M50 er “M” nok, hvad så med den her? Den ser måske ikke så speciel ud sammenlignet med M50, men BMW iX M60 er et monster i forklædning.

Bilen, der kommer til sommer, har diskrete ændringer udvendig med det klassiske M-logo bagpå, på siderne og endda på bremsekaliprene. Men det er i bunden, man finder de vigtigste opgraderinger.

(Foto: BMW)

Luftaffjedring med niveauregulering er standardudstyr, ligesom på M50. Det samme gælder en anti-roll bar på bagakslen og to elmotorer med højere effekt. Den bagerste yder 360 kW eller 486 hk, den forreste 190 kW eller 258 hk, for en maksimal ydelse på 619 hk.

Som om det ikke var nok, er det samlede drejningsmoment 1100 Nm, når Launch Control er aktiveret, hvilket gør, at den store bil klarer 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Tophastigheden er, som det er almindeligt for de fleste hurtige tyske biler, begrænset til 250 km/t.

(Foto: BMW)

Men hvad så med rækkevidden, hører jeg dig spørge? Den er slet ikke værst. 566 km er ikke så ringe endda, idet bilen har det samme batteri på 111,5 kWh, som sidder i iX xDrive50.

Forbruget er opgivet til 21,6 kWh pr. 100 km ved blandet kørsel, og med en ladekapacitet på 200 kW skal man kunne lade fra 10 til 80 procent på 35 minutter. Ti minutters hurtigopladning skulle give en rækkeviddeforøgelse på 150 km.

(Foto: BMW)

Den er ikke alene vanvittig hurtig; den er også veludstyret som udgangspunkt. Bowers & Wilkins-anlægget Diamond Surround Sound System er standard – og noget af det bedste, man kan finde i en bil.

Læs også Førsteklasses komfortekspres BMW iX xDrive40 er et lækkert sted at være på både lange og korte ture (opdateret med rækkevidde ved sommerkørsel).

Den kommer også med BMW Live Cockpit Professional og BMW Natural Interaction, der giver stemme- og gestikstyring. BMW Laser Light, Comfort Access og sædeventilation foran er ligeledes en del af den righoldige udstyrsliste.

(Foto: BMW)

iX M60 kan desuden leveres med 22 tommers fælge i Titanium Bronze-design.

BMW fortæller, at forhandlerne vil begynde at tage imod bestillinger i løbet af januar, og de første biler leveres allerede til juni i år. Danske priser kender vi endnu ikke.

(Foto: BMW)

Annonce
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

Hurtigere Abarth-udgave af Fiat 500e På vej med flere hestekræfter og falsk motorlyd
Den ikoniske Golf genopstår som elbil Kommer formentlig også som elektrisk Golf GTI.
Prægtige Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ægte britisk bilkunst. Og nu får de lydanlæg fra selveste Sennheiser. Først ude er Plus Four og Plus Six.
Porsche Macan bliver elektrisk: Her er de friske detaljer Porsche har frigivet flere detaljer om den elektriske version af Macan, som forventes at komme ud på vejene i 2024. Der loves over 600 hestekræfter, 100 kWh batteri og lang rækkevidde!
Volvo EX90 ny luksus-SUV er lanceret og prissat Volvos flagskib kan bestilles nu og leveres i 2024
2023 Audi e-tron får længere rækkevidde - og nyt navn Opfølgeren til Audi e-tron får længere rækkevidde, hurtigere opladning og nyt design: De første biler forventes at rulle ud på vejene i februar 2023!
Følg Lyd & Billede