Klavertonerne svæver ubesværet i rummet på en pude af fløjl. Bassen er varm og blød, der er ikke én aggressiv tone at finde, fra de dybeste til de højeste toner. Vokalen er silkeblød og luftig, og ordet, der falder mig ind, er ‘lækker’.
Musikken lyder så naturlig og organisk, som man kunne ønske sig fra vinyl på en high-end pladespiller. Samtidig ser den forbandet godt ud.
Kontrasten mellem den sorte pianolak og de stålblanke overflader får pladespilleren til at se eksklusiv ud, til sammenligning ser andre pladespillere i samme klasse ud, som om de er flikket sammen på må og få for at ligne en pladespiller.
The Classic Reference, som den hedder, er den ‘civile’ udgave af den pladespiller, som Pro-Ject skabte for at markere Wienerfilharmonikernes 175-års jubilæum. Den fås endda i en eksklusiv version i akacietræ og messing, som selvfølgelig koster mere, men som teknisk set er identisk med versionen i sort lak.

Pladespilleren er faktisk ikke Pro-Jects dyreste, men den er nok den smukkeste. Den ligner et møbel, man gerne vil have stående fremme hele tiden, og eftersom den leverer en lydkvalitet, der er nem at holde af, regner jeg med, at ejerne vil bruge den ofte.
Brugervenligheden fejler heller ikke noget.
Med den elektroniske hastighedsomskifter kan man afspille 33-, 45- og 78-plader. Den S-formede tonearm i poleret aluminium har et aftageligt pickuphus med SME-fatning, som gør det nemt at skifte pickup.Pladespilleren leveres med et støvlåg, en grå Leather it-lædermåtte, kabler og en Clamp it-pladestrammer.

Pick it MC9
Vi testede pladespilleren med Pro-Jects egen Pick it MC9, som blev leveret sammen med testeksemplaret. En moving coil-pickup med 0,35 mV udgangsspænding, skarp elliptisk slibning, kryogenbehandlet nålearm, 6N kobbertråd viklet om en Telar 57-jernkerne, og anbragt i et letvægtshus af aluminium. Med et anbefalet nåletryk på 1,8 gram, 12 µm/mN dynamisk eftergivenhed og en vægt på 9,5 gram passer den fint i den 230 mm lange EVO AS HG-arm.

EVO 9 AS HG
Den har azimut og højdejustering og leveres med to kontravægte. En ekstra tung til de tilfælde, hvor brugeren vælger at installere en tungere pickup end den, vi testede pladespilleren med.

Armen er meget gennemført. Poleringen er upåklagelig, og med fire ABEC 7-lejer i ophængningen svæver den blødt over tallerkenen, når man justerer nåletrykket. Højdejustering betyder, at man skal have fundet unbrakonøglen frem og forsigtigt løfte eller sænke armbasen, indtil man når den optimale højde. Hvis det er nødvendigt. Pladespilleren leveres med armen fuldt monteret. Pickuphuset, den TPE-dæmpede modvægt og anti-skating-loddet – på en snor – er de eneste ting, man skal montere.
Bortset fra silikoneremmen og den polerede aluminiumsplade. Som burde have den grå lædermåtte på toppen. De medfølgende kabler er Pro-Jects egne RCA-kabler, men pladespilleren har også balancerede udgange.

Når den bruges med en af Pro-Jects balancerede pickupper, kan du slutte pladespilleren til et af Pro-Jects phono-trin med balancerede indgange, hvilket sænker støjniveauet yderligere.

PSU
Skuffende nok leveres pladespilleren med en strømadapter af samme type, som følger med de billigste pladespillere fra Pro-Ject. Jeg vil stærkt anbefale at købe en Power Box RS2 Phono, dvs. en af Pro-Jects separate strømadaptere. Erfaringen viser, at det giver en langt mere stabil rotation og dermed bedre lyd.
Målinger
Hvilket bringer mig til målingerne af rotationshastighed og afvigelse. Pro-Ject siger selv, at pladespilleren ikke bør have større rotationsafvigelse end ± 0,08 procent ved 33,33 omdrejninger, og at hastighedsvariationer (wow & flutter) bør ligge inden for ± 0,03 procent.
De siger ikke noget om, hvorvidt dette gælder med den medfølgende strømadapter eller en Power Box, men vores målinger med strømadapteren blev som følger:
Vi målte pladespillerens rotationshastighed ved 33,13 o/min., hvilket giver en afvigelse på -0,61 procent. Wow- og flutter-variationerne viste en afvigelse på 0,39 procent. Det er en del mere end opgivet, men inden for margenerne, som vi kan godtage.

Silkeblød og varm lyd
Ligesom andre pladespillere i Pro-Jects classic-serie er også referencepladespilleren dæmpet med deres TPE-blanding mellem chassiset og aluminiumspladen, som i en sandwich. Justerbare fødder med dæmpning og den tunge plade med TPE-dæmpning har gjort pladespilleren ret ufølsom over for ydre vibrationer.
Vores testeksemplar blev leveret med en Pro-Ject Ground it dæmpningsplade som tilbehør, hvilket gjorde pladespilleren så godt som immun mod vibrationer.
For eksempel gav det basdynamikken et solidt løft. Rytmerne på Ezra Collectives dobbeltalbum, Dance, No One’s Watching, var perfekt vægtet, og ikke alene swingede musikken helt vildt, men bassen på sange som Hear My Cry havde en fysisk tilstedeværelse, som man kunne mærke i hele kroppen.
Lyden fra messingblæserne var behageligt varm, og Olivia Deans vokal flød som varm honning ud af højttalerne. Til sammenligning lyder en Cyrus Audio TTP mere neutral, og nok er den dynamiske kontrast bedre på TTP-pladespilleren, men Pro-Jects styrke ligger i dens organiske, nærmest legato måde at sende musikken ud i rummet på.
Bassen på Sades Turn My Back on You lød saftig og fed. Vokalharmonierne var smukt fokuserede i det store lydbillede, som pladespilleren udfoldede. Der var ikke et eneste fejltrin, og da musikken stoppede, var det som en sort væg, og stilheden sænkede sig. Ingen støj overhovedet.
Dire Straits’ mere episke album Love Over Gołd byder på mange dynamiske udfordringer, som Pro-Ject-pladespilleren tog i stiv arm. Mens dynamikken på Private Investigations måske er mere kontant på en Technics SL-1200G med en Ortofon Windfeld Ti, og bassen mere distinkt, så tilfører Pro-Ject-pladespilleren mere varme til musikken og klangen. Bassen lyder mere fyldig, og selv om de pludselige transienter fra slagtøjet på Private Investigations ikke er så umiddelbare og hurtige som på kombinationen af Technics og Ortofon, er der mere klangbund i slagtøjet her. Der er også en varmere klang i mellemtonen, som klæder både Mark Knopflers vokal og guitarlyd.
Den fremragende optagelse, som 2L lavede på Jan Gunnar Hoffs album Polarity, har masser af dynamik, men også meget af lyden fra Sofienberg Kirke, hvor optagelsen blev lavet. Den klang kommer rigtig godt frem i lydbilledet og skaber en meget realistisk følelse af at høre koncerten live i sin egen stue.
Med en endnu bedre pickup er det muligt at hente mere ud af rillerne i vinylpladerne. Pro-Ject tilbyder en specialudgave af en Ortofon-pickup – 175 VPO – som er endnu bedre end Pick it MC9. Den vil måske give et skarpere fokus og et mere raffineret lydbillede, især i diskanten, hvor MC9 efter min erfaring er lidt laid back. Men du store verden, hvor lyder det smukt, også med den pickup.
Konklusion
Pro-Ject The Classic Reference er en smuk og brugervenlig pladespiller med lydkvalitet i topklasse. Den leveres med en række tilbehør, bl.a. en Pro-Ject Pick it MC9-pickup og en pladestrammer. Selv om den medfølgende strømadapter ikke er optimal, leverer pladespilleren en varm og organisk lyd med god basdynamik og detaljerigdom. Hvis man gerne vil høre sin musik på den mest naturtro måde, der kan købes for penge, er Classic Reference en af de bedste pladespillere, vi har testet i denne klasse. Den kan varmt anbefales.
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!



