Korte videoklip, som vi kender det fra Snapchat, TikTok og andre platforme er blevet utrolig populære, og YouTube har valgt at kalde sin variant #shorts: Disse har hidtil kun været tilgængelige via YouTube-app’en til mobil og tablets, men nu lanceres den også i TV-optimeret format. Det offentliggjorde selskabet tirsdag via et blogindlæg.
Dette indebærer, at du snart vil kunne se de vertikale videobidder via YouTube-app’en til Android TV, Google TV og andre Smart-TV’er.
Youtube Shorts-videoerne vil fortsat være vertikale (såkaldt portræt-mode), men bruger TV-skærmens bredde til at give ekstra information og navigeringsmuligheder. Se eksempel i videoen herunder:
YouTubes produktchef Neal Mohan siger i bloggen:
Selv om dette kan virke som et naturligt næste skridt, er der lagt utrolig meget omtanke og omhu i at udvikle denne vertikale mobiloplevelse til den store skærm. Før denne udgivelse var det ikke praktisk muligt for seerne at se vertikale videoer på bredformat. Nu kan du afspille vertikale klip i et rent højformat med hvid ramme, hvor den brede skærms ekstra plads bruges til at inkludere information om videoen, heriblandt titel, lydformat, profil og like/dislike-ikoner.
Tilgængelighed
YouTube melder, at Shorts-funktionaliteten i de kommende uger vil blive rullet ud på TV-modeller (2019 og nyere) og på nyere spilkonsoller.
-
LB+ Månedkr 89,00KØB ABONNEMENT
-
LB+ Ugekr 45,00KØB ABONNEMENT