Dækkene er bilens eneste kontakt med asfalten. De har enorm betydning for sikkerhed, komfort og ikke mindst rækkevidde. Alligevel glemmer mange, at elbiler kræver andre egenskaber af dækkene end fossilbiler.

Tunge biler kræver mere af dækkene
Elbiler er tungere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Batteripakken giver lavt tyngdepunkt og højt moment fra stilstand. Det betyder, at dækkene skal kunne bære mere vægt og tåle kraftigere belastning ved acceleration. Vælger du forkerte dæk, risikerer du hurtig slitage, dårligere vejgreb og overophedning.
Den lydsvage drivlinje afslører desuden enhver dækstøj. Samtidig påvirker dækkenes rullemodstand, hvor langt du kan køre på en opladning. Derfor bør du ikke bare tage det første og billigste tilbud.
Det skal du se efter
- Lasteindeks: Skal matche eller overstige bilens totalvægt – tjek bilens registreringsattest.
- Testresultater: Sommerdæk med lav rullemodstand kan give længere bremselængde på våd vej end premiumdæk med bedre balance.
- Mønsterdybde: Skift gerne ved 3–4 mm, og vent ikke til lovens minimum på 1,6 mm.

Skal du have “elbils dæk”?
Flere producenter markedsfører nu dæk særligt til elbiler. De har forstærket stamme og sidevægge til høj vægt samt mønster optimeret til lav rullemodstand og mindre støj. Til store og tunge el-SUV’er kan det være en god idé. Men du behøver ikke nødvendigvis “elbils dæk”, så længe dækkene har korrekt lasteindeks (dækkenes bæreevne), gode testresultater og en fornuftig balance mellem rækkevidde og sikkerhed.

Vinterdæk: Nordiske eller kontinentale?
I Danmark hvor vi har milde vintre står valget typisk mellem:
Kontinentale vinterdæk (med 3PMSF-mærkning): Designet til mildere vintre med mest bar asfalt og sporadisk sne. De har hårdere gummiblanding, færre lameller og bedre stabilitet på våd asfalt. Velegnet til kystområder og byer i Danmark, hvor vejene oftest er saltede og fri for sne.
Nordiske friktionsdæk (pigfri): Tilpasset kulde, sne og is. De har blød gummiblanding og mange lameller, hvilket giver godt greb på is og hårdt pakket sne. Passer bedst til bilister, der ofte kører i områder med reel vinter – fx Midt- og Nordjylland eller på ture gennem Sverige/Norge.
Helårsdæk: Herhjemme er helårsdæk blevet et reelt alternativ for mange bilister. Dækkene kombinerer elementer fra sommer- og vinterdæk og kan være en praktisk løsning for dem, der primært kører i by- og motorvejstrafik på saltede, bare veje, og som vil slippe for dækskift to gange om året. De bedste helårsdæk klarer sig efterhånden fornuftigt i uafhængige tests, men de er stadig et kompromis: De kan ikke matche rigtige vinterdæk på sne og is, og de er heller ikke helt på niveau med gode sommerdæk, når det gælder præcision og bremseegenskaber på varm, tør asfalt.
Pigdæk: Giver stadig det bedste greb på ren is. Men i Danmark er de stort set forbudt på almindelige veje og kun tilladt i særlige tilfælde. Derfor er de sjældent relevante herhjemme.
Korrekt dæktryk og rolig kørestil
En tung elbil med for lavt lufttryk slider dækkene ekstremt hurtigt, reducerer rækkevidden og svækker stabiliteten. Tjek trykket jævnligt – især om vinteren. Kraftig acceleration kan også slide dækkene overraskende hurtigt. En jævn kørestil giver både længere dæklevelevetid og bedre rækkevidde.
Nogle af vores anbefalinger til bildæk
| Dækmodel | Styrke | EV-relevans |
|---|---|---|
| ☀️ Sommerdæk | ||
| Pirelli Scorpion | God modstand mod aquaplaning | God balance mellem greb og komfort, rolig under pres |
| Continental PremiumContact 7 | Ekstremt godt greb på tør/våd vej | Adaptiv gummiblanding tåler elbilens vægt uden at miste greb |
| Michelin Primacy 4+ | Markedsledende levetid | “EverGrip” sikrer tryghed gennem hele dækkets levetid |
| ❄️ Vinterdæk – nordiske (pigfri) | ||
| Nokian Hakkapeliitta R5 | Referencen for nordisk vinter | Blød gummi og lameller giver greb fra stilstand på is |
| Continental VikingContact 8 | Bedste isgreb i test | Lav rulmodstand og stabil karkasse til tunge biler |
| Pirelli Ice Friction | Bedst mod aquaplaning | Vigtigt for brede elbilsdæk, der let flyder på sjap |
| 🌧️ Vinterdæk – kontinentale | ||
| Conti WinterContact TS 870 P | Testvinder, bedst på våd asfalt | Stift mønster giver stabilitet i høj fart med tung bil |
| Goodyear UG Performance 3 | Miljøvenlig allrounder | Lav slitage (mindre mikroplast) og lav rulmodstand |
| Bridgestone Blizzak 6 | Lang levetid (AutoBild) | “Enliten”-teknologi reducerer roterende masse |
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!


