Efter opsigtsvækkende gode resultater i testen af Bowers & Wilkins-systemet, der kan leveres i Polestar 3, er det tid til systemet i den mindre Polestar 4.
Her er det ikke muligt at få B&W-systemet med Dolby Atmos, men man kan få et kraftfuldt Harman Kardon-system med op til 16 højttalere og 1.400 W effekt.
Det lyder som en god mulighed for den sportslige Polestar 4-model, som adskiller sig fra sine konkurrenter på flere punkter, bl.a. ved at den slet ikke har nogen bagrude.
I stedet for en bagrude har den et tagmonteret kamera, som viser et meget bredere synsfelt på en 8,9 tommer stor spejlskærm i forruden.
Men her skal det handle om noget andet end fraværet af en bagrude, for Polestar 4 kan leveres med et anlæg, der pirrede vores nysgerrighed under testkørslen i Madrid i 2024.
Den sportslige Polestar-model med op til 544 hestekræfter mangler hverken køreglæde, plads eller særpræg. Ligesom Polestar 2 kan den leveres med Harman Kardon-lyd, men som vi så ofte har set og hørt før:
Bare fordi der står et velkendt varemærke på gitteret i dørpanelerne, betyder det ikke, at lyden er god.
Det er den heller ikke her. I hvert fald ikke, hvis man sammenligner med B&W-systemet i Polestar 3 eller Volvo EX90. Men Harman Kardon i Polestar 4 er langt bedre end Harman Kardon i Polestar 2 eller BMW iX1 for den sags skyld.
Pluspunkter
Hvis du vælger en Polestar 4, får du mulighed for at opgradere fra 8 til op til 16 højttalere med Harman Kardon Premium Sound, som vi tester her, men kun hvis du vælger Plus-pakken.
Det inkluderer nogle fantastiske pixel-LED-lys foran, tre klimazoner, en kontrolskærm til bagsædepassagererne og understøttelse af op til 22 kW hjemmeopladning. Plus-pakken indeholder også en fjernbetjent bagklap med fodsensor, automatisk nedblændelige sidespejle, et opvarmet rat, elektrisk justerbar sæderyg i bag med sædevarme, et head up-display, der viser vigtige trafikoplysninger på ruten foran føreren, og nogle kosmetiske opgraderinger.
Det er med andre ord ikke kun Harman Kardon-lydsystemet, der er inkluderet i prisen for den omfattende Plus-pakke.

Fakta om Polestar 4:
- Long range single motor med 342 hk og 610 km rækkevidde
- Long range Dual motor med 544 hk og 580 km rækkevidde
- V2L (Vehicle-to-load)
- 200 kW opladningseffekt, DC 10-80 procent på 31 minutter
- 526 liter bagagerum plus frunk på 15 liter
- 4,9 meter lang
- 2.000 kg anhængervægt med Long range Dual motor
- 0-100 km/t på 7,1 s, 3,8 s med Long range Dual motor

Harman Kardon Premium Sound

Hvis du vælger Harman Kardon-systemet, får du 1.230 W effekt fordelt på 14 højttalere, og hvis du vælger nappalædersæder, får du også højttalere i nakkestøtterne foran. Det er i alt 16 højttalere og 1.400 W effekt i alt.
Hvad du ikke får, er Dolby Atmos med højttalere i loftet, som giver dig en surround-oplevelse i bilen.
Det betyder, at du ikke kan nyde musik med Dolby Atmos-surround fra Apple Music eller Tidal-appen. Som du kan installere i Android OS på skærmen, logge ind på din egen konto og derefter streame musikken direkte fra app’en på skærmen.
Alligevel har anlægget stadig en surround-indstilling. Ganske vist bruger det ikke højttalere i loftet til at få en ordentlig effekt, men det bearbejder lyden, så lydbilledet virker større.
Det fungerer ret godt, især hvis man ikke har alt for høje forventninger til, hvordan surround skal lyde. Men Dolby Atmos er det bestemt ikke.

Om du bliver skuffet eller begejstret over lyden fra systemet, afhænger nok af, hvor kræsne dine ører er. Hvis du mest lytter til radio og kun lejlighedsvis streamer musik fra din mobiltelefon via CarPlay eller Google Auto, vil du med garanti synes, at Harman Kardon-systemet er mere end godt nok.

Hvis du derimod streamer musik fra din mobil det meste af tiden, og især hvis du har installeret Apple Music- eller Tidal-app’en i din bil, vil du opleve, at systemet nogle gange kommer til kort.
Men bare rolig, der er en løsning på den lidt træge og ufokuserede lyd fra dit anlæg.

Bedre lyd med nogle få justeringer
Hvis du virkelig vil udnytte potentialet i dit Harman Kardon-system, er det første, du skal gøre, at gå ind i lydindstillingerne på skærmen. Sæt et stykke musik på, som du kender godt, og lad det spille i et par minutter.
Tryk på symbolet for lyd, og slå surround fra. Spil det samme stykke musik igen. Du vil bemærke, at bassen er lidt strammere, lyden er bedre fokuseret, og lydbilledet er tættere. Dette er det tætteste, du kommer på ren studielyd i Polestar 4.

Tryk derefter equalizer og prøv indstillingerne dynamic, soft og speech med det samme stykke musik. Du vil hurtigt opdage, hvordan lyden ændrer sig. De fleste vil nok foretrække, at equalizeren er indstillet til dynamisk, men selv om du kun har seks bånd at justere lyden med, vil jeg anbefale at vælge brugerdefineret.
Spil det samme stykke musik igen, og hæv diskanten en smule, men ikke så meget, at lyden bliver skarp. Gå derefter fra højre til venstre og juster det næste frekvensbånd, indtil du mærker, at vokalen løfter sig lidt. Så kan du fortsætte til venstre og eksperimentere med de andre frekvenser.
Hvis du føler, at der ikke er nok bas i din yndlingsmusik, skal du gå helt til venstre og justere 60 Hz, indtil skalaen viser +3.
Luk nu skærmen og kør videre uden at tænke mere over det. Det næste skridt er at opbygge erfaring. Efter et par timers kørsel vil du danne dig et billede af, hvordan du oplever lyden, og hvad du måske vil ændre.
Min erfaring med Harman Kardon-systemet er, at følsom musik som Keith Jarretts Köln-koncert lyder bedst med en beskeden mængde EQ-justering, mens alt fra Noah Cyrus og Fleet Foxes Don’t Put It All On Me til Kvelertaks Anthrax har brug for lidt mere EQ for at komme til sin ret.

Konklusion
Om du skal vælge Harman Kardon-systemet eller ej, afhænger i høj grad af, hvor meget værdi du finder i Polestar 4’s Plus-pakke. Som nævnt kan systemet ikke vælges separat, men jeg tror, at de fleste vil kunne genkende værdien af Plus-pakken i en bil som denne. De fantastiske pixel-LED-lys, det opvarmede rat og de opvarmede bagsæder – for ikke at tale om head up-displayet – giver ikke kun bilen mere værdi. Det øger også komforten og sikkerheden. Lydkvaliteten er ikke på højde med Bowers & Wilkins-systemet i en Polestar 3, men med lidt finjustering er det muligt at få Harman Kardon-systemet til at spille meget bedre. Så kan du nyde din yndlingsmusik på både korte og lange ture i den køreglade Polestar 4-model.

Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
TILBUD - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!