TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

TEST: Bowers & Wilkins 3D Surround Sound for Polestar 3

Dette anlæg skal du have

Med Dolby Atmos bliver Polestar 3 en koncertsal på hjul.

Af / 22/05/2025 - 11:03
Bowers & Wilkins 3D Surround Sound for Polestar 3

Lyd & Billede mener

  • Fantastisk surroundoplevelse med Dolby Atmos. Massiv, dyb og kontrolleret bas. Klokkeklar lyd med god opløsning. Magter at spille højt.
  • Kun tilgængelig som en del af en udstyrspakke.

Lyd i bilen er blevet en vigtig supplerende indtægt for mange Hi-Fi-producenter. Konkurrencen om at komme ind på det store bilmarked er enorm, og mange kendte Hi-Fi-producenter har fundet vej til de fleste af de premium-mærker, der kører på vejene.

Vi har testet et stort antal lydsystemer til biler, og med nogle få undtagelser er det værd at bruge de ekstra penge på at opgradere dit lydsystem til bilen. Især hvis du har en interesse for musik og god lyd, der ligger over gennemsnittet.

Men få lydsystemer har været så overbevisende som det, du kan få i en Polestar 3. Den sportslige SUV kommer oprindeligt med et standard 300 W Harman Kardon-system, fordelt på 10 højttalere i den rummelige kabine.

Men vi er ikke i tvivl om, at hvis du køber en Polestar 3, er Bowers & Wilkins-systemet hver en krone værd. Også selvom du ikke kan bestille det uden Plus-pakken, som B&W-systemet er en integreret del af.

Polestar 3 Performance 6
(Foto: Lasse Svendsen)

Systemet har en effekt på 1.610 W fordelt på 25 højttalere, og der er endda højttalere i nakkestøtterne foran. Med højttalere i loftet og en subwoofer i bunden får du 3D-lyd i bilen, og Dolby Atmos giver dig en fantastisk surround-oplevelse.

Annonce
Polestar 3 Performance 4
(Foto: Lasse Svendsen)

Plus-pakken, som omfatter B&W-systemet, indeholder også nogle nyttige funktioner som varme i bagsædet og rattet, varme i viskerbladene foran, elektrisk justering af ratstammen, soft close-døre, luftsensor og luftfilter, head-up-display, laminerede ruder og et foldbart bagagerumsgulv. Den slags ting, der er rare at have, ikke sandt?

Polestar 3 Performance 5
(Foto: Lasse Svendsen)

Fakta om Polestar 3:

  •  Long range Dual motor med 483 hk og 628 km rekkevidde
  •  Long range Dual motor med Performance Pack med 510 hk og 561 km rekkevidde
  •  Tokammers luftfjæring med adaptive dempere
  •  Brembo bremser
  •  Soft close dører
  •  4,9 meter lang
  • Torque vectoring på bakaksel
  •  0-100 km/t på 5,0 s, 4,7 s med performance-pakken
Læs også Nyhed: Polestar 3 prøvekørt Hos Polestar kan man ånde lettet op. Polestar 3 er blevet en fantastisk sjov bil at køre, og den har samtidig plads til hele familien og masser af rækkevidde.

Bowers & Wilkins 3D Surround Sound

Men tilbage til B&W-systemet. Da Geir og jeg skruede op for Santana og Steve Winwoods version af A Whiter Shade of Pale, var vi lige ved at falde ud af sædet. B&W-anlægget i Polestar 3 truede med at sprænge glasloftet, og døre og sæder rystede noget så voldsomt, mens lyden var krystalklar og ren. Vi kiggede vantro på hinanden.

Anlægget i Polestar 3 er ikke tilfældigt sat sammen af B&W-enheder. Det er skræddersyet til Polestar 3, og svenske Dirac har stået for signalbehandlingen af lyden i anlægget. Det reducerer blandt andet crosstalk eller interferens mellem kanalerne og understøtter Dolby Atmos.

P3 BW 3
(Foto: Lasse Svendsen)

Her skal jeg komme med en vigtig oplysning: For at Dolby Atmos skal fungere, skal du installere Tidal eller Apple Music i bilens infotainmentsystem. Det nytter ikke noget at streame fra Spotify, og desuden er lyden der meget dårligere, end den man får fra både Tidal og Apple Music.

Bowers & Wilkins-systemet har en subwoofer integreret i bilens karosseri, som leverer en dybere bas, end jeg kan huske at have hørt fra nogen anden bil.

P3 BW 5
(Foto: Lasse Svendsen)

Fire basenheder er monteret i bunden af dørene. Der er syv B&W Continuum-mellemtoneenheder her. Der er også fem af B&W’s Nautilus-diskanter i aluminium her. De bruger samme teknologi med et kammer bag membranerne, der dæmper resonanser, som de dyrere hjemmehøjttalere fra B&W.

En af disse Nautilus-diskanter er placeret i midten af instrumentbrættet, og den er ikke til at overse.

P3 BW 1
(Foto: Lasse Svendsen)

De fire højttalerenheder i nakkestøtterne suppleres af fire højttalere i loftet, og Diracs Opteo-signalbehandling styrer det hele. Faktisk har Dirac gjort et så godt stykke arbejde med at afstemme lydbilledet, at jeg næsten ikke behøvede at røre ved lydsystemets equalizer.

Helt fantastisk faktisk

Da jeg kendte bilen godt fra prøvekørslen under lanceringen i 2024, fik jeg en forsmag på, hvordan B&W-systemet fungerede i Polestar 3. Jeg lyttede ikke til andet end radioen, men jeg var alligevel ret forbløffet over, hvor potent og dynamisk lyden var fra B&W-systemet.

P3 BW 2
(Foto: Lasse Svendsen)

Polestar 3 er en stor bil, der fanger en masse luft, men med en CV-værdi på 0,29 og nogle smarte aerodynamiske tricks er den ret støjsvag ved høj fart. Når man tænder for B&W-systemet, aktiveres en moderat form for aktiv støjreduktion. Den fokuserer primært på vejstøj og tager ikke højde for, at man sidder og taler i bilen.

Systemet styres fra det lodrette display på instrumentbrættet og understøtter både CarPlay og Android Auto. Det betyder, at du kan streame musik fra din mobil over anlægget i bilen, men det er først, når du installerer Tidal- eller Apple Music-appen fra Google Store, at du kan udnytte B&W-anlæggets enorme kapacitet fuldt ud.

P3 BW 7
Tidal Connect. (Foto: Lasse Svendsen)

Dolby Atmos

Det er også den eneste måde at udnytte Dolby Atmos på, som er den nye must-have-funktion for lydsystemer i biler.

Dolby Atmos er også grunden til, at B&W-systemet har hele 25 højttalere. De lave frekvenser varetages af den integrerede 25 cm subwoofer og de fire 17 cm basenheder. Resten er fordelt på mellemtoner rundt om i kabinen og fire 4 cm fuldtonehøjttalere i loftet. Læg dertil de fire 4 cm højttalere i nakkestøtten foran, og du vil indse, at alt dette skaber et enormt lydbillede, og det er her, Dolby Atmos kommer ind i billedet.

Denne effekt er mest tydelig, når man afspiller musik i Dolby Atmos fra Tidal eller Apple Music, hvor man tydeligt kan høre lyden komme fra alle sider, mens musikken spiller.

Produceren og musikeren Steven Wilson har fået lov til at remastere Pink Floyd At Pompeii fra 1972. Optagelsen blev lavet uden surround sound, og Dolby var ikke engang opfundet. Men som vi alle ved, er Steven Wilson en tryllekunstner af højeste kaliber, og han har bogstaveligt talt mixet Pink Floyd-indspilningen til nye højder.

P3 BW 4
(Foto: Lasse Svendsen)

Jeg tænker, at det må være sådan, Pink Floyd-holdet forestillede sig, at det ville lyde, da de satte sig i amfiteatret i Pompeji, men jeg gætter på, at Polestar 3-systemet gør et endnu bedre stykke arbejde, end de var i stand til at opnå i 1972.

Lyden spreder sig omkring passagererne, og man kan spille så højt, som man tør, for der er ikke noget, der tyder på, at systemet vil forvrænge.

I overgangen mellem guitar på Santana og Steve Winwoods A Whiter Shade of Pale, som jeg nævnte tidligere, dukker der overraskende nok en kraftig overgang op med en kort trommeovergang, der tordner gennem basserne og udfordrer subwooferens levedygtighed. Men alt gengives tydeligt her, og der er ikke en eneste skarp tone at finde.

Polestar 3 Performance 2
(Foto: Lasse Svendsen)

Steve Wilson har også remixet A-HA’s Take On Me i Dolby Atmos og inddrager centerhøjttaleren i mixet. Noget, man tydeligt kan høre her. Centerhøjttaleren spiller med og hjælper med at give lydbilledet endnu mere dybde og skala.

Hvis du ikke afspiller musik, der er optaget i Dolby Atmos, kan du vælge mellem de forudindstillede lydparametre.

Referencetilstanden er studieindstillingen, som giver klaver, vokal og akustiske instrumenter den mest realistiske præsentation og flytter lydbilledet tættere på passagererne i bilen.

Studieindstillingen er uden tvivl den mest nøjagtige lydgengivelse, men hvis du ønsker det, er der en Surround Sound-tilstand, hvor du kan vælge, hvor meget dybde i surround-effekten du vil skabe på den musik, du spiller.

<
>

Endelig er der koncerthuset i Göteborg, som var et oplagt valg til optagelse af klassisk musik. Dirac forsøgte at genskabe akustikken i koncertsalen, men på optagelser som Jazz At The Pawnshop fra Stampen i Stockholm fungerede studiemiljøet bedre end koncertsalen. Men klassisk musik lød fantastisk i koncerttilstand, som også var velegnet til en lang række liveoptagelser, viste det sig.

B&W-systemet i Polestar 3 skaber en lydoplevelse, som er sjælden i bilverdenen. Der er få biler, der kan leveres med et lydsystem på dette niveau af lydkvalitet. En af dem er Burmester-systemet i Porsche Taycan, og selvfølgelig Naim-systemet til Bentley.

Læs også TEST: Bentley Bentayga V8 med Naim for Bentley Hvis der står en Bentley på din indkøbsliste, så sørg for at få Naim-anlægget med. Det vil du ikke fortryde.

Der er også et B&W-system til BMW iX, som ligger helt i top, men det mangler den troværdige surround-effekt, som B&W-systemet i Polestar 3 leverer.

Vi har endnu ikke testet B&W-systemet i Volvo EX90 – det skulle være meget lig systemet i Polestar 3, sandsynligvis indstillet lidt anderledes – og det har en interessant Abbey Road-tilstand til indstilling af lyden. Den vil vi tilføje til arkivet, så snart testen af det system bliver offentliggjort.

Polestar 3 Performance 1
(Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Lyd i bilen er et tveægget sværd. På den ene side har du mange hårde overflader og begrænset plads til at placere et tilstrækkeligt store højttalerenheder. Det larmer, især i en bil med forbrændingsmotor, og vejstøj er hørbar selv i premium-biler. Elbiler har selvfølgelig den fordel, at de er musestille, bortset fra vej- og vindstøj. Men det er det perfekte sted at tilpasse et lydsystem. Bowers & Wilkins og Dirac har gjort underværker for lydsystemet i Polestar 3 og skabt et magisk lydbillede med en unik og cool surround-effekt. Det beviser, at det er fuldt ud muligt at få high-end lyd i en bil, så længe man ved, hvad man gør.

Hvis du har udset dig en Polestar 3, er mit klare råd at vælge Plus-pakken med B&W-systemet. Det vil du ikke fortryde.

(Foto: Lasse Svendsen)
Karakter
Bowers & Wilkins 3D Surround Sound for Polestar 3
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

stopper automatisk

Nyhed! LB+ Total UGE

Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!

TILBUD - 49 kr første måned

Fuld adgang til alt LB+ indhold

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

59 kr
49 kr / første mnd
108 kr / mnd
Med LB+ får du:
  • Adgang til mere end 7.800 produkttests!
  • Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
  • Deaktivering af annoncer
  • L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!

Det bedste fra Bowers & Wilkins i lang tid

En CD-afspiller til nydelse

Norsk DAC med rytmisk præcision

Et rigtig godt køb

Perfektioneret pladespiller

Naims digitalforstærker overrasker

Flyvende polsk start

Det bedste køb

Mini uden kompromis

Musikstreaming i særklasse

HiFi Rose hæver barren for digital præcision

Minianlægget er ægte hi-fi