Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

anmeldelse The Innocents, 1. sæson

Det rene vrøvl

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.
Karakter
Sci-fi
The Innocents, 1. sæson

Da vi overværede Netflix’ årlige presselancering, “See What’s Next”, i Rom i april, var den nye The Innocents en af de serier, der var de største forventninger til. Nu, hvor vi har set halvdelen af 1. sæson, må vi sige, at vi sidder tilbage med en gedigen skuffelse og en vis portion undren.

Flygtninge

I en lille by i Skotland bor June (Groundsell) sammen med sin invaliderede bror og deres kontrollerende og konstant irriterede far. Han har fortalt den lille familie, at de skal flytte til Færøerne – hvilket June modsætter sig på det kraftigste. Hun ender med at stikke af hjemmefra, og hendes flugtpartner bliver kæresten Harry (Ascott).

Med næsten ingen penge og stort set ingen plan begiver de 16-årige sig ud på den ukendte rejse, men allerede den første aften møder de to fremmede, der hævder at have en besked fra Junes mor. Det ender i slagsmål og mistanke om drab, og en forskrækket Harry bliver vidne til Junes gentagne forvandlinger (hamskifte) …

Vi får at vide, at Junes mor forlod familien for mange år siden og nu befinder sig i Norge. På den yderste nøgne ø langs den karrige norske kyst bor kvaksalveren Halvorsen (Pearce). Han har vist nok ambitioner om at komme med den største medicinske opdagelse i historien. På sin gudsforladte gård behandler han kvinder for neuroser. De er alle norske, men af en eller anden mærkelig grund tvinger Halvorsen dem til at tale engelsk indbyrdes.

(Foto: Netflix)

Unge og deres udfordringer

The Innocents vil meget gerne være en serie på nutidens unges præmisser, tage dem alvorligt og tale deres sprog. Vi introduceres for “håbløse” voksne og spirende, usikker ung kærlighed, ligesom problematikken omkring og farerne ved rusmidler tages op. Men serien er bestemt ikke på niveau med Skam, når det kommer til at møde de unge på deres egen bane.

Hovedrolleindehaveren Sorcha Groundsell (der har en slående lighed med Elizabeth Olsen) imponerer, mens hendes modpart Percelle Ascott virker stiv, unaturlig og teatralsk. Sam Hazeldine overspiller i den grad som manisk, vred og frustreret far, mens Guy Pearce sådan set leverer en habil præstation – det er trods alt ikke hans skyld, at han har fået tildelt så håbløse replikker.

Annonce

(Foto: Netflix)

Lidet troværdig

I Norge foregår alting selvfølgelig (!) i træhytter og træklædte barer. Det er muligt, at nogle vil opfatte dette som eksotisk, men vi, der ved bedre, ser det som det, det egentlig er: Kejserens nye klæder!

Manuskriptet til og plottet i The Innocents virker så konstrueret, kunstigt og utroværdigt, at vi er chokeret over, at Netflix gav grøn lys til denne B-serie. Her er der tydeligvis nogen, der har sovet i timen eller ladet sig forblænde af en “spændende” blanding af britiske personer og norsk “charmerende” ødemark, alt sammen krydret med overnaturlige elementer “elegant” tilpasset det voksende (og vigtige) unge publikum.

Produktionen fremstår overraskende billig og andenrangs. F.eks. er biljagtscenen fuldstændig blottet for nerve og heftig fotografering/klipning. Endnu værre er det, at personerne ikke formår at engagere og/eller charmere os. Vi får heller ikke nogen tilfredsstillende forklaring på, hvorfor den relativt veltilpassede Harry vil stikke af hjemmefra – bortset fra at “kærlighed gør blind”.

(Foto: Netflix)

Sproglige forviklinger

Skaberne har taget lidt samme greb som i Lilyhammer, hvor de indfødte i Norge taler norsk indbyrdes. Men i The Innocents bliver enkelte af de “norske” personers spæde forsøg på at tale norsk mere parodiske end ægte.

Trond Fausa Aurvåg gentager i bund og grund sin rolle fra Lilyhammer som naiv og ubegavet ung nordmand. Han og hans medhjælper Steinar (en islænding, der taler gebrokkent norsk) er seriens komiske indslag. Desværre fremstår de mere som hjælpeløse og ufrivilligt komiske idioter.

Uskyldige? Tja, The Innocents er i hvert fald skyldig i at have frarøvet denne anmelder fem timer, som jeg aldrig får tilbage. Styr uden om denne ufærdige og genuint uægte serie. To triste stjerner.

Annonce

Netflix leverer som sædvanlig en meget tilfredsstillende streaming-kvalitet, både på lyd og billede. Hele 1. sæson kan streames fra den 24. august. (Anmeldelsen er baseret på de første fire af otte episoder).

Fuld adgang til Lyd & Billede for 3 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 1 uge.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
Fakta
Netflix Release: 24. august 2018 Instruktion: Farren Blackburn m.fl. Med: Sorcha Groundsell, Percelle Ascott, Guy Pearce, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Laura Birn, Sam Hazeldine, Trond Fausa Aurvåg Genre: Sci-fi Land: UK År: 2018 Tid: 6:40 timer
IMDB Rating
forfatter
Skrevet af

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Redaktionen anbefaler

Læs også

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Netflix’ nye britisk-norske serie om specielle unge på flugt skuffer stort.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2020 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.