Pris, rækkevidde og størrelsen af bagagerummet står højt på listen over ting, som elbilkøbere er interesseret i at vide noget om.
At økonomi er vigtigt, kommer ikke som nogen overraskelse. Ifølge en undersøgelse lavet for Norges Automobil-Forbund (NAF) siger 46 procent, at prisen er vigtigst, efterfulgt af driftsomkostningerne, som vejer tungt på de samlede omkostninger.
Interessant nok står køreglæde højt blandt de egenskaber, bilkøbere værdsætter, tæt fulgt af plads og bagageplads.

Mange elbiler kan ikke trække en trailer
For elbilejere er rækkevidde og opladning mindst lige så vigtigt, men også her er bilkøberne optaget af bagageplads, og hvor meget anhængervægt bilen kan trække. Hvis den overhovedet kan fås med anhængertræk.
Mange af elbilerne kan nemlig ikke tage en anhænger, og flere af de elbiler, der kan leveres med anhængertræk, kan tage så lidt vægt, at man kun kan bruge anhængerkrogen til cykel- eller skistativ.
Nogle, men ikke alle elbiler har mulighed for taglast. Mågevingedørene på Tesla Model X gør det f.eks. umuligt at montere en tagboks eller tagbøjler, men til gengæld kan den trække over 2 tons.

Vægt øger forbruget
Det er velkendt blandt bilejere, at en tagboks ligesom en campingvogn øger forbruget. Øget vægt og luftmodstand har samme effekt på elbiler, og her bliver man hårdt straffet, når farten øges med en tagboks på bilen.
I en test lavet af Norsk Elbilforening fandt man ud af, at en tagboks kunne øge forbruget med mere end 12 procent ved 110 km/t.

Forbruget stiger også med læsset, og en fuld bil med fuldt pakket bagagerum og fem personer om bord vil reducere rækkevidden markant, især hvis man kører hurtigere end 70-80 km/t. Det skyldes, at luftmodstanden stiger markant for hver ekstra 10 km/t.
Derfor er det smart at huske på, at selv om man vælger en bil med et stort bagagerum, må man ikke overskride bilens tilladte totalvægt. Altså summen af bil, passagerer og last.

TABEL: Bagagevolumen, anhængervægt og taglast på alle elbiler
Hvis man også skal trække en tung trailer eller en campingvogn, er det vigtigt at være opmærksom på totalvægten for hele ekvipagen. For hvis vægten overstiger 3.500 kg, skal man have et trailerkørekort (kategori B+ eller BE).

Men det er en helt anden snak. Her har vi samlet de fleste af de nye elbiler i en tabel, hvor du nemt kan finde den tilladte anhængervægt, og hvor meget taglast bilen kan tage.
Tabellen opdateres løbende.
Bagagevolumen l | Anhængervægt kg | Taglast kg | Nyttelast kg | |
---|---|---|---|---|
Audi e-tron | 660-1725 | 1800 | 75 | 492 |
Audi e-tron Sportback | 615-1655 | 1800 | 75 | 492 |
Audi Q4 e-tron | 520-1490 | 1000 | 75 | |
Audi Q4 e-tron Sportback | 535-1460 | 1000 | 75 | |
Audi e-tron GT | 405 | 0 | 75 | |
BMW i3 | 260-1100 | 0 | - | |
BMW i4 | 470-1290 | 1600 | 75 | 480 |
BMW iX3 | 510-1560 | 750 | 100 | |
BMW iX | 500 | 2500 | - | |
BYD Tang | 627 | 1500 | 75 | |
Citroën e-C4 | 380 | 0 | 75 | |
Citroën e-SpaceTourer | 989-1384 | 1000 | - | |
Cupra Born | 385 | 0 | - | |
DS 3 Crossback | 350-1050 | 0 | - | |
Fiat 500 Electric | 185-550 | 0 | - | |
Fiat e-Ducato | 419 | 0 | - | |
Ford Mustang Mach-E | 402-1420 | 750 | 0 | 397 |
Honda e | 171-857 | 0 | - | |
Hongqi E-HS9 | 438-1814 | 1500 | - | |
Hyundai Ioniq EV | 350-1410 | 0 | - | 385 |
Hyundai Ioniq 5 | 531-1591 | 1600 | - | 445 |
Hyundai Kona Electric | 332-1114 | 300 | 80 | 420 |
Jaguar i-Pace | 505-1163 | 750 | - | 462 |
Kia e-Soul | 315-1339 | 300 | 100 | 357 |
Kia e-Niro | 451-1405 | 200 | 100 | 418 |
Kia EV6 | 520-1300 | 1600 | - | |
Lexus UX | 367 | 0 | - | |
Maxus EV80 | - | 1250 | - | |
Maxus Euinoq EV | 603-1800 | 400 | - | 466 |
Mazda MX-30 | 341-1171 | 0 | - | |
Mercedes-Benz EQA | 340-1320 | 750 | 75 | 439 |
Mercedes-Benz EQB 7 s | 496-1710 | 0 | 75 | |
Mercedes-Benz EQC | 500-1460 | 1800 | 75 | 445 |
Mercedes-Benz eVito | 694-929 | - | - | |
Mercedes-Benz EQV | 1030-4630 | - | - | |
MG ZS EV | 75 | 373 | ||
Mini Cooper SE | 211-731 | 0 | - | |
Mitsubishi i-MiEV | 235-860 | 0 | - | |
NIO ES8 7 s | 310-1861 | 1500 | 0 | 574 |
Nissan Ariya E-4ORCE 87 | 415 | 1500 | - | |
Nissan Leaf | 435 | 0 | - | 309 |
Nissan e-NV200 5 s | 1190-3100 | 150 | 100 | 461 |
Opel Corsa-e | 267-1042 | 0 | - | |
Opel Mokka-e | 310-1060 | 0 | - | |
Opel Zafira e-Life | 980-1500 | 1000 | - | |
Peugeot e-208 | 265-1106 | 0 | - | 388 |
Peugeot e-2008 | 434-1467 | 0 | - | 480 |
Peugeot e-Traveller L2 | 603-1800 | 1000 | - | |
Peugeot e-Traveller L3 | 989-1950 | 1000 | - | |
Polestar 2 | 405-1095 | 1500 | 75 | 375 |
Porsche Taycan | 407-488 | 0 | 75 | 485 |
Porsche Taycan Cross Turismo | 430-1196 | 0 | 75 | |
Renault Twizy | 40 | 0 | - | |
Renault Zoe | 338-1225 | 0 | - | 411 |
Seat Mii Electric | 250-923 | 0 | - | |
Skoda Citigoe iV | 250-923 | 0 | - | |
Skoda Enyaq iV80X | 585-1710 | 1200 | 75 | 511 |
Tesla Model 3 | 425 | 1000 | 68 | 304 |
Tesla Model Y | 425-1900 | 1600 | 75 | 560 |
Tesla Model S | 793-1795 | 750 | 75 | 329 |
Tesla Model X 7 s | 2577 | 2268 | - | 471 |
Toyota Proace Verso | 989-1950 | 1000 | - | |
VW e-up! | 250-923 | 0 | - | |
VW iD.3 | 385 | 75 | - | 346 |
VW iD.4 | 543-1575 | 1000 | 75 | 514 |
VW iD4 GTX | 543-1575 | 1200 | 75 | 514 |
Volvo XC40 Recharge | 413-1342 | 1800 | 75 | 415 |
Volvo C40 Recharge | 413-1342 | 1800 | 75 | |
XPeng P7 | 440 | 0 | - | |
XPeng G3 | 380-760 | 0 | 75 | 375 |
1 kommentar til “Så meget bagage kan du få plads til”
Skriv din kommentar
Vil du læse hele artiklen?
Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.
Allerede abonnent? Log ind.
-
EFTERÅRS TILBUD4 UGER 4 KR
Fornyes efter 4 uger, ingen bindingstid.
-
LB+ Total i 12 mnd83 kr/mnd
Du sparer 312 kr
Hvad er forskellen på taglast og nyttelast?