Anmeldelse: Tom Clancy’s Without Remorse

Samlebånds-action

Amazon Prime forsøger at presse Tom Clancy-citronen med en fuldstændig middelmådig actionfilm, der er som et pust fra 1990’erne.

Publiceret 28/04/2021 - 18:00
Tom Clancy’s Without Remorse

Amazon Prime Video har sikret sig rettighederne til at udvikle Tom Clancys univers. Den amerikanske forfatter (1947-2013) er bedst kendt for sine thrillerromaner om CIA-agenten Jack Ryan.

En succesfuld filmserie, hvor hovedpersonen er blevet spillet af Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck og senest Chris Pine (Shadow Recruit). Amazon Prime har givet os et meget vellykket reboot af franchisen, TV-serien Tom Clancy’s Jack Ryan, der er sat i vor tid og har en fremragende John Krasinski i hovedrollen. Desværre har de ikke formået at modernisere/opdatere Without Remorse med samme succes.

Filmen er baseret på en roman af Clancy fra 1993. Irriterende nok virker filmen også meget 1990’er-agtig.

Plottet drejer sig om elitesoldaten John Kelly (Michael B. Jordan fra Creed), der efter nogle hårde år i marken og med en baby på vej har besluttet at trække sig tilbage fra militæret. Men fortiden indhenter ham, og en efterfølgende familietragedie tvinger ham ud i felten igen – denne gang uden hæmninger og med intet at tabe og intet at angre. Hvis han fejler, kan det føre til en ny verdenskrig.

Linket til Ryan-universet er Kellys kollega, den barske Navy SEAL Karen Greer (Turner-Smith), som er niece til Ryans mangeårige partner i CIA, James Greer. Men hvor Ryan-filmene er et smart miks af intrikat efterretningsarbejde og sitrende spænding, iblandet heftig action – så er Without Remorse bare en tom gang wham-bam-thank-you-ma’am!

(Foto: Amazon Prime Video)

Plottet lyser langt væk af åbenlyse huller og letkøbte løsninger, og persongalleriet er karikeret, stereotypt og – værst af alt – let gennemskueligt. Efter de første 15-20 minutter kan vi se handlingsforløbet krystalklart for os. Hvad angår Michael B. Jordan, der virkelig overbeviste i de to Creed-film, så overspiller han her i den grad og er pumpet så fuld af boblende testosteron, at hans læge må være bekymret.

Når det er sagt, så ved Clancy, hvordan man skriver heftige actionscener, hvilket manuskriptforfattere og instruktør da også formidler på effektiv og adrenalinpumpende vis. Skydescenerne, både i Syrien, Washington D.C. og Rusland, er velkomponerede, fængslende og intense – og filmens absolut bedste scene er, da Kelly beslutter sig for at krydsforhøre en russisk topdiplomat uden for Dulles’ lufthavn, mens den bil, de sidder i, står i flammer.

Kelly: “Har du husket at spænde sikkerhedsselen?!” Tom Clancy’s Without Remorse. (Foto: Amazon Prime Video)

Clancy var en mand af Den Kolde Krig, og han skrev da også med USA og Sovjetunionen som klassiske ærkefjender. Når manuskriptforfatterne Taylor Sheridan og Will Staples her forsøger at omforme denne eklatante konflikt til 2020’erne, føles det, som om de prøver at presse en firkant igennem et rundt hul. Uden finesse og hensyn til tidsånden. Det gælder både på det narrative plan og personerne. Slutningen er bare et konstrueret, svagt halmstrå, der skal forklare det haltende plot.

Tom Clancy's Without Remorse_15 Tom Clancy's Without Remorse_14 Tom Clancy's Without Remorse_12 Tom Clancy's Without Remorse_11 Tom Clancy's Without Remorse_10 Tom Clancy's Without Remorse_9 Tom Clancy's Without Remorse_8 Tom Clancy's Without Remorse_7 WITHOUT REMORSE Tom Clancy's Without Remorse_5 Tom Clancy's Without Remorse_4 Tom Clancy's Without Remorse_3
<
>
(Foto: Amazon Prime Video)

Hvis du får et kick ud af at se macho-mænd i grønne camouflagebukser plaffe løs på fjenden eller brændende fly, der styrter mod jorden, så skal du endelig se Without Remorse. Hvis du derimod stiller lidt større krav til en god filmoplevelse, vil vi hellere anbefale Jagten på Røde Oktober eller Patriot Games – selv Ben Affleck var mere troværdig i The Sum of All Fears. Tre svage stjerner.

Tom Clancy’s Without Remorse har verdenspremiere på Amazon Prime Video fredag den 30. april.

(Foto: Amazon Prime Video)
Tom Clancy’s Without Remorse