Hisense er en TV-producent, som vi ikke har hørt så meget om herhjemme, men det vil de åbenbart ændre på. Den kinesiske producent satser nu på en bredere distribution i Norden. Øverst i sortimentet er flagskibsmodellen Hisense 116UXQ, som Lyd & Billede er blandt de første til at teste.
Denne meget spændende TV-skærm er den første på markedet med såkaldt RGB MiniLED-teknologi, og den første til at understøtte det opdaterede Dolby Vision 2 HDR-format. Det er også langt det største TV, der nogensinde har besøgt vores testrum!
Hisense 116UX: ”Verdens største LCD-TV” – velkommen i testrummet!

For halvandet år siden testede vi den gigantiske TCL 115X955, og nu er turen kommet til Hisense 116UXQ. Det er TV-skærmene til dem, der vil have et kæmpe billede i stuen eller hjemmebiografen uden at skulle gå på kompromis med lavere lysstyrke og mørklægning, som en projektorløsning typisk indebærer.
Du skal dog have masser af penge til overs, for denne topmodel er ikke billig. Du skal punge ud med omkring 240.000 kroner (cirka) for at gøre denne skærm til din.
Der findes dog endnu større og dyrere TV’er end dette: Hisense har også et MicroLED TV i sit sortiment – Hisense 136MX – som kombinerer individuelle skærmmoduler til en stor skærm på op til 136 tommer. MicroLED er kendt for deres ekstreme billedkvalitet, men priser i millionklassen gør dem uopnåelige for de fleste, og denne model forventes endnu ikke i de nordiske lande.
Hisense 116UXQ er på den anden side det største TV, du faktisk kan købe i en færdig skærmenhed. Det forsøger at kombinere noget af det bedste fra nutidens skærmteknologier i en pakke, der måske er mere tilgængelig. Som en ægte flagskibsmodel bruger det ny teknologi – RGB MiniLED – som forhåbentlig vil sive ned til mere overkommelige modeller med tiden.
Hisense 116 UX: Design og byggekvalitet

Navnet lover 116 tommer, men kontrolmålingen viser 115,5 – så Hisense har rundet lidt op! Men der er helt sikkert tale om en solid – og blytung – TV-skærm.
Med en bredde på 2,63 meter og en højde på 1,48 meter har 116UX et skærmareal på 3,9 kvadratmeter – omtrent lige så meget som fire 55-tommers TV’er tilsammen. Forestil dig at spille Mario Kart med dine venner på sådan en stor skærm!
Der forventes også en lillebror til Hisense 116UX, 100UX for at være præcis, og den ser ud til at have vitale mål på 102 tommer, hvis specifikationerne er rigtige.
Apropos – et par ord om forsigtighed, når det gælder TV-skærme i jumboklassen: Gigantiske TV-skærme som Hisense 116UX er ikke til at spøge med. TV’et alene vejer over 100 kilo, og med emballage taler vi næsten det dobbelte. Det kræver mindst 3-4 personer at flytte og pakke det ordentligt ud. Bare det at få det ind ad døren er en omfattende proces!
Vi vil derfor på det kraftigste anbefale, at du bestiller dit TV leveret til døren, gerne med professionel installation, hvis det er muligt. Det koster måske et par tusinde ekstra, men det er en billig “forsikring” mod uheld undervejs.
Brukervennlighet og finesser

I modsætning til TCL og mange andre er Hisense UXQ ikke et “Google TV”. I stedet kommer det med styresystemet VIDAA U 9.0, som er producentens egen brugergrænseflade.
Den seneste version har fået en ansigtsløftning, som gør menuerne overskuelige og nemme at sætte sig ind i. Det mest positive er, at den reagerer lynhurtigt og indlæser menuer og apps på rekordtid. Det er noget, man hurtigt kan vænne sig til!
Vi har tidligere testet VIDAA-systemet ved flere lejligheder, og hastigheden har altid været imponerende, men app-valget har været mindre godt. Heldigvis er der sket en klar forbedring siden vores sidste test: Hisense har de vigtigste streamingtjenester på plads, herunder de nordiske TV-stationer NRK, SVT og DR. Det betyder, at du kan klare dig uden en separat streamingboks.
Når det gælder tilslutningsmuligheder, skiller Hisense sig også ud fra konkurrenterne. Vi var faktisk nødt til at tælle antallet af indgange for at være sikre, men det viser sig, at UXQ nøjes med 3 – tre – HDMI-indgange. Det kan virke lidt underligt for et TV, der koster over to hundrede tusinde kroner. Faktisk burde det have mindst et halvt dusin!
I det mindste har Hisense sørget for, at alle tre er 2.1-standard med op til 4K/165Hz. Der er også en USB-C/DisplayPort-indgang på siden af skærmen, som er let tilgængelig for tilslutning af en PC.
Men en ekstra HDMI-indgang på siden ville heller ikke være dårligt. De andre indgange kan være sværere at nå, især hvis man hænger skærmen op på væggen.
RGB MiniLED giver nyt liv til LCD
For ti år siden spåede mange, at LCD-teknologien ville være “død og begravet”, og at OLED-TV ville tage over inden 2025 – især i den øverste high-end-klasse, hvor der stilles ekstremt høje krav til billedkvaliteten. Så hvorfor fortsætter producenterne med at investere mere i LCD, kan man spørge sig selv?
Svaret ligger sandsynligvis i, at LCD stadig er billigere at masseproducere, og at det er nemmere at skære og rulle ud i store mængder og skærmstørrelser. OLED har på trods af sin fremragende billedkvalitet stadig en række udfordringer i produktionsfasen. LCD er simpelthen en mere pålidelig måde at tjene penge på, og i en branche med små marginer er det naturligvis tillokkende.
Den nye RGB MiniLED-teknologi er det seneste forsøg på at revitalisere LCD-skærme, så de kan holde et par år endnu. Samsung, Sony og andre producenter planlægger noget lignende, men Hisense er først på markedet med den variant, de kalder “TriChroma”.
Okay, Hisense har ikke genopfundet farve-TV’et, kun næsten: Specifikt taler vi nu om baggrundsbelysningen bag LCD-skærmen, som nu består af farvede LED’er. Så det er stadig en baggrundsbelyst skærm og ikke en “selvlysende” skærm som OLED eller MicroLED.
Men – i stedet for at bruge blå lysdioder og fosforbelægninger til at sende hvidt lys gennem LCD-skærmen, bruges der nu separate lysdioder til hver af primærfarverne rød, grøn og blå (RGB). Det betyder, at lys og farver kan passere mere effektivt gennem panelet med mindre lystab, da der ikke er behov for at filtrere hvidt fra. Som følge heraf kan der opnås store forbedringer i både lysstyrke og farvemætning.
Det lyder måske enkelt, men det er faktisk ret kompliceret, fordi det kræver en masse farve-LED’er af høj kvalitet og præcis styring af baglyset i overensstemmelse med videosignalet. Men så længe baglyset er synkroniseret, og farverne er blandet korrekt, kan det give mange fordele.
Fantastisk lysstyrke
Efter at have fået Hisense-giganten op på TV-bænken(e) var det tid til at se, hvad denne skærm kunne levere med hensyn til billedkvalitet. Først foretog vi nogle grundlæggende målinger.
Hisense 116UX pressede omkring 4.800 nit lysstyrke ud med 10 procent af skærmarealet i hvidt – langt det lyseste, vi har målt indtil videre. Som forventet falder lysstyrken noget, når skærmarealet øges, men selv med hele skærmen i hvidt (100 % vindue) bevarer den en lysstyrke på lidt over 900 nit, hvilket igen er det lyseste, vi hidtil har målt.
NB. Disse tal er stadig langt fra, hvad producenten selv angiver i sine specifikationer. Hisense selv angiver en lysstyrke på ca. 8.000 nit. Det kan skyldes forskellige testforhold og udstyr eller en anden måde at måle “peak brightness” på.
Til sammenligning opnåede TCL 115X955 en lysstyrke på omkring 3.800 nit og 890 nit i de samme testscenarier, da vi testede den sidste år, hvilket også var noget lavere, end producenten hævdede.
De sædvanlige målinger af hvidt lys fortæller dog kun en del af historien, da Hisense 116UX også er næsten lige lysstærk i primære og sekundære farver. RGB-lysdioderne gør det naturligvis muligt for skærmen at producere en fantastisk lysstyrke over hele farvespektret. Dette kombineres med en imponerende neutral og jævn farvebalance med lave delta-afvigelser.
Glimrende local dimming
Vi var naturligvis særligt nysgerrige efter at vide, hvor godt den lokale dæmpning fungerer. LCD-skærme med MiniLED-baggrundsbelysning har opnået store forbedringer i de senere år, men vil altid være lidt bagud i forhold til OLED-skærme, som kan tænde og slukke for hver eneste pixel.
Hisense ser dog ud til at være kommet lidt tættere på med sin RGB-teknologi. Selv med udfordrende testsekvenser med lyse objekter på en mørk baggrund var der meget lidt antydning af “halo” eller glorieeffekt. Om noget var det mest, fordi objekterne var så lyse, at det var vores øjne, der skabte omridset!
Og skærmen holdt altid et overbevisende sortniveau – uden det blå skær, som vi typisk forbinder med almindelige MiniLED-skærme. Det kan skyldes, at baggrundsbelysningen nu er farvebaseret og ikke slipper så meget lys igennem i mørke områder.
Billedkvalitet
Gode målinger er altid betryggende, men det store spørgsmål er, hvilken billedoplevelse 116UX er i stand til at give i praksis. Testen fandt sted samtidig med verdensmesterskaberne i atletik i Tokyo, og her fik vi et indtryk af, hvad Hisense-skærmen er i stand til.
Vi så hammerkastere, hækkeløbere og stangspringere i aktion, og sjældent er vi kommet tættere på “live-fornemmelsen” fra det oplyste stadion. Man kan roligt sige, at dette TV fungerer glimrende til at se sport på.
For det første har Hisense 116UX en meget imponerende farvegengivelse – måske den bedste, vi nogensinde har set!

Med sportsbilledtilstanden fik vi et fantastisk lyst billede med et saftigt punch og rige nuancer i farverne. Atleternes landsholdstøj strålede i al sin pragt med en imponerende bred vifte af farver. Samtidig var farverne overraskende neutrale, så hudtoner blev gengivet på en naturlig måde.
Ligesom ved målingerne var vores første indtryk, at Hisense-skærmen har en imponerende farvemætning, samtidig med at den formår at bevare farvebalancen. Det sås f.eks. tydeligt i den svenske Armand Duplantis’ gule landsholdsdragt og ikke mindst i de norske og danske deltageres røde farver.
Samtidig var billedet ubesværet og behageligt at hvile øjnene på: Vi kunne se på skærmen i længere tid under et sportsprogram uden at opleve træthed i øjnene. Det er måske et godt eksempel på fordelene ved RGB MiniLED.
Samtidig ser skærmen ud til at være meget lidt præget af flimmer, forsinkelse eller ujævnheder i baggrundsbelysningen. Det tyder på, at videoprocessoren holder trit med handlingen, selv når det går stærkt på banen.
Solid filmoplevelse
Hvad med film og serier? Det store spørgsmål er, hvor godt Hisense-skærmen fungerer til filmvisning og gaming af den kræsne slags. Med de nyeste film og serier fra Netflix og Disney+ tog det ikke lang tid at indse, at 116UXQ har nogle ret bemærkelsesværdige funktioner.
Med F1-serien Drive to Survive (en af vores favoritter) lykkedes det Hisense-skærmen at formidle det hurtige drama på racerbanen til perfektion. Billedet var knivskarpt og bevægelserne glidende med en kontrast og farvegengivelse (i Dolby Vision IQ-tilstand), der til tider var skræmmende realistisk. Det eneste, der manglede, var lugten af racerbenzin, olie og brændt gummi.
Netflix-dokumentaren The Universe byder på mange spektakulære naturscener i HDR, men med Hisense-skærmen fik vi bogstaveligt talt lov til at se dem i et nyt lys. Geparde-episoden fra Serengeti har nogle solrige scener, som vi aldrig før har set med så meget punch og farvenuancer. Simpelthen et skridt tættere på virkeligheden!

En spillefilm som Mission Impossible: Fallout serveres også elegant med filmfølelsen intakt. Vi kan se den lidt kornede filmkvalitet, som det er meningen, der skal være i originalen. Og Hisense fremhæver detaljerne i mørke scener på mesterlig vis.
Med et TV af denne skærmstørrelse er det klart, at kvaliteten af kildematerialet har meget at sige. Ældre TV-serier og film i HD-format kan nemt se lidt mudrede ud. På trods af effektiv opskalering og bevægelsesudglatning er der grænser for, hvor meget det kan “polere” gamle TV-optagelser, der oprindeligt var beregnet til skærme i en brøkdel af størrelsen. Det er ikke nødvendigvis noget, man kan bebrejde Hisense for.
Der er dog ingen tvivl om, at Hisense 116UXQ har brug for 4K-signaler og helst HDR for at tage sig bedst muligt ud. RGB-baggrundsbelysningens magi kommer ikke rigtig til sin ret med almindelige SDR-produktioner, hvor belysningen er mere konservativ. De er måske værd at overveje, hvis du er en filmentusiast, der foretrækker klassikerne. Indtil 4K HDR-remasteren udkommer, kan den gamle film virke lidt tam!
Det er værd at bemærke, at Hisense UXQ også vil være en af de første modeller, der er kompatibel med det nye Dolby Vision 2 HDR-format. Desværre havde vi ikke noget tilgængeligt demomateriale i dette format endnu, men vi fik et smugkig på IFA-messen i Berlin, som virkede lovende. Det vigtigste at tage med sig er, at DV2-formatet sandsynligvis vil udnytte alle de “hestekræfter”, der bor i high-end TV’er som Hisense UXQ, bedre.
Nogle udfordringer at overveje
Hisense har valgt et ret blankt skærmglas på denne model. Det giver sine fordele i sortniveauet, men reflekterer også ting som vinduer og lamper i rummet. Vi taler om et næsten fire kvadratmeter stort sort “spejl” i nogle tilfælde. Det er ikke synligt med lyst indhold som f.eks. sport på skærmen – så skinner det om kap med solen! Men med en mørk spillefilm kan det være en god idé at tage sine forholdsregler. Vi ved for eksempel, at Samsung planlægger et mat panel på sin kommende Micro Rgb-model.
Betragtningsvinklen er også noget, man skal tage hensyn til. Når vi bevæger os ud til siden, bliver billedet gradvist mere uskarpt og farverne blegere. Men effekten er ikke så tydelig som på nogle af de andre LCD-skærme, vi har set.
Gaming på storskærm

Vi kunne selvfølgelig ikke lade være med at “game” lidt på Hisense 116UXQ, og det er virkelig svært at beskrive følelsen af at spille på et 116-tommer TV. Det skal bare opleves! Her kan du læne dig tilbage i stolen, i en behagelig afstand fra skærmen, og stadig se ALT.
Du kan nemt se, hvem eller hvad der gemmer sig rundt om hjørnet eller i næste sving. Vi er ret sikre på, at det vil give dig en konkurrencefordel i spilsammenhæng. Billedkvaliteten er behagelig, mens kontrasten og dybdefornemmelsen i HDR-scener er ganske spektakulær.
Hisense UXQ er godt forberedt til gaming med tre HDMI-indgange, der alle understøtter op til 4K/165Hz. Derudover understøtter den Dolby Vision til spil og AMD Freesync Premium VRR, som sikrer, at f.eks. Xbox-titler kan vises optimalt.
(Præcis hvorfor Hisense har droppet den fjerde HDMI-indgang, er vi ikke sikre på, men vi antager, at det skyldes begrænsninger i det anvendte chipsæt, og at tre indgange med fuld båndbredde var det bedste kompromis).
Hisense har også formået at reducere forsinkelsen (input lag) til et acceptabelt, hvis ikke ligefrem rekordlavt niveau. I den angiveligt hurtigste spiltilstand (First Person Shooter-tilstand) målte vi omkring 16 millisekunder ved 1.080p/60 Hz.
De hurtigste gaming-skærme klarer typisk mindre end 10 millisekunder i samme tilstand. Grunden til, at UXQ har brug for lidt mere tid, kan være, at styringen af RGB MiniLED-panelet kræver et par ekstra millisekunder for at skabe et optimalt billede.
Lydkvalitet
Som det sig hør og bør for en stor skærm i denne klasse, er Hisense 116UXQ udstyret med et omfattende lydsystem. Vi taler om en 6.2.2-opsætning med højttalere placeret over, under og på siderne af skærmen, suppleret med to dedikerede basenheder på bagsiden. Hisense har også fået hjælp fra franske Devialet til at finjustere de forskellige lydtilstande.
Resultatet er en lydgengivelse, der er både klar og fyldig, med tydelig stemmeplacering i midten af billedet. Lydbilledet føles bredt og omsluttende, og det føles, som om lyden kommer fra hele skærmen snarere end fra et smalt punkt under den.
Der er dog ingen tvivl om, at 116UXQ ikke kan erstatte en god soundbar eller, ideelt set, et fuldt udbygget surroundsystem – og de fleste købere i denne prisklasse vil sandsynligvis have en sådan opsætning på plads alligevel. Som en midlertidig løsning er den dog mere end tilstrækkelig, så du kan nyde både film og sport med solid lydkvalitet lige fra starten.
Konklusion
Med sin flagskibsmodel, 116UXQ, viser Hisense, at der stadig er masser af kraft i den gamle og trofaste LCD-teknologi – bare giv den lidt “RGB-terapi” og øg skærmstørrelsen til XXXL!
Hisense 116UXQ er ikke bare et “flagskibs-TV” for dem med plads og budget – det er også en demonstration af, at LCD stadig kan udvikles, og et glimt af, hvordan fremtidens TV’er kunne se ud.
Ved hjælp af RGB MiniLED-teknologi formår Hisense-skærmen at levere både ekstrem lysstyrke og rig farvemætning med en kontrast og et sortniveau, der er tættere på OLED, end vi har set før.
Med sin kolossale skærmstørrelse formår den at give biograffornemmelse i stuen – næsten uanset “vejret” eller lysforholdene i rummet. Det er en meget potent kombination, som skaber stor realisme og nærvær.
Nuvel: Prisen er saftig, og skærmen er upraktisk stor og tung. Gaming-ydelsen er også solid, men ikke i topklasse. Alligevel har RGB MiniLED potentialet til at blive en reel udfordrer til både OLED og MicroLED, især når teknologien finder vej ned i mere tilgængelige skærmstørrelser og prisklasser.
Vi forventer at se flere RGB MiniLED-baserede LCD-skærme fra andre TV-producenter næste år – men indtil videre har Hisense hævet barren!











