TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

BMW iX M60 får 619 hk og 1100 Nm

Bowers & Wilkins-anlæg, laserlys og luftaffjedring er standard.

Af / 05/01/2022 - 13:31
BMW iX M60 får 619 hk og 1100 Nm

Hvis du ikke synes, at BMW iX M50 er “M” nok, hvad så med den her? Den ser måske ikke så speciel ud sammenlignet med M50, men BMW iX M60 er et monster i forklædning.

Bilen, der kommer til sommer, har diskrete ændringer udvendig med det klassiske M-logo bagpå, på siderne og endda på bremsekaliprene. Men det er i bunden, man finder de vigtigste opgraderinger.

P90446856 highRes scaled 1
(Foto: BMW)

Luftaffjedring med niveauregulering er standardudstyr, ligesom på M50. Det samme gælder en anti-roll bar på bagakslen og to elmotorer med højere effekt. Den bagerste yder 360 kW eller 486 hk, den forreste 190 kW eller 258 hk, for en maksimal ydelse på 619 hk.

Som om det ikke var nok, er det samlede drejningsmoment 1100 Nm, når Launch Control er aktiveret, hvilket gør, at den store bil klarer 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Tophastigheden er, som det er almindeligt for de fleste hurtige tyske biler, begrænset til 250 km/t.

P90446818 highRes scaled 1
(Foto: BMW)

Men hvad så med rækkevidden, hører jeg dig spørge? Den er slet ikke værst. 566 km er ikke så ringe endda, idet bilen har det samme batteri på 111,5 kWh, som sidder i iX xDrive50.

Annonce

Forbruget er opgivet til 21,6 kWh pr. 100 km ved blandet kørsel, og med en ladekapacitet på 200 kW skal man kunne lade fra 10 til 80 procent på 35 minutter. Ti minutters hurtigopladning skulle give en rækkeviddeforøgelse på 150 km.

P90446808 highRes scaled 1
(Foto: BMW)

Den er ikke alene vanvittig hurtig; den er også veludstyret som udgangspunkt. Bowers & Wilkins-anlægget Diamond Surround Sound System er standard – og noget af det bedste, man kan finde i en bil.

Læs også TEST: BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive40 er et lækkert sted at være på både lange og korte ture (opdateret med rækkevidde ved sommerkørsel).

Den kommer også med BMW Live Cockpit Professional og BMW Natural Interaction, der giver stemme- og gestikstyring. BMW Laser Light, Comfort Access og sædeventilation foran er ligeledes en del af den righoldige udstyrsliste.

P90446840 highRes scaled 1
(Foto: BMW)

iX M60 kan desuden leveres med 22 tommers fælge i Titanium Bronze-design.

BMW fortæller, at forhandlerne vil begynde at tage imod bestillinger i løbet af januar, og de første biler leveres allerede til juni i år. Danske priser kender vi endnu ikke.

P90446806 highRes scaled 1
(Foto: BMW)
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Drømmen om den talende bil bliver til virkelighed med Gemini Live

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri

Volvos mindste er klar til eventyr

GAC’s nye biler er fornuftige, men uden et es i ærmet