Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Anmeldelse: Napoleon

Storslået og episk - men gaber over for meget

Sir Ridley Scott er nærmest blevet synonym med episk historisk drama. Napoleon imponerer, men er ikke uden fejl.

Publiceret 29/11/2023 - 12:00
Napoleon
Tor Aavatsmark

Når man går ud af biografen efter Ridley Scotts seneste episke drama, er man næsten overvældet af det store omfang af action, storslåede, blodige kampscener og historiens vingesus. Men at presse næsten et helt menneskeliv, især en mand med så meget på sit CV som Napoleon, ind i to en halv time viser sig at være en krævende øvelse.

Manden betragtede sig selv som en ligemand, der gik i fodsporene på historiske mænd som Alexander den Store og Cæsar – en mand, der var bestemt til storhed. Og Napoleons ultimative mål var da også at genskabe Frankrigs storhed, magt og position.

Få (om nogen) personer har haft større indflydelse på moderne europæisk historie, allianceopbygning og magtstrukturer end Napoleon Bonaparte.

Frankrig, hæren og Joséphine

Under Napoleonskrigene (1803-1815) udkæmpede den lettere storhedsvanvittige general 61 militære slag – over hele Europa og endda uden for kontinentets grænser.

Da vinteren blev til forår, og blodtågen lettede, lå der mere end 3 millioner døde soldater på jorden. Og Europa blev aldrig det samme.

Som en lille anekdote kan nævnes, at Danmark-Norge var allieret med Napoleons Frankrig i denne turbulente periode: Da støvet havde lagt sig, gik Danmark-Norge i opløsning, og Norge indgik i en union med Sverige.

Læs også Middelalderens MeToo-sag Fascinerende historisk Ridley Scott-drama, som dramaturgisk føles noget uforløst.

Men Nordens skæbne er bestemt ikke i fokus i Scotts historiske actiondrama. Som i hans film fra 2021, The Last Duel, befinder vi os igen i det frøspisende land, der er kendt for sine alpehuer og baguetter – om end et par århundreder senere.

I det kaos, der herskede i gaderne efter den franske hovedløse revolution (1789), som efterlod et magtvakuum, da kongefamilien og det meste af adelen blev guillotineret, så den unge korsikanske officer Bonaparte (Joaquin Phoenix) et vindue af muligheder.

Gennem smarte alliancer, intriger, hensynsløse magtspil og endda regulære kup, skabte han sig vej til magten i Frankrig, hvilket kulminerede med, at han kronede sig selv (!) som kejser i 1804.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Klog strateg og militær overmand, men altid med Frankrigs bedste interesser for øje. Napoleon gik aldrig af vejen for pludselig at skifte alliancepartner, hvis han mente, det tjente republikken.

Scott portrætterer den lille mand (han var kun 1,62 meter høj) som et komplekst menneske. Et militærstrategisk geni, en pragmatisk alliancemager og en kynisk magtmager, men også en enspænder, der var fuldstændig afhængig af bekræftelse fra de to stærke kvinder i sit liv – hans mor, Letizia Ramolino, og hans rebelske kone, Joséphine (en strålende, berygtet Vanessa Kirby, The Crown, Mission: Impossible).

Vanessa Kirby, Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Sætter en ny standard

Der er mange militære træfninger og kampagner i Napoleons liv, og flere af dem er inkluderet i Scotts biografiske drama, men en af dem skiller sig spektakulært ud i mængden.

Scotts genskabelse af slaget ved Austerlitz (1805) er en af de mest visuelt imponerende kampscener i filmhistorien!

Da franskmændene støder sammen med de russiske og østrigske fjender midt om vinteren, bliver vi suget ind i kampens varme, kulde, blod, afrevne lemmer, rædsel og bundløse umenneskelige terror. Det er så visuelt forbløffende, genialt koreograferet og filmet, at selv Napoleon ville tage sin karakteristiske hat af i modvillig beundring.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)Vi ser, føler og lever os ind i det helvedes kaos, der hersker på slagmarken, og når vi (i fugleperspektiv) ser kanonkuglerne hamre gennem isen, forvredne menneskekroppe og heste skåret i stykker, befinder vi os i en euforisk blanding af afsky, chok og adrenalinsus.

Men Scott har bestemt ikke viet hele filmen til slagmarken; der bruges meget tid på at komme ind under huden på den komplicerede general, og ikke mindst hans næsten patologiske afhængighed, præget af kærlighed og had, af sin første kone, kejserinde Josephine.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Fræk, humoristisk og med vid

På slagmarken og i de lukkede politiske rum er der ingen tvivl om, hvem der bestemmer og har det sidste ord – men derhjemme møder Napoleon sin ligemand.

Joséphine mistede sin mand under revolutionen og fremstår som en stærk, stolt og selvstændig kvinde. Hun ved, at Napoleon begærer og har brug for hende, og derfor viger hun ikke tilbage for at provokere og endda ydmyge ham offentligt.

Aviserne svælger i de udenomsægteskabelige affærer, mens den politiske ledelse er mere optaget af, at kejserinden er ufrugtbar og dermed ude af stand til at producere en arving. Under pres, og “for nationens bedste”, ender det i en rodet skilsmisse – men Napoleon glemmer aldrig sin eneste ene.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Deres forhold er filmens røde tråd, men også en del af en temmelig todelt historisk bue, hvor vi enten ser parret skændes/elske hinanden, eller vi befinder os på en regnvåd, kold slagmark, hvor den selvsikre general skriver endnu et pompøst og ømt brev til sin sande kærlighed og fryder sig over endnu en strålende militærsejr.

Manuskriptet (af David Scarpa, All the Money in the World) er til tider overraskende friskt, frækt og legesygt humoristisk. Han har givet særligt stort spillerum til forholdet mellem det kejserlige par, som er præget af frustration, respekt og legende begær.

Joaquin Phoenix, Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Især Joaquin Phoenix får mulighed for at skinne og vise andre sider end den store krigstaktiker Napoleon. Det er første gang siden Gladiator (2000), at Scott og Phoenix har arbejdet sammen, og den aldrende Alien-instruktør får endnu engang det bedste frem i en af vor tids største og mest alsidige karakterskuespillere.

Læs også Gladiator Endelig udsendes en af de mest savnede 4K-releases. Med Gladiator vækkede mesterinstruktøren Ridley Scott en uddød film genre til live igen – de store, episke film om mænd i sandaler såsom Ben Hur og Spartacus.

Phoenix portrætterer rollen som Napoleon med panache og bravur, men han får også den mere sårbare side af Frankrigs stolthed og nationale ikon frem. Han spiller sig selv i rollen og viger ikke tilbage for næsten at karikere manden, der er fyldt med hybris og højt selvværd.

Musiksporet er også komplekst og blander mere moderne musik med musik fra det tidlige 19. århundrede – og det fungerer glimrende.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Hybris

Efter sit vellykkede togt mod briterne i Toulon (1793) gik Napoleon fra militær succes til succes. Efter sin første sejr virker han næsten forbløffet over, hvor godt han har klaret sig, men fra da af og indtil generalens katastrofale nederlag ved Waterloo (1815) portrætterer Scott en helt igennem selvsikker general.

Så meget, at hans beslutsomhed bliver blændet af hans egen uovertruffenhed og hybris.

Da franskmændene indtager den russiske hovedstad i 1812, efter svenskernes invasion af Moskva i 1610, møder de en øde by. Både militæret og befolkningen er flygtet til Sankt Petersborg, og de få, der er tilbage, sætter ild til byen i stedet for at lade Napoleon nyde den.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Men i stedet for at lade tropperne hvile sig gennem vinteren, insisterer Napoleon på, at de skal marchere videre – hvilket ender med, at 80-90% af soldaterne omkommer af kulde og sult. Som følge heraf bliver han afsat og forvist til den italienske ø Elba. Men alle, der kender hans historie, ved, at han ikke nøjedes med det…

Succesen var steget ham til hovedet, og han var sikker på, at militæret og folket ville følge ham til verdens ende. Det er et fascinerende portræt, Scott tegner af den lille mand med de store ambitioner, men der er meget, der skal presses ind i filmens spilletid.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Gaber højt – og bredt

Man kan altid diskutere, om hver eneste scene og dialog er 100 % historisk korrekt, men det er hverken en særlig interessant eller frugtbar debat. Dette er Scotts fortolkning af Napoleons liv.

Og ja, vi indrømmer, at vi ideelt set gerne ville have haft dialogen på fransk, men så ville det have været en helt anden film, med måske 20% af det astronomiske budget.

Det er et langt større kritikpunkt, at vi følger Napoleon i alle hans afgørende slag, kampe og store begivenheder fra 1793 til klimakset ved Waterloo 22 år senere. Det er meget at se på i løbet af relativt kort tid.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Men Napoleon er en Apple TV+-produktion, og det lider filmen under. Fordi biograffilmen ikke er den historie, Scott virkelig ønsker at vise dig, kommer den næste år som en fire timers miniserie på Apple TV. Det betyder, at der er mange hurtige spring, korte sekvenser med mærkelige klip og nogle pludselige spring i tidslinjen.

Der bruges meget tid på det spektakulære slag ved Austerlitz og det konfliktfyldte forhold mellem det kejserlige par. Men mange af de andre store historiske begivenheder bliver kun nævnt i forbifarten, mens vi haster videre til det næste slag, kup eller fordrivelse.

Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Det er alt for tydeligt, at der er meget interessant materiale tilbage i klipperummet, som vi ikke får at se, før miniserien udkommer. Men så skulle Scott have været bedre til at “dræbe sine darlings” og helt have fjernet nogle sekvenser fra filmen.

I stedet er filmen alt for ofte hverken fugl eller fisk. Selv skænderiet med den historisk interessante Robespierre (Sam Troughton) er overstået, før det overhovedet er begyndt.

Napoleon_3 Napoleon Napoleon_5 Napoleon Napoleon Napoleon Napoleon Napoleon_6
<
>
Napoleon. (Foto: Apple TV+)

Klassisk, historisk Hollywood-drama

Med film som Gladiator, Kingdom of Heaven og Exodus på sit instruktør-cv er der ingen tvivl om, at Scott er fascineret af store historiske begivenheder. Og han elsker at udfolde dem, dramatisere dem på episk vis og lave filmmagi ud af dem.

Den 86-årige har altid haft en karakteristisk visuel, kompromisløs, rå og til tider brutal stil. Og på trods af hans bundsolide tekniske håndværk er han ikke bange for at “kommercialisere” sine film. Han laver underholdning, ikke trist finsk tv-teater.

Læs også Men Yellowstone er ikke (helt) død Paramount bekræfter nu, at sidste del af Yellowstone-serien faktisk kommer - næste år.

I den henseende opfylder Napoleon de fleste krav, men lider markant under, at så meget på liv og død skal med i biografversionen. Som de af jer, der har set Director’s Cut-versionen af Kingdom of Heaven, ved, var den betydeligt længere version en meget bedre film.

Vi ser allerede frem til miniserien om Napoleon, men i mellemtiden opfordrer vi bestemt til et besøg i den nærmeste biograf (helst IMAX), for dette er en film, der bestemt bør nydes på et stort lærred.

5 svage stjerner, for en lidt for ujævn film. Premieren var den 24. november.

Napoleon_25 Napoleon_24 Napoleon_23 Napoleon Napoleon_22 Napoleon_20
<
>
Napoleon. (Foto: Apple TV+)
Karakter
Napoleon

Fakta:

  • Biografen
  • Release: 24. november 2023
  • Instruktør: Ridley Scott
  • Medvirkende: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp, Abubakar Salim, Julian Rind-Tutt, Riana Duce, John Hodgkinson, Sam Troughton, Catherine Walker
  • Genre: Drama
  • Land: UK / USA
  • År: 2023
  • Tid: 2,38 t.
  • Karakter: 5
  • IMDb

1 kommentar til “Napoleon”

  1. Blev virkelig skuffet over produktionen, det virker som en direct to streaming film. Milevidt fra kvaliteten i Gladiator.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lyd & Billede
Scroll to Top