TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
SOMMERTILBUD PÅ LB+
Nyhed

BMW elektrificerer de tohjulede

BMW CE 04 kører op til 130 km.

forfatter
Publiceret 07/07/2021 - 14:08

Elbiler får hurtigt følge af elektrificerede motorcykler. Det er nemlig ikke bare løbehjul, der skal køre på strøm i fremtiden – BMW spår, at også motorcyklerne bliver helelektriske.

De er ikke først ude, og CE 04 har været vist før, men nu er den produktionsklar.

Den nye CE 04 har fået et endnu mere futuristisk design end BMW’s første forsøg, C evolution, som blev produceret, samtidig med at BMW lancerede i3 i 2013.

Her taler vi om en elektrisk scooter, med ydelse som en let motorcykel, der er målrettet mod dem, som har brug for at komme rundt med et elektrisk køretøj i byer og tætbebyggede områder. CE 04 er i den henseende forberedt til geo-fencing og gader, hvor kun elektriske køretøjer har adgang.

Motorcyklen anvender samme batteriteknologi som den kommende iX og kan leveres med et 60,6 Ah batteri, som giver op til 130 km rækkevidde. En udgave med lidt mindre batteri og 23 kW effekt vil give op til 100 km rækkevidde.

Scooteren skal kunne lade fra 20 til 80 procent på 45 minutter.

Driften kommer fra en 31 kW (42 hk) elmotor, som driver baghjulet, og det giver en topfart på 130 km/t. Mere end rigeligt til, at man kommer hurtigt hjemmefra og ind til centrum.

Den får også køremodi, ligesom elbiler har, med ECO, Rain og Road, tilpasset forholdene, og Dynamic som valgmuligheder.

Automatisk stabilitetskontrol og dynamisk traction control er standard – det samme er ABS-bremser, og ABS Pro kan bestilles som tilvalg.

CE 04 lader også mobilen og har en 10,25” skærm med integreret navigation, og der er lagerplads både foran og på siden af motorcyklen.

BMW siger intet om pris eller salgsstart, men CE 04 bliver vist på Munich Motor Show (IAA) i september, og til den tid er den estimerede pris sandsynligvis klar.

Læs også Vi har prøvet BMW iX3 Den første helelektriske SUV fra BMW har alt, hvad man behøver – bortset fra én ting.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Ariya indfrier på langt det meste Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.
Endelig en større elbil fra Citroën Citroën ë-C4 X bliver længere og får bedre plads samt opdateret infotainment-system.
Det bedste Volvo-køb Hvis man kan klare sig med forhjulstræk, kan denne version af Volvo XC40 være lige til højrebenet.
Mest plads og stadig god komfort Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.
Se billeder og data på Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmodstand giver længere rækkevidde.
Verdens hurtigste budbil? Tager dine e-handelspakker fra 0 til 100 km/t på to sekunder.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend