TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

BMW elektrificerer de tohjulede

BMW CE 04 kører op til 130 km.

Af / 07/07/2021 - 14:08
BMW elektrificerer de tohjulede

Elbiler får hurtigt følge af elektrificerede motorcykler. Det er nemlig ikke bare løbehjul, der skal køre på strøm i fremtiden – BMW spår, at også motorcyklerne bliver helelektriske.

De er ikke først ude, og CE 04 har været vist før, men nu er den produktionsklar.

P90428704 lowRes 2

Den nye CE 04 har fået et endnu mere futuristisk design end BMW’s første forsøg, C evolution, som blev produceret, samtidig med at BMW lancerede i3 i 2013.

Her taler vi om en elektrisk scooter, med ydelse som en let motorcykel, der er målrettet mod dem, som har brug for at komme rundt med et elektrisk køretøj i byer og tætbebyggede områder. CE 04 er i den henseende forberedt til geo-fencing og gader, hvor kun elektriske køretøjer har adgang.

Annonce

P90428723 lowRes 3

Motorcyklen anvender samme batteriteknologi som den kommende iX og kan leveres med et 60,6 Ah batteri, som giver op til 130 km rækkevidde. En udgave med lidt mindre batteri og 23 kW effekt vil give op til 100 km rækkevidde.

Scooteren skal kunne lade fra 20 til 80 procent på 45 minutter.

Driften kommer fra en 31 kW (42 hk) elmotor, som driver baghjulet, og det giver en topfart på 130 km/t. Mere end rigeligt til, at man kommer hurtigt hjemmefra og ind til centrum.

P90429099 lowRes 4

Den får også køremodi, ligesom elbiler har, med ECO, Rain og Road, tilpasset forholdene, og Dynamic som valgmuligheder.

Automatisk stabilitetskontrol og dynamisk traction control er standard – det samme er ABS-bremser, og ABS Pro kan bestilles som tilvalg.

CE 04 lader også mobilen og har en 10,25” skærm med integreret navigation, og der er lagerplads både foran og på siden af motorcyklen.

P90429110 lowRes scaled 5

BMW siger intet om pris eller salgsstart, men CE 04 bliver vist på Munich Motor Show (IAA) i september, og til den tid er den estimerede pris sandsynligvis klar.

Læs også Vi har prøvet BMW iX3 Den første helelektriske SUV fra BMW har alt, hvad man behøver – bortset fra én ting.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?