Anmeldelse: Bridgerton, 1. sæson

Sexet moderniseret kostumedrama

Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
Karakter
Drama
Bridgerton, 1. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Siden juledagene har noget så utroligt som en kostumedramaserie toppet Netflix’ nordiske seerlister.

Bridgerton er baseret på en romanserie af Julia Quinn og tager os tilbage til det finere borgerskab i London anno 1813. Det er forår i luften, og eliten skal præsentere deres døtre, så de i løbet af “sæsonen” kan tiltrække en passende – og rigest mulig – ægtemand.

Rigmandslivets sorger

I centrum står den rige familie Bridgerton, en enke med syv (!) børn, hvoraf den fornuftige og naive Daphne (Dynevor) nu er i den gifteklare alder.

Moren og familiens ældste søn, Anthony (Bailey), gør alt, hvad der står i deres magt, for at skaffe Daphne den bedst mulige mand, der kan sikre familien status, position og rigdom.

Samtidig forsures det ubekymrede rigmandsliv af en slange i paradis. En anonym skribent, der underskriver sig “Lady Whistledown”, bruger et af datidens sociale medier, flyveblade, til at skrive ugentlige betragtninger om de overfladiske rigmandsfamilier, deres kærlighedsliv, problemer og sorger samt mere eller mindre ondsindet sladder.

(Foto: Netflix)

Ære, ikke mindst kvindernes, er af største betydning. Og en kvinde skal ikke ses med en mand uden anstand. Hvis hendes ære først er krænket, har den lidt uoprettelig skade – som dog forsøgsvis kan udbedres med en klassisk duel.

Alle de overfladiske familier higer efter status og sværmer omkring Dronningen (en herlig outreret Golda Rosheuvel). Hvis man ikke er inviteret til bal på slottet, er man helt ude af det gode selskab.

Læs også
Vi kårer den bedste streaming-tjeneste (for dig) Med lanceringen af Disney+ har streaming-krigen virkelig taget fart, men hvilke af de store streaming-tjenester SKAL du have?

Bridgerton-familien hører til inderkredsen og stiger endnu højere på rangstigen, efter at Dronningen anerkender Daphne som årets bedste “fangst” på ægteskabsmarkedet. Men hendes storebror kan ikke finde en mand, der er god nok til hende, og det ender med, at hun begynder at date hans bedste ven, Simon, hertug af Hastings (en veltrænet Regé-Jean Page).

(Foto: Netflix)

Skinforhold

Begge ser en fordel i at lade, som om de kurtiserer, og hertugen har svoret over for sin far, at han bestemt ikke skal have hverken brud eller arvinger.

Omkring dette er hovedhistorien i 1. sæson bygget op; præmissen er, at hertugen er blevet så fornedret og psykisk vandaliseret af sin far, at han vil fratage faren det, han satte allerhøjest: At føre slægtslinjen videre.

Problemet for os seere er, at hertugen virker alt for fornuftig og reflekteret til at nægte sig selv lykken ud fra et løfte, der er givet i affekt. Han bliver for teatralsk i samspillet med sin nye erobring.

Historien om hans tragiske barndom, der hæmmer ham som voksen, virker for søgt og konstrueret. Her skinner det triviallitterære forlægs banalitet for alvor igennem og gør ham til en lidt hul figur.

(Foto: Netflix)

Kostume-sæbe-drama

Bridgerton er en veldrejet sæbeopera a la den klassiske Dollars, bare hensat 180 år tidligere. Her er det også de riges legeplads, vi oplever, med magtkampe, positionering, intriger og begær.

Apropos begær, så er nutidens TV-publikum nok vant til lidt hårdere kost, end hvad Linda Evans & Co. kunne diske op med i 1980’erne. Bridgerton tenderer mere mod Farlige forbindelser og Fifty Shades of Grey, idet hovedpersonerne horer som kaniner ved enhver given lejlighed, uanset køn og sted. Flot koreograferet, skal det siges.

Bridgerton-familiens naboer, familien Featherington, er som en tro kopi af Askepots onde stedmor og hendes afskyelige døtre – med lige så grelle kostumer og eklatant arrogance. Her handler det mest om intriger og forsøget på at redde stumperne af familieformuen; en uventet graviditet stikker dog en kæp i hjulet.

(Foto: Netflix)

Solidt skuespil

Yndige Phoebe Dynevor gør en solid og overbevisende indsats som den naive Daphne, men hun er desværre ikke den mest spændende person i serien. Denne rolle tilfalder hendes mere egenrådige og moderne søster, Eloise (Jessie), der hellere end gerne vil klare sig uden ægtemand og læser bøger (!) for at uddanne sig og kunne være så selvstændig som muligt. En spirende feminist.

Derudover er samfundet i dette fantasiunivers mere “broget”, end der historisk er belæg for. På den måde lykkes det serieskaberne at gøre et traditionelt kostumedrama mere moderne og aktuelt trods ærkekonservative personer og ditto samfundsorden.

Der er endda en stakkels homoseksuel mand i serien, som lever i et skinægteskab – hunderæd for at blive afsløret af sine medmennesker. For yderligere at knytte fortid og nutid sammen er soundtracket også så langt fra barok, som man kan komme.

Generelt imponerende skuespil og en bundsolidt produceret serie, hvor der ikke er sparet på noget i en helt igennem professionel produktion.

 

Bridgerton, sesong 1_2 Bridgerton, sesong 1_17 Bridgerton, sesong 1_16 Bridgerton, sesong 1_15 Bridgerton, sesong 1_14 Bridgerton, sesong 1_13 Bridgerton, sesong 1_12 Bridgerton, sesong 1_11 Bridgerton, sesong 1_9 Bridgerton, sesong 1_8 Bridgerton, sesong 1_4 Bridgerton, sesong 1_3
<
>
(Foto: Netflix)

Kostumebudgettet går amok

De finere kredse benytter enhver anledning til at holde bal, og til hvert bal skal man have en ny kjole. Derfor har byens franske syerske kronede dage, og det samme må de, der står for kostumer til serien, have haft, for her er der ikke sparet på noget.

Bridgerton bobler over af voluminøse, farverige og overdådige dragter. Pailletter, blonder, flæser, hofteholdere, korsetter med imponerende pushup-effekt og prægtige parykker dominerer. Herligt og – helt bevidst – frodigt overdrevet.

Kostumerne, ballerne og champagnen ledsages af en farvestrålende, pastelfarvet stil fra et sted, hvor det aldrig regner.

Serien kan let affejes som en kynisk konstruktion baseret på Netflix’ algoritmer for, hvad deres 200 millioner abonnenter er interesseret i. Det er meget muligt, men Bridgerton er lavet med sådan en overflod af glæde, frækhed, farver og charme, at vi let lader os rive med.

Hvis du hader kostumedramaer intenst, vil du nok ikke blive forført af denne velkomponerede symfoni, men Bridgerton har bestemt potentiale til at fænge et bredt publikum. Fire stærke stjerner.

(Foto: Netflix)

/ registrér dig for at læse denne artikel gratis

Jeg accepterer Lyd & Billedes Vilkår og betingelser. Jeg vil gerne modtage nyhedsbreve og information. Dette kommer kun et par gange om måneden. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Bekræft venligst inden tilmelding

Fortsæt med Google

eller tilmeld dig via e-mail

Glemt adgangskode? Indtast venligst din e-mailadresse. Du vil modtage en mail med et link til at lave en ny adgangskode.

Fakta
  • Netflix
  • Release: 25. december 2020
  • Instruktion: Sheree Folkson m.fl.
  • Med: Phoebe Dynevor, Regé-Jean Page, Golda Rosheuvel, Jonathan Bailey, Luke Newton, Claudia Jessie, Nicola Coughlan, Ruby Barker, Sabrina Bartlett, Ruth Gemmell, Adjoa Andoh, Polly Walker, Ben Miller, Bessie Carter, Harriet Cains, Julie Andrews
  • Genre: Drama
  • Land: UK
  • År: 2020
  • Tid: 8:30 timer
IMDB Rating
Bridgerton  | TV Series (2020– ) 1h | Drama, Romance | TV Series (2020– ) Summary: Wealth, lust, and betrayal set against the backdrop of Regency-era England, seen through the eyes of the powerful Bridgerton family.
Countries: USALanguages: English

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Har du lige købt et nyt 4K-TV? Så kan du indvie det med WHAM!’s “Last Christmas” i remastered 4K-version!
Arc-ejere får surround-sound med multikanals PCM gratis. Desuden har Sonos lanceret deres egen radiostation.
Tidal gør ligesom Spotify: Med Tidal Connect er det lettere at streame musikken til kompatible højttalere.
Den 23. oktober kommer der en ny musikalsk dokumentar fra New Jerseys store søn.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.
En af bluesmusikkens absolutte førstedamer giver os herlig musik – akkompagneret af “Black Panther” – i et intenst kammerspil.
Disney forsøger skamløst at udnytte folks trang til letbenet juleunderholdning.
Alle de fordomme, man måtte have om homoseksuelle, musicalfans og intolerante kristen-konservative i Lilleby-Amerika, bekræftes i The Prom.
Mulan er i toppen af Disneys live-indspilninger af tegnefilmsklassikere.
December byder på kolde dage og mørke aftener – perfekt til mange timer foran TV’et.
At skak kunne være så fascinerende og spændende, havde vi faktisk ikke troet!
Den ellers superbe Trump-imitators nye Netflix-show er en ordentlig maveplasker.
Apple og Tom Hanks byder på en flad spændingskurve i tandløst 2. verdenskrigs-drama.