TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Guide Så meget bagage kan du få plads til

ELBILER: Alt om anhængervægt, bagageplads og taglast

Nogle elbiler kan ikke trække en trailer, andre kan ikke tage taglast. Her kan du se, hvilke der kan hvad. Og hvor meget.

forfatter
Publiceret 27/06/2022 - 11:10

Pris, rækkevidde og størrelsen af bagagerummet står højt på listen over ting, som elbilkøbere er interesseret i at vide noget om.

At økonomi er vigtigt, kommer ikke som nogen overraskelse. Ifølge en undersøgelse lavet for Norges Automobil-Forbund (NAF) siger 46 procent, at prisen er vigtigst, efterfulgt af driftsomkostningerne, som vejer tungt på de samlede omkostninger.

Interessant nok står køreglæde højt blandt de egenskaber, bilkøbere værdsætter, tæt fulgt af plads og bagageplads.

tesla model x tow2
Tesla Model X kan ikke tage taglast. En skiboks er udelukket, så løsningen er at hænge et skistativ på anhængerkrogen. (Foto: Tesla)

Mange elbiler kan ikke trække en trailer

For elbilejere er rækkevidde og opladning mindst lige så vigtigt, men også her er bilkøberne optaget af bagageplads, og hvor meget anhængervægt bilen kan trække. Hvis den overhovedet kan fås med anhængertræk.

Mange af elbilerne kan nemlig ikke tage en anhænger, og flere af de elbiler, der kan leveres med anhængertræk, kan tage så lidt vægt, at man kun kan bruge anhængerkrogen til cykel- eller skistativ.

Nogle, men ikke alle elbiler har mulighed for taglast. Mågevingedørene på Tesla Model X gør det f.eks. umuligt at montere en tagboks eller tagbøjler, men til gengæld kan den trække over 2 tons.

Tesla Model S kan ikke trække en trailer, men i modsætning til Model X kan den tage taglast. (Foto: Tesla)

Vægt øger forbruget

Det er velkendt blandt bilejere, at en tagboks ligesom en campingvogn øger forbruget. Øget vægt og luftmodstand har samme effekt på elbiler, og her bliver man hårdt straffet, når farten øges med en tagboks på bilen.

I en test lavet af Norsk Elbilforening fandt man ud af, at en tagboks kunne øge forbruget med mere end 12 procent ved 110 km/t.

VW iD.4 med tagboks. (Foto: Volkswagen)

Forbruget stiger også med læsset, og en fuld bil med fuldt pakket bagagerum og fem personer om bord vil reducere rækkevidden markant, især hvis man kører hurtigere end 70-80 km/t. Det skyldes, at luftmodstanden stiger markant for hver ekstra 10 km/t.

Derfor er det smart at huske på, at selv om man vælger en bil med et stort bagagerum, må man ikke overskride bilens tilladte totalvægt. Altså summen af bil, passagerer og last.

Tesla Model 3 kan trække et ton. (Foto: Tesla)

TABEL: Bagagevolumen, anhængervægt og taglast på alle elbiler

Hvis man også skal trække en tung trailer eller en campingvogn, er det vigtigt at være opmærksom på totalvægten for hele ekvipagen. For hvis vægten overstiger 3.500 kg, skal man have et trailerkørekort (kategori B+ eller BE).

Bagagerummet i Volvo XC40 Recharge. (Foto: Lasse Svendsen)

Men det er en helt anden snak. Her har vi samlet de fleste af de nye elbiler i en tabel, hvor du nemt kan finde den tilladte anhængervægt, og hvor meget taglast bilen kan tage.

Tabellen opdateres løbende.

 Bagagevolumen lAnhængervægt kgTaglast kgNyttelast kg
Audi e-tron660-1725180075492
Audi e-tron Sportback615-1655180075492
Audi Q4 e-tron 520-1490100075
Audi Q4 e-tron Sportback535-1460100075
Audi e-tron GT405075
BMW i3260-11000-
BMW i4470-1290160075480
BMW iX3510-1560750100
BMW iX5002500-
BYD Tang627150075
Citroën e-C4380075
Citroën e-SpaceTourer989-13841000-
Cupra Born3850-
DS 3 Crossback350-10500-
Fiat 500 Electric185-5500-
Fiat e-Ducato4190-
Ford Mustang Mach-E402-14207500397
Honda e171-8570-
Hongqi E-HS9438-18141500-
Hyundai Ioniq EV350-14100-385
Hyundai Ioniq 5531-15911600-445
Hyundai Kona Electric332-111430080420
Jaguar i-Pace505-1163750-462
Kia e-Soul315-1339300100357
Kia e-Niro451-1405200100418
Kia EV6520-13001600-
Lexus UX3670-
Maxus EV80-1250-
Maxus Euinoq EV603-1800400-466
Mazda MX-30341-11710-
Mercedes-Benz EQA340-132075075439
Mercedes-Benz EQB 7 s496-1710075
Mercedes-Benz EQC500-1460180075445
Mercedes-Benz eVito694-929--
Mercedes-Benz EQV1030-4630--
MG ZS EV75373
Mini Cooper SE211-7310-
Mitsubishi i-MiEV235-8600-
NIO ES8 7 s310-186115000574
Nissan Ariya E-4ORCE 874151500-
Nissan Leaf4350-309
Nissan e-NV200 5 s1190-3100150100461
Opel Corsa-e267-10420-
Opel Mokka-e310-10600-
Opel Zafira e-Life980-15001000-
Peugeot e-208265-11060-388
Peugeot e-2008434-14670-480
Peugeot e-Traveller L2603-18001000-
Peugeot e-Traveller L3989-19501000-
Polestar 2405-1095150075375
Porsche Taycan407-488075485
Porsche Taycan Cross Turismo430-1196075
Renault Twizy400-
Renault Zoe338-12250-411
Seat Mii Electric250-9230-
Skoda Citigoe iV250-9230-
Skoda Enyaq iV80X585-1710120075511
Tesla Model 3425100068304
Tesla Model Y425-1900160075560
Tesla Model S793-179575075329
Tesla Model X 7 s25772268-471
Toyota Proace Verso989-19501000-
VW e-up!250-9230-
VW iD.338575-346
VW iD.4543-1575100075514
VW iD4 GTX543-1575120075514
Volvo XC40 Recharge413-1342180075415
Volvo C40 Recharge413-1342180075
XPeng P74400-
XPeng G3380-760075375

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Første smugkik på ny konceptbil fra Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman skal give et førstehåndsindtryk af fremtidens designsprog hos Mini.
Porsche Taycan får længere rækkevidde Øger rækkevidden efter service.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend