Anmeldelse: Into the Night, 1. sæson

Parodisk apokalypse

Belgiens første originale Netflix-serie er lige så kunstig og oppustet som landets blå, genmodificerede superkvæg.
Karakter
Thriller
Into the Night, 1. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

I deres higen efter at tilfredsstille ethvert lokalt marked slipper der desværre en del bras igennem Netflix’ kvalitetskontrol. Vi så det med den forfærdelige The Innocents og nu altså Belgiens første originalserie fra streaming-giganten. Heri ligger problemet med selve Netflix’ forretningsmodel – hele tiden at pøse nyt indhold på, så deres 183 millioner abonnenter bliver ved med at forny.

Der kommer ellers meget godt fra Belgien, bl.a. forførende mørk chokolade, forfriskende øl i alle tænkelige afskygninger samt tegneseriehelten Tintin. Men efter at have set den første belgiske Netflix-serie er vi mere usikre på, om de kan lave gode TV-serier. For Into the Night er bestemt ikke værd at se.

 

Konceptet er ellers besnærende og interessant: Hvad nu hvis det store gule gaslegeme, der giver os liv, pludselig blev det, der tog livet af menneskeheden? I Into the Night er det netop det, der sker: Solen går amok og slynger kraftige stråler ud, der øjeblikkelig dræber alt liv. Den eneste mulighed for at overleve er konstant at holde sig på Jordens natside. Og hvordan gør man så det? Man flyver.

Annonce

I lufthavnen i Bruxelles gør et fly til Moskva klar til afgang. Inden flyet er boardet færdig, stormer en italiensk major om bord, kaprer flyet og beordrer kaptajnen at flyve vestpå. Nu er indspilningerne afsluttet, længe før coronavirus tvang alverdens fly til at blive på jorden, så vores brogede flok helte og antihelte kommer i luften – og i sikkerhed.

Her så vi frem til en spændende, apokalyptisk thriller med interessante, mere og mere desperate mennesker spærret inde i et trangt metalrør, som bortset fra korte stop for at tanke brændstof måtte holde sig flyvende nonstop – ind i natten.

Men desværre står personerne, dialogerne og gennemførelsen til dumpekarakter. Med undtagelse af heltinden Sylvie (Etienne) – en forhenværende helikopterpilot fra forsvaret – virker resten af flokken på flugt latterlige, chokerende platte og eklatant konstruerede. Skuespillet er generelt også langt under standard.

(Foto: Netflix)

Konflikterne mellem dem virker, som om de er skrevet af en førsteårsstuderende på filmskolen – der dumpede som resultat. Dialogerne er staccato-agtige, kunstige og totalt søgte. Der er nærmest intet, der virker troværdigt, og den måde, de handler, interagerer og forholder sig til krisen på, er en B-film fra 1960’erne værdig.

Den relativt ung Sylvie har aldrig hørt om influencere, og alligevel kan hun lande et passagerfly ved hjælp af en YouTube-video. Den russiske mor med sit syge barn er som taget ud af Højt at flyve. Og indvandrerskurken samt flykapreren er pinlige, stereotype klicheer. Vi er fuldstændig ligeglade med, om nogen af dem steges til bacon af solens gammastråler.

Annonce

Efter det første kvarter begynder vi at spekulere på, om det mon var en parodi, vi så. Så dårlig er Into the Night! Se hellere klassikeren Højt at flyve igen ­– den er langt sjovere og faktisk en tand mere troværdig. To usle stjerner.

Formildende omstændigheder? Konceptet er i sig selv meget cool, og hele sæsonen er kun tre en halv time lang.

Into the Night, sesong 1_2 Into the Night, sesong 1_3 Into the Night, sesong 1_4 Into the Night, sesong 1_5 Into the Night, sesong 1_6 Into the Night, sesong 1_7
<
>
(Foto: Netflix)

 

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 1. maj 2020
  • Instruktion: Inti Calfat og Dirk Verheye
  • Med: Pauline Etienne, Laurent Capelluto, Stefano Cassetti, Mehmet Kurtulus, Babetida Sadjo, Jan Bijvoet, Ksawery Szlenkier, Regina Bikkinina, Alba Gaïa Bellugi
  • Genre: Thriller
  • Land: Belgien
  • År: 2020
  • Tid: 3:30 timer
IMDB Rating
Summary:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.