TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Apple CarPlay og surround-lyd

Opel Mokka-e vil skille sig ud fra mængden.

forfatter
Publiceret 01/07/2020 - 08:40

Den kommer ikke før i begyndelsen af 2021, men allerede nu ved vi rimelig meget om Opels næste elbil, Mokka-e. Bl.a. at den deler platform med sine slægtninge i PSA-gruppen, som Opel nu er en del af. Det betyder, at Mokka-e har samme drivlinje som Peugeot e-208, Opel Corsa-e og Citroen e-C4.

Den lidt høje bil har dermed ikke firehjulstræk, selv om det kan se sådan ud, men den har et 216 cellers batteri på 50 kWh, som giver en rækkevidde på 322 km, ifølge WLTP-standarden.

(Foto: Opel)

Vi synes, at designet er rimelig frisk, med Opels signaturtag, som vi tidligere har set på Opel Adam, og en front, de kalder Vizor, som for de nostalgiske af os giver minder om Vauxhall, Opels engelske søstermærke, fra 1970’erne.

Elmotoren yder, hvad der svarer til 136 hk, og Mokka-e får bl.a. Opels IntelliLux LED-matrixlys foran, parkeringsassistent med bakkamera, automatisk cruise control, nødopbremsning, 7 eller 10 tommers touch-skærm med navigation og et lydanlæg med seks højttalere og understøttelse af AirPlay og Android Auto.

(Foto: Opel)

Mokka-e er kompakt med en længde på 415 cm og et 350 liters bagagerum med nedfoldeligt og delbart (60:40) bagsæde, og den kan udstyres med komfortfunktioner som varme i forsæderne og i rattet samt massage i førersædet.

Den kan lades op med op til 100 kW og skal kunne oplade 80 procent af rækkevidden på 30 minutter.

(Foto: Opel)

Køremæssigt skal den opføre sig lidt anderledes, hvis man vælger Sport for maksimal effekt, Eco for maksimal energibesparelse eller Normal til daglig kørsel. De tre modes kan også tilpasses af føreren, der bl.a. kan indstille servostyringens respons på touch-skærmen.

Mokka-e kan udstyres med 16, 17 eller 18 tommers fælge, og karosseri og tag kan bestilles med forskellige farver, når Opel begynder at tage imod bestillinger.

(Foto: Opel)
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Ny og billigere Tesla Y? Noget tyder på, at Tesla har gang i en baghjulstrukket Model Y. Den vil i så fald blive produceret i Tyskland, den får et mindre batteri - og den kan komme meget snart.
Supercomputer er Teslas hemmelige våben Supercomputeren Tesla Dojo er elbilgigantens våben i kampen om at have de sikreste, mest selvkørende biler.
Bluetooth sikrer dækkene Der findes en app til det: Hold øje med dæktrykket på cyklen digitalt.
Great, Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det blive en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend