På rekordtid har streaming overtaget musikforbruget på verdensplan. Selvom CD’er og LP’er stadig sælges – ja, også kassettebånd – er streaming det, de fleste mennesker bruger.
Ofte side om side med en spirende LP-samling.
Mange foretrækker at lytte til musik i et fysisk format. Og nej, det er ikke kun mænd med gråt hår, der spiller vinyl. LP’er sælges lige så ofte til 20-årige som til 50-årige.
De fleste af dem, uanset om de er 20 eller 50, streamer normalt musik fra Spotify eller Apple Music i ret almindelig kvalitet. Komprimeret, selvfølgelig. Først i app’en, derefter i Bluetooth-overførslen, og som alle ved, resulterer det i kedelig lyd.
Men der er håb. Spotify har endelig lanceret Spotify Connect, som streamer i høj opløsning på 24 bit med 44,1 kHz sampling. Med andre ord tabsfrit. En betydelig forbedring i lydkvaliteten i forhold til det komprimerede – tabsfyldte – lydformat, de også tilbyder. Det er fint, så længe du kun streamer til ørepropper og en Sonos-højttaler.
Og nu, hvor Spotify endelig har lanceret en udfordrer til lossless audio på platforme som Tidal, Qobuz og Apple Music, blandt andre, er netværksafspillere pludselig blevet endnu mere relevante. For hvis du vil få det bedste ud af musikken på Spotify Connect og alle de andre, er det udelukket at fortsætte med Bluetooth.
Netværksafspillere, eller streamere, som mange kalder dem, forbinder sig til dit hjemmenetværk og understøtter streaming i høj opløsning. Det betyder 24 bit eller mere og normalt med 96 kHz sampling eller mere.
De er simpelthen digitale afspillere til den musik, du finder i streamingapps.
TEAC UD-701N

Netværksafspillere findes, ligesom alt andet inden for hi-fi, i alle størrelser og prisklasser. De gør stort set det samme, men nogle gør det bedre end andre.
I den budgetvenlige ende finder vi streamere fra blandt andet Wiim, som giver dig understøttelse af streaming i høj opløsning fra Spotify, Tidal og Apple. I den anden ende finder vi high-end streamere fra blandt andet DCS, Burmester, Moon og CH Precision, som koster lige så meget som en mindre bil.
TEAC UD-701N koster ikke nær så meget som en bil. Den koster snarere omtrent det samme som en slidt brugt bil. Den ligger midt i feltet sammen med streamere fra blandt andet Auralic, NAIM, Lumin og HiFi Rose, men UD-701N er meget mere end bare en streamer.
Den er også en analog forforstærker med volumenkontrol, som kan tilsluttes en forstærker eller de fænomenale Dynaudio Confidence 20A aktive højttalere.
Men det er ikke alt. Her får du en meget dyr DAC – digital-til-analog-konverter – med TEACs egen Delta-Sigma DAC. Med optiske, koaksiale og USB-indgange til digitale lydkilder kan UD-701N erstatte både en DAC og en forforstærker. Ja, også en hovedtelefonforstærker. Den indbyggede, med både 4-polede balancerede og jackstik, er faktisk meget god og kan håndtere hovedtelefoner fra 16 til 600 ohm.
Jeg har ikke nævnt Bluetooth, men det har den også. Den understøtter blandt andet LDAC og aptX HD.
Delta Sigma DAC
Hvis du bruger USB-indgangen på bagsiden, kan du streame op til 32-bit og 384 kHz PCM-lydfiler eller 22,5 MHz DSD fra en computer. DAC’en understøtter også MQA-afkodning, er Roon Ready og kan styres i et OpenHome-miljø.
Delta-Sigma DAC (ΔΣ) kan opkonvertere fra PCM to, fire eller otte gange eller som 1-bit DSD, og den har TEAC’s egen opkonvertering kaldet RDOT-NEO, som “skaber” et højopløseligt signal fra enhver lydfil. Dette kan fungere godt på ældre optagelser af dårlig kvalitet.
De fleste indstillinger kan justeres fra fjernbetjeningen, og du kan vælge opkonvertering, mens musikken afspilles, og selv beslutte, om det er umagen værd eller ej.
10 MHz ekstern clock

Ligesom den CD-afspiller, vi tidligere har testet fra TEAC – VRDS-701 – har UD-701N også en 50 Ohm BNC-tilslutning på bagsiden. Den kan bruges, når du vil synkronisere clockfrekvensen i afspillerens digitale signalbehandling med en anden enhed. For eksempel CD-afspilleren eller transportversionen af den, VRDS-701T.
Du tilslutter derefter begge enheder til den separate TEAC CG-10M (X) clockgeneratoren med et 50 Ohm BNC-kabel til hver af enhederne. CG-10M er en selvstændig masterclock, der har fire 50 Ohm BNC-stik til op til fire enheder.
Den bruger en OCXO-oscillator, som ifølge TEAC leverer et ultrapræcist 10 MHz clock-signal med tolerancer inden for ±3 ppb af frekvensens temperaturkarakteristika og med en afvigelse inden for ±0,1 ppm.
Streaming
Musik fra platforme som Spotify Connect, Tidal og Qobuz kan streames fra TEAC’s egen HR Streamer-app, der kan downloades gratis til iOS og Android, og som kan fungere som afspiller. Den gør grundlæggende et godt stykke arbejde. Du kan se opløsningen af lydfilen spejlet på den lille skærm på forsiden af streameren. Men i modsætning til f.eks. en HiFi Rose RS150 viser skærmen ikke indholdet i app’en, når man afspiller.
Det er dog ikke det værste. Interfacet ser ud, som om det er udviklet før Berlinmurens fald i 1989, og navigationen i app’en er mildt sagt utilstrækkelig. App’en spejler heller ikke sit eget indhold i den streaming-app, du forbinder til TEAC-app’en, og den måde, den gemmer afspillet musik i “arkivet” på, gør det næsten umuligt at finde den igen.
Der findes også en app til Windows og Mac, kaldet TEAC HR Audio Player, som kan downloades gratis.

Ekstrem opløsning
Denne fokusering på maksimal præcision giver sig også udtryk på andre områder. Det solide chassis hviler på tre afkoblede fødder, og indeni har streameren fire separate ringkernetransformere. Hver er ansvarlig for sin egen del af signalbehandlingen, og de er ikke kun mekanisk adskilt, men leverer også strøm til separate dele af kredsløbet, opdelt i højre og venstre kanal, og leder et balanceret signal gennem hele kredsløbet.

Ligesom den CD-afspiller, vi testede, udstråler streameren kvalitet i alle henseender. Den har den samme neutrale lydsignatur. Ekstrem opløsning kombineres med kontrol, åbenhed, dynamisk kontrast og basgengivelse, som selv HiFi Rose RS160 ikke kan matche.
Når du streamer fra Tidal via TEAC-app’en, bemærker du, hvor meget mere opløsning og klarhed den leverer end for eksempel en af vores gamle favoritter, NAIM ND5 XS2. Den lyder varmere og mere behagelig, men maskerer mikrodetaljer meget mere end UD-701N gør.
En Wiim Ultra er langt fra TEAC-streamerens opløsning, dynamik eller åbenhed. Det samme gælder, hvis du tilslutter en digital lydkilde, såsom en CD-afspiller, til DAC-indgangene. Ja, selv TV-lyden er bedre gennem UD-701N.
Der er ikke mange streamere med DAC’er, der også har en så god hovedtelefonudgang. Den åbnede lyden på et par Sennheiser HD800 via den balancerede udgang og gav et par Sennheiser HD 660S2 endnu mere dynamik og dybde, end jeg fik fra hovedtelefonudgangen på en Yamaha A-S3200. Som faktisk har en meget god hovedtelefonudgang.

Men tilbage til streaming.
Eiunaudi vs Eiunaudi, med Ludovico og Leo Einaudi, sprudler af klangfarver, og 24-bit 96 kHz-lydfilen lyder fokuseret og dynamisk via TEAC-streameren. Efter en forsigtig åbning på Punta Bianca bygger musikken sig gradvist op med en sort baggrund farvet af synths, der glider ind. Et klaver klinger varmt midt i lydbilledet, og bassen får en fysisk tilstedeværelse. Det er meget imponerende.
Percussion i åbningen af Nils Petter Molværs On Stream gengives med en dybde, der skaber lavfrekvente vibrationer i rummet. Luften fra den hæse trompet lægger sig som en sky foran højttalerne. Kenny Wheelers trompet på Heyoke skyder derimod skarpe toner ud i rummet, og Dave Hollands kontrabas lyder kraftfuld og dyb. Jack DeJohnettes percussion gengives med en præcision og fokus, der er i topklasse.
Jeg har aldrig hørt den akustiske guitar på det irske band Ambles’ Lonely Island gengivet så realistisk. Den mørke og dybe vokal lyder skræmmende nær, og der er en klangbund her, som jeg ikke har oplevet med mange andre streamere.

Klangbund er der også i Espen Eriksen Trios In The Mountains med Andy Sheppard på saxofon. Percussion på titelnummeret gengives stramt, og de pludselige dynamiske ændringer i Sheppards spil gengives med kontrolleret raffinement.
TEAC-streameren har ikke den digitale “wi-fi-slør”, der ligger som et tyndt tågelag over musikken, når der streames. Den fremhæver flere af de små detaljer og dynamikken i musikken og fanger atmosfæren i optagelserne på en eksemplarisk måde. Den formår at bringe musikken til live på en måde, som kun de dyrere streamere kan, og det er en god ting. Den er trods alt ikke særlig dyr.

Jeg prøvede de forskellige indstillinger og endte med at vælge multibit-konvertering frem for 1-bit DSD det meste af tiden. Efter min mening var musikken bedst med multibit, hvad angår skala og dybde. For DSD-filer kan du vælge mellem to filterindstillinger, FIR 1 og FIR 2. De dæmper enhver højfrekvent støj, der måtte opstå, og jeg foretrak at slå filtrene fra.
Opkonvertering er tilgængelig, hvis du har brug for det, men også her fandt jeg, at off var den bedste indstilling for den musik, jeg afspillede.
Konklusion
TEAC UD-701N er en netværksafspiller, der streamer musik i høj opløsning. Den har en analog forforstærker og en avanceret Delta-Sigma DAC. Den har også en fremragende hovedtelefonforstærker og understøtter streaming fra Spotify Connect, Tidal og Qobuz. Med indgange til flere digitale lydkilder er den meget fleksibel, og hvis du f.eks. vil bruge den sammen med TEAC’s CD-transport VRDS-701T, kan clockfrekvenserne synkroniseres med en ekstern clockgenerator. Der er ikke meget at kritisere, men der er ingen tvivl om, at brugeroplevelsen forringes af en dårlig app. På trods af dette overstiger TEAC UD-701N’s kvaliteter dens pris. Stærkt anbefalet.
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!



