Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

Test Audio-Technica AT-ART1000

Magisk og dynamisk

Konstruktionen er unik, og lyden er i referenceklasse, men det kræver, at man ved, hvad man laver.
Karakter
Audio-Technica AT-ART1000
Lyd & Billede mener
Superb gennemsigtighed, lynhurtig mikrodynamik, basgengivelse med autoritet og superdetaljeret lydbillede.
Krævende at justere 100 procent korrekt. Koster en del …
Specifikationer
  • Type: MC-pickup
  • Vægt: 11 g
  • Anbefalet nåletryk: 2,0-2,5 g
  • Anbefalet tonearmsmasse: n/a
  • Udgangsspænding: 0,2 mV
  • Anbefalet modstand: Min. 30 ohm
  • Compliance: 30 x 10-6 cm (statisk)
  • Kanalbalance: 0,5 dB/1 kHz
  • Kanalseparation: 30 dB/1 kHz
  • Frekvensområde: 15 Hz – 30 kHz
  • Web: bergsala.dk

Dyre pickupper er ikke noget for nervøse mennesker med ti tommelfingre. Én lille fejltrin, og tusindkronesedlerne flyver. At reparere en high-end-pickup koster ofte lige så meget som at købe en ny.

Derfor bør dyre pickupper monteres af en professionel.

Det gælder i allerhøjeste grad Audio-Technica AT-ART1000. Deres dyreste pickup hidtil, med et “omvendt” driftsprincip, der kræver sin mand m/k for at lyde optimalt.

Noget, der kan siges om pickupper generelt, men nogle er mere delikate end andre, og den her er en af dem.

Grundlæggende er den magen til en hvilken som helst pickup. Magneter, spoler, fleksibelt ophæng og en stiv nål er basale komponenter, uanset hvor dyr eller billig pickuppen er. Men både de grundlæggende dele, konstruktionen og materialerne kan forædles og forfines til en kunst, og det er, hvad Audio-Technica har forsøgt at gøre med ART1000.

Annonce

Den kostbare pickup er i godt selskab. Ortofon, Van den Hul, Lyra og DS Audio har alle pickupperne i samme prisklasse, og med undtagelse af DS Audio er de alle temmelige ens, hvad konstruktionen angår.

Men til AT-ART1000 har Audio-Technicas Mitsuo Miyata fundet et sjældent anvendt konstruktionsprincip frem.

Helt fremme

Spoler i den “forkerte” ende af nålearmen, men det fungerer forbløffende godt. Foto: Lasse Svendsesn

Det almindelige i en MC-pickup er at placere de bevægelige spoler i pickuphuset. Men her sidder de helt ude i spidsen af nålearmen. Det lyder selvfølgelig helt bagvendt, men Miyata mener, at placeringen af spolerne i den anden ende af nålearmen forbedrer transientresponsen og detaljerigdommen markant.

Hvis man kigger på nålearmen af boron under et mikroskop, kan man se de koncentriske viklinger på de to spoler placeret oven på armen og små kobbertråde, der strækker sig langs den ind i pickuphuset. Som er af fræset titanium med støbt aluminium og polymermateriale.

Annonce

De kalder det Direct Power System, og Audio-Technics folk fortalte os på High End 2017 i München, at det er svært at lave perfekt perfekte spoler, og at kasseringsraten derfor er høj. Det må den også have været for Neumann, som var den første med denne konstruktion i 1960’erne.

Montering

Den ser uskyldig ud, men er et helvede at justere 100 procent korrekt. Foto: Audio-Technica

Som de fleste andre pickupper lyder ART1000 bedst, når den er korrekt monteret. Nåletrykket er individuelt specificeret i et dokument, der følger med hver enkelt pickup (2,0-2,5 g), og den lodrette sporingsvinkel er opgivet til 21 grader.

Det er “the basics”, som man siger, men det er vigtigt at være omhyggelig med alle vinkler, og en arm, der kan justeres trinløst i højden, er en fordel.

Audio-Technica leverer pickuppen med skruetrækker, nålebørste og skruer i to længder, og da den ikke har gevindhuller til skruerne, må de medfølgende – runde – møtrikker anvendes. Det er langtfra en ideel løsning, for det gør monteringsprocessen mere besværlig.

Annonce

Vægten på 11 gram og compliance er moderat, så den passer til et relativt bredt udvalg af tonearme. Men udgangsspændingen er kun 0,2 mV, hvilket betyder, at den trives bedst med phono-trin, der har et ekstremt lavt støjgulv.

Jeg brugte bl.a. ART1000 med phono-trin med Gryphon og Audio Research, tilpassede pickuppens belastningsimpedans og monterede den på en Technics SL-1000R.

Lyden af AT-ART1000

Fra det første lille dæmpede klik, da nålen faldt på plads i rillerne, til jeg efter nogle uger sende pickuppen tilbage, oplevede jeg ART1000 som en forfriskende opgradering af lyden.

Dens evne til at hente mikrodetaljer ud af musikken er fænomenal. Lyden er samtidig noget af det mest fokuserede og opløste, jeg har hørt fra nogen pickup. Inklusive Ortofon MC Anna, VDH Grasshopper III og DS-Audio DS 002.

Det sker indimellem, at pickupper, der giver enestående detaljerigdom og skarpt fokus, kan lyde lidt tyndt. Stram og kontrolleret bas, men ofte uden så meget pondus. Altså en klangbalance i retning af det lyse, af og til med et lille løft i øvre mellemtone eller diskanten.

Annonce

Det er absolut ikke tilfældet her. ART1000 mestrer det kunststykke at kombinere mægtig basdynamik med jernhård kontrol og noget nær perfekt klangbalance. Hvilket man bl.a. kan høre på klaverstykker. Store Steinway-flygler har en tendens til at “miste” lidt af klangbilledet i den nederste oktav, men både optagelsen af Steve Dobrogosz’ klaver fra Grieghallen i Bergen – på Radka Toneffs Fairytales – og Keith Jarretts Köln-koncert fremstår, som om alt er med ned til de dybeste undertoner.

Det er faktisk ret godt gjort, for en pick-konstruktør vil fortælle dig, at man ofte er nødt til at gå på kompromis under tuningen af pickuppen. Lys, mørk, neutral, vægt på bas eller mellemtone – alt dette og meget mere må overvejes og vælges, før pickuppen ender med den ønskede karakter.

Men sådan virker det ikke her. Hvor f.eks. DS Audio DS-002 lyder silkeglat, detaljeret og meget fyldigt, er ART1000 lidt mere åben med flere mikrodetaljer og et strammere fokus, uden at den af den grund mangler dynamisk kontrast.

Tag f.eks. Mozarts Requiem. ART1000 formår på magisk vis at skille stemmerne i koret fra hinanden og lyder så raffineret og detaljeret, at den skaber en fantastisk dybde i lydbilledet. Barytonstemmer gengives med skræmmende realisme, og duetterne er rent ud sagt fantastisk virkelighedstro gengivet.

Der er ikke noget, der er tyndt her. Lyden er klangfuld fra top til bund, og der er forbløffende godt tryk i bassen, hvad enten det er trommer, kontrabasser eller for den sags skyld lilletrommer. På Dire Straits’ Love Over Gold lyder Mark Knopflers guitar varmt og vanvittig dynamisk. Pick Withers’ følsomme trommespil på “Telegraph Road” og titelnummeret gengives med pragtfuld finesse og en kontant dynamik af den slags, man kan mærke i mellemgulvet.

Annonce

Konklusion

Audio Technica AT-ART1000 er et af de bedste køb i high-end-klassen for dem, der ønsker sig større detaljerigdom kombineret med høj dynamisk kontrast. For andre vil f.eks. en DS audio DS-002 være et bedre valg, da der er inkluderet et phono-trin i prisen. På den måde er ART1000 et langt dyrere valg, men også et med større potentiale, fordi man kan eksperimentere med forskellige phono-trin.

Entusiaster med et rummeligt budget bør afgjort overveje ART1000 i denne klasse.

picture2 picture3
<
>
Spoler i den “forkerte” ende af nålearmen, men det fungerer forbløffende godt. Foto: Lasse Svendsen

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.