Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Technics SL-1210 MK7

DJ-pladespiller for musikentusiaster

Technics SL-1210 MK7 er et toptrimmet arbejdsredskab med hi-fi-egenskaber.

Skrevet af / 07/07/2020 - 12:00
Technics SL-1210 MK7
Lasse Svendsen

Mange tror, at Technics’ legendariske pladespiller blev lavet til DJ’s. Sandheden er, at Technics producerede SL-1200 til hi-fi-markedet, men eftersom pladespilleren var så solid, blev den hurtigt opdaget af DJ’s, som havde brug for et pålideligt arbejdsredskab.

Det kunne have været enden på historien, som man siger, hvis ikke ledelsen i Panasonic havde bestemt sig for at relancere Technics, næsten 30 år efter at de lukkede hele Technics-divisionen. Lidt efter indstillede de også produktionen af SL-1210, som var fortsat i nogle år, og satte dermed punktum for 40 år og 3,5 millioner solgte pladespillere.

Den første pladespiller i mange år var en specialudgave af SL-1200, som blev produceret i 1200 eksemplarer i 2016, men Technics genoptog senere produktionen og lancerede i hurtig rækkefølge SL-1200GAE, SL-1200GR, SL-1000R, SL-1500C og sidste år SL-1210 MK7. Legenden fra 70’erne fremstod nu i en ny version og denne gang særligt rettet mod DJ’s.

Den nye SL-1210 er 7. generation – MK7 – og er en kraftigt opgraderet version af den klassiske Technics-pladespiller.

Kraftig motor sørger for umiddelbar opstart.

Den S-formede arm er nu udstyret med et mere præcist ophæng, og armen har både højdejustering og aftageligt pickuphus. Det er værd at bemærke, at den ikke leveres med pickup. Men Ortofon producerer stadig den legendariske Concorde-pickup, som DJ’s har benyttet i årtier, så løsningen ligger ligefor.

Trinløs højdejustering.

Chassiset er støbt i aluminium og bedre dæmpet indvendigt med forstærkninger af glasfiber og et ABS-materiale, som skal holde resonanser ude. Pladespilleren hviler på fire justerbare og fjederhængslede fødder i metal, gummi og plastik.

Spiller baglæns

Den kerneløse motor i en SL-1210 MK7.

Technics-pladespilleren har naturligvis direkte drev med en nyudviklet kerneløs motor med et kraftigt drejningsmoment, hvor den gamle cogging i rotationen er elimineret. Pladespilleren har justerbar opstart, og bremsehastigheden kan justeres i fire trin med små knapper under aluminiumstallerkenen.

Hastighedsvælgeren har knapper for 33 1/3 og 45, og 78 opm kan aktiveres med en knap under tallerkenen. Her er der også en knap, som aktiverer revers, som man senere styrer fra start-stop-knappen på pladespilleren.

Pitchkontrol med on/off-knap.

Den har beholdt skydepotmeteret, som kan slås til og fra og giver brugeren pitch-kontrol med enten ±8 eller ±16 procents afvigelse.

Lysdioderne på pladespilleren kan i øvrigt ændres fra rødt til blåt lys, hvis man foretrækker det, og det gøres også med en knap under tallerkenen.

En lille knap skifter mellem røde og blå lysdioder.

Ufølsom over for vibrationer

Technics har lavet en bundsolid pladespiller. Den er næsten helt ufølsom over for resonanser og vibrationer, hvilket er en enorm fordel for en DJ-pladespiller. Opstart og hastighedsskift sker umiddelbart, og den virker absolut, som om den kan tåle at blive brugt.

De blå LED-lamper.

En enkel Ortofon MM-pickup med udskiftelig nål virker selvsagt som det oplagte valg, men eftersom vi interesserer os mere for lydkvalitet end for slipmat’ens scratche-egenskaber, forsøgte vi os også med en dyr MC-pickup. En 7,6 gram let Audio Technica AT-OC9XSH blev monteret i Technics-armens lette pickuphus, og den samlede vægt holdt sig præcis inden for det tilladelige, før resonansfrekvensen endte der, hvor den ikke skulle være.

Pladespilleren leveres med aftagelige kabler.

Pickuppen udmærker sig ved at være neutral og med en stor dynamisk kontrast og fyldig klang. Den er på den vis i stand til at afsløre svagheder i pladespillerens ophæng, dæmpning, stabilitet og klangmæssige egenskaber, som er forbløffende gode for en pladespiller, der er beregnet til et diskotek og ikke hi-fi.

En af de testplader, vi ofte bruger, er Dire Straits’ Love Over Gold, og her viser Technics-pladespilleren, at den har rigtig godt styr på den dynamiske kontrast på f.eks. Telegraph Road og titelsangen. Guitarklangen er ikke lige så raffineret og opløst som på en Rega Planar 3, og en Technics SL-1200G vil spille med større autoritet i bassen.

Men Technics-pladespilleren har hørbart mere dybde i bassen end en Planar 3, og sammenlignet med en Pro-Ject X1 i omtrent samme prisklasse er der ikke meget at sætte fingeren på i forhold til fokus eller kontrollen over dynamikken i musikken.

Den nævnte Audio Technica-pickup ville nok have fået bedre arbejdsforhold i en Rega-arm (RB330 eller bedre), men der ville den ikke leve et lige så ubeskyttet liv som her. Den lette Rega-pladespiller er mere følsom over for underlaget og vibrationer, men Technics-pladespilleren giver pikcupperne et klippefast fundament og gode arbejdsforhold for en nål, som skal grave nuancer frem i musikken.

Et klippefast fundament med perfekt pitch er et godt udgangspunkt for god lyd.

En anden af de testplader, vi bruger meget, Keith Jarretts Trio Still Live, lyder mere tredimensionalt med en varmere klang, særligt fra klaveret, på en Pro-Ject X1, og en Rega Planar 6 præsenterer musikken på et endnu større lærred med skarpere fokus på detaljer og klangnuancer.

Den mest naturlige sammenligning er måske med en Reloop Hi-Fi Turn 5, som også har direkte drev, og Pioneer PLX-1000 – henholdsvis en hi-fi-udgave af en DJ-pladespiller og en DJ-udgave af en hi-fi-pladespiller – og det korte svar på spørgsmålet, alle stiller, er, at ja, Technics-pladespilleren er en bedre DJ-pladespiller end PLX-1000, og med en seriøs pickup er den også i stand til at udfordre etablerede hi-fi-pladespillere.

Konklusion

En Technics SL-1210 MK7 er måske ikke det første, man tænker på, når man skal købe en bedre pladespiller. Den er trods alt designet til andre miljøer end teakskænken i stuen og bygget derefter – som en rendyrket DJ-pladespiller. En Rega eller en Pro-Ject, for ikke at tale om den fantastiske SL-1500C, er egentlig bedre valg, hvis man vil have bedst mulig lyd i denne klasse. Men SL-1210 MK7 er så gennemført godt bygget, at den kan være et fremragende alternativ til hobby DJ’s – og andre for den sags skyld – som er optaget af lydkvalitet. Men i så fald med en bedre pickup end en billig Ortofon eller Audio Technica.

Karakter
Technics SL-1210 MK7
Premium

Lyd & Billede mener

En pladespiller, der holder, men som først og fremmest er til DJ’s. Ufølsom over for resonanser og kan klare dyre pickupper uden at kvaje sig. Der findes større sans for detaljerne og mere raffinement andre steder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Kraftigere lyd, end man skulle tro

Referencelyd i premium-klassen

Find CD-samlingen frem igen

Sensationelt godt køb

Charmerende kassetteafspiller

Lydkort sender din high-end DAC på pension

Bedst uden eget phonotrin

Kompaktanlægget som har alt

Et usædvanligt godt køb

Pladespiller med startknap

Har du set noget lignende?

Hegel holder aldrig op med at overraske

Lyd & Billede
Scroll to Top