Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Rogers E20a/II Phono

Rørforstærker for andre end entusiasterne

Man skal ikke lade sig narre af rene tal, magien findes nemlig andre steder, hvis man bare lytter.

Skrevet af / 23/12/2022 - 10:00
Rogers E20a/II Phono
Lasse Svendsen

Jeg har altid været fascineret af rørforstærkere. Selv om brugen af rør i forstærkere grundlæggende er en anakronisme, er der noget ved lyden fra dem, som jeg aldrig holder op med at lade mig begejstre af. 

Det er nok grunden til, at der stadig fremstilles og sælges rørforstærkere. Lyden, altså, som kan have nogle organiske kvaliteter, som man ikke så let finder andre steder. 

Den lyd er nok også grunden til, at mange foretrækker lyden fra grammofonplader. 

De fleste, som fremstiller rørforstærkere i dag, har gjort det i årtier. Audio Research, Quad og McIntosh for eksempel, arbejder fortsat med radiorør. Selv om de er ineffektive, afgiver meget varme, og ikke kan lide alle de højttalere, de bliver bedt om at drive. 

Rogers er derimod bedre kendt for LS3/5A, den ikoniske lille højttalerer, der også er kendt som BBC-monitoren. Det mange ikke ved er, at Rogers har bygget rørforstærkere siden 1995. Det er snart 30 år siden, og denne er efterfølgeren til den originale E20a. Som den hed dengang. 

Forstærkeren blev i sin tid konstrueret til netop LS3/5A og den større LS5/9, men den kan naturligvis også bruges med andre højttalere. 

Effekten den leverer fra de fire radiorør er ikke højere end 18 watt pr. kanal, men som altid fortæller tallene ikke altid hele historien. 

 

Fire 6L6 rør i push-pull med klasse A udgangstrin. (Foto: Rogers)

Sølv, guld og antimagnetisme 

Rogers E20a/II er den nye version af forstærkeren, som er opbygget med fire 6L6 radiorør, monteret ‘ryg mod ryg’ i en såkaldt push-pull konfiguration med to rør pr. kanal. De to rørpar kører i klasse A, hvor røret er ledende hele tiden, med andre ord uden at skifte mellem slukket og tændt. Hvilket er mere ineffektiv end normal klasse AB og giver lavere effekt (teoretisk 25 procent af AB), men er mere lineært, stabilt og giver lavere forvrængning. 

Forstærkeren er en rent analog og kan leveres med pladespillerindgang til MM pickup, foruden tre line-indgange. Rogers har opdateret kredsløbet siden E20a i 1995, og forstærkeren er bygget på et aluminiumschassis for at mindske risikoen for magnetisme. Forstærkeren har desuden fået større og bedre udgangstransformatorer for øget dynamik og bedre baskontrol. 

Kablerne på indersiden er af oxygenfri kobber, og alle stik er guldbelagt, mens højttalerkabelterminalene på bagsiden er sølvbelagt for optimal signaloverførsel. 

Foto: Lasse Svendsen

THD

Det skal bemærkes, at forstærkerens effekt på 18 watt pr. kanal er angivet ved 8 ohms belastning, og 1 kHz med en harmonisk forvrængning på hele 3 procent. Total Harmonic Distortion (THD) hedder det, og lige når det gælder rørforstærkere er der grund til at tage tallene med et gran salt.  

Det skyldes, at harmonisk forvrængning i en rørforstærker opfører sig anderledes end harmonisk forvrængning i en transistorforstærker. Rørforstærkere og harmonisk forvrængning handler mere om 2. og delvist 3. ordens forvrængning, som i reglen har en rundere og blødere form, der er langt mere behagelig for øret.  

E20a/II kan leveres med eller uden pladespillerindgang. (Foto: Lasse Svendsen)

Roger that

Rogers-forstærkeren har den klassiske varme klang, mange forbinder med rørforstærkere. Det gør lyden meget nem at holde af, der kommer aldrig en grovkornet eller skarp tone ud af højttalerne, og selv med 18 watt effekt driver den nemt højttalere som Sonus Faber Olympica III. Som ikke er verdens sværest drevne 4 ohm højttaler, men alligevel trives bedst med forstærkere med kraftigt moment i bunden.  

Klavertonene fra Keith Jarrett trios Up For It lyder ikke så fokuserede som fra en Octave V70 SE, eller lige så luftige som fra en Audio Research I/50, men de får en enormt vellydende klangbund. Hvor især de laveste oktaver gengives med en fylde og autoritet, man ikke forbinder med 18 watt. 

Den lille forstærken er langt mere potent, end tallene antyder, og den har godt greb om dynamikken – også i bassen, selv om den dynamiske kontrast ikke er lige så stor som fra en V70 SE. 

Men lyden fra Rogers-forstærkeren er fremragende. Kontrabas gengives med fylde og en tiltrækkende varm lyd, mens bækkener lyder overraskende skarpt fokuseret. Al Jarreaus forrygende version af Cold Duck har brug for en forstærker med kontrol, basdybde og dynamik. Jeg synes ikke, at Rogers-forstærkeren mangler noget her, men der er mere saft og kraft i den transistorbaserede Yamaha A-S3200.  

Tilsluttet de mindre Audiovector R1 Arreté mærker man, at forstærkeren ikke har Yamaha-forstærkerens dybde, for basgengivelsen bliver tammere, når man sammenligner englænderen med japaneren. Men tilsluttet de endnu mindre LS3/5A sker der noget i samspillet med Rogers-forstærkeren.  

De klæder hinanden særdeles godt, og det mærkes især på vokalen, hvor forstærkerens varme og fyldige lyd smelter sammen i en ophøjet synergi med de små Rogers-højttalere. Her er dog ikke den vildeste dybbas, men du store verden, hvor de små højttalere får en opsigtsvækkende behagelig vokalklang, med ren klasse A fra en rørforstærker.  

Rogers-forstærkeren og LS3/5A højttalerne er et match made in heaven. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Rørforstærkere er ikke for alle. De bliver varme, rørene skal skiftes efter nogle tusinde timer, og der er grænser for, hvor meget effekt de kan levere. Varmen og manglen på effekt er endnu tydeligere på en rørforstærker med klasse A-udgangstrin, i hvert fald på papiret, men Rogers-forstærkeren viser, at man ikke skal tro på alle tal, man læser. Beviset ligger i lytningen, og her er den 18 watt kraftige rørforstærker langt mere potent, end man tror. Endnu vigtigere, lyden er faktisk fantastisk. Ikke uventet spiller den himmelsk sammen med Rogers LS3/5A, men den trives også i selskab med andre højttalere, så længe de ikke er for tungt drevne. Rogers E20a/II er en lækker integreret rørforstærker, som man ikke behøver at være rørentusiast for at trives med.  

  1. Octave V 70 SE

    Ikke alle rørforstærkere er ens

    Octave Audio V 70 SE vender op og ned på opfattelsen af rørforstærkere.

    Stålkontrol i bassen, ekspansiv dynamik samt forbløffende åben og detaljeret lyd. Spiller højere og klarere end de fleste rørforstærkere. Mulighed for phono-indgang og udvidet strømkapacitet om nødvendigt.
    Dyre opgraderinger. Det kan være nødvendigt at matche med højttalernes lyd mere end andre forstærkere.
    Læs hele testen
Karakter
Rogers E20a/II Phono
High End

Lyd & Billede mener

Stort, varmt og fyldigt lydbillede, som gengiver vokaler med silkeblød elegance. Begrænset effekt, og phono-versionen har kun MM-indgang.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Kraftigere lyd, end man skulle tro

Referencelyd i premium-klassen

Find CD-samlingen frem igen

Sensationelt godt køb

Charmerende kassetteafspiller

Lydkort sender din high-end DAC på pension

Bedst uden eget phonotrin

Kompaktanlægget som har alt

Et usædvanligt godt køb

Pladespiller med startknap

Har du set noget lignende?

Hegel holder aldrig op med at overraske

Lyd & Billede
Scroll to Top