Anmeldelse: Into the Night, 1. sæson

Parodisk apokalypse

Belgiens første originale Netflix-serie er lige så kunstig og oppustet som landets blå, genmodificerede superkvæg.
Karakter
Thriller
Into the Night, 1. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

I deres higen efter at tilfredsstille ethvert lokalt marked slipper der desværre en del bras igennem Netflix’ kvalitetskontrol. Vi så det med den forfærdelige The Innocents og nu altså Belgiens første originalserie fra streaming-giganten. Heri ligger problemet med selve Netflix’ forretningsmodel – hele tiden at pøse nyt indhold på, så deres 183 millioner abonnenter bliver ved med at forny.

Der kommer ellers meget godt fra Belgien, bl.a. forførende mørk chokolade, forfriskende øl i alle tænkelige afskygninger samt tegneseriehelten Tintin. Men efter at have set den første belgiske Netflix-serie er vi mere usikre på, om de kan lave gode TV-serier. For Into the Night er bestemt ikke værd at se.

 

Konceptet er ellers besnærende og interessant: Hvad nu hvis det store gule gaslegeme, der giver os liv, pludselig blev det, der tog livet af menneskeheden? I Into the Night er det netop det, der sker: Solen går amok og slynger kraftige stråler ud, der øjeblikkelig dræber alt liv. Den eneste mulighed for at overleve er konstant at holde sig på Jordens natside. Og hvordan gør man så det? Man flyver.

I lufthavnen i Bruxelles gør et fly til Moskva klar til afgang. Inden flyet er boardet færdig, stormer en italiensk major om bord, kaprer flyet og beordrer kaptajnen at flyve vestpå. Nu er indspilningerne afsluttet, længe før coronavirus tvang alverdens fly til at blive på jorden, så vores brogede flok helte og antihelte kommer i luften – og i sikkerhed.

Her så vi frem til en spændende, apokalyptisk thriller med interessante, mere og mere desperate mennesker spærret inde i et trangt metalrør, som bortset fra korte stop for at tanke brændstof måtte holde sig flyvende nonstop – ind i natten.

Men desværre står personerne, dialogerne og gennemførelsen til dumpekarakter. Med undtagelse af heltinden Sylvie (Etienne) – en forhenværende helikopterpilot fra forsvaret – virker resten af flokken på flugt latterlige, chokerende platte og eklatant konstruerede. Skuespillet er generelt også langt under standard.

(Foto: Netflix)

Konflikterne mellem dem virker, som om de er skrevet af en førsteårsstuderende på filmskolen – der dumpede som resultat. Dialogerne er staccato-agtige, kunstige og totalt søgte. Der er nærmest intet, der virker troværdigt, og den måde, de handler, interagerer og forholder sig til krisen på, er en B-film fra 1960’erne værdig.

Den relativt ung Sylvie har aldrig hørt om influencere, og alligevel kan hun lande et passagerfly ved hjælp af en YouTube-video. Den russiske mor med sit syge barn er som taget ud af Højt at flyve. Og indvandrerskurken samt flykapreren er pinlige, stereotype klicheer. Vi er fuldstændig ligeglade med, om nogen af dem steges til bacon af solens gammastråler.

Efter det første kvarter begynder vi at spekulere på, om det mon var en parodi, vi så. Så dårlig er Into the Night! Se hellere klassikeren Højt at flyve igen ­– den er langt sjovere og faktisk en tand mere troværdig. To usle stjerner.

Formildende omstændigheder? Konceptet er i sig selv meget cool, og hele sæsonen er kun tre en halv time lang.

Into the Night, sesong 1_2 Into the Night, sesong 1_3 Into the Night, sesong 1_4 Into the Night, sesong 1_5 Into the Night, sesong 1_6 Into the Night, sesong 1_7
<
>
(Foto: Netflix)

 

/ registrér dig for at læse denne artikel gratis

Bekræft venligst inden tilmelding

Jeg accepterer Lyd & Billedes Vilkår og betingelser. Jeg vil gerne modtage nyhedsbreve og information. Dette kommer kun et par gange om måneden. Du kan til enhver tid afmelde dig.

eller tilmeld dig via e-mail

Glemt adgangskode? Indtast venligst din e-mailadresse. Du vil modtage en mail med et link til at lave en ny adgangskode.

Fakta
  • Netflix
  • Release: 1. maj 2020
  • Instruktion: Inti Calfat og Dirk Verheye
  • Med: Pauline Etienne, Laurent Capelluto, Stefano Cassetti, Mehmet Kurtulus, Babetida Sadjo, Jan Bijvoet, Ksawery Szlenkier, Regina Bikkinina, Alba Gaïa Bellugi
  • Genre: Thriller
  • Land: Belgien
  • År: 2020
  • Tid: 3:30 timer
IMDB Rating
Summary:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Nu kan du glæde dig til mere pomp, pragt, intriger – og sex – blandt det bedre borgerskab i 1800-tallet.
Premieren på den 25. James Bond-film flyttes til efteråret.
Med endnu en global streamingaktør på det nordiske markedet optrappes kampen om streamingabonnenterne.
Nikolaj Coster-Waldau har hovedrollen i kommende dansk Netflix-film.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.
En af bluesmusikkens absolutte førstedamer giver os herlig musik – akkompagneret af “Black Panther” – i et intenst kammerspil.
Disney forsøger skamløst at udnytte folks trang til letbenet juleunderholdning.
Alle de fordomme, man måtte have om homoseksuelle, musicalfans og intolerante kristen-konservative i Lilleby-Amerika, bekræftes i The Prom.
Mulan er i toppen af Disneys live-indspilninger af tegnefilmsklassikere.
December byder på kolde dage og mørke aftener – perfekt til mange timer foran TV’et.
At skak kunne være så fascinerende og spændende, havde vi faktisk ikke troet!
Den ellers superbe Trump-imitators nye Netflix-show er en ordentlig maveplasker.
Apple og Tom Hanks byder på en flad spændingskurve i tandløst 2. verdenskrigs-drama.