Hvad får man, hvis man blander en æske legoklodser med æble-tech? Svaret er Life of George.
Lyd & Billede mener
Sjov idé Simpelt koncept
Kun på engelsk Kun til iPhone og iPod
Specifikationer
  • iPhone/iPod touch

Danske Lego har længe haft problemer med at tackle den digitale revolution og har først sent fundet ud af at lukrere på f.eks. computerspillenes indtog. Deres primære styrke har dog hele tiden ligget i de ikoniske klodser, som nu rent fysisk kombineres med moderne teknologi.

Lige til …
Konceptet er simpelt. Lav en app til iPhone og iPod touch, der indeholder en række billeder af figurer bygget af klodser. Disse figurer skal nu genskabes rent fysisk med legoklodser. Du køber kun klodserne – app’en er gratis. Det hele foregår naturligvis på tid, så spilleren kan belønnes med point, og mesterværket godkendes. Dette gøres ved at placere figuren på en speciel plade, hvorefter du tager et billede med telefonens indbyggede kamera.

Problemer med kameraet
Desværre opfanger kameraet ikke altid motivet med det samme, hvilket kan betyde værdifulde point, eller slet og ret at du skal starte udfordringen forfra. Det er lidt en skam og kan især være irriterende, hvis I er to, der spiller mod hinanden, som spillet også tilbyder. Sværhedsgraden stiger langsomt, og fordi der er rigeligt med klodser, er det muligt at lave mange forskellige figurer.

En ting, der kan undre ved Life of George, er at man ikke har målrettet det, til hvad der måtte forventes at være den primære målgruppe – børn. Spillet kan nemlig kun tale engelsk, hvilket trods alt er for meget forlangt af dem, der normalt leger med klodser. Det er ærlig talt underligt. Man har da også sikret sig imod dette, ved at skrive 14+ på kassen, ligesom al tekst på kassen er på engelsk.

En sjov idé
Trods små problemer er Life of George en utrolig sjov idé, der på bedste vis kombinerer moderne teknologi og noget så enkelt som plastic-klodser. Det skal Lego have ros for, hvorfor vi trods lidt bøvl med kameraet kvitterer med en høj karakter. Vi så dog stadig gerne, at man også tilgodeså Android-folket med en gratis app, så Life of George ikke var forbeholdt æblefolket.

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.