“Hvis vi skal være helt ærlige, så var det buede tv en designgimmick og aldrig noget, som forbrugerne rigtig tog til sig. Derfor tager vi også konsekvensen og lader det udgå,” siger Henrik Kyhl, der er nordisk direktør for TP Vision, som står bag Philips TV.
Omkring hvert fjerde tv, der købes i Danmark, bærer Philips-navnet, men en yderst beskeden andel har været buede. Derfor sælger firmaet nu ud af sine lagre af den krumme model 8700, der findes i størrelserne 55″ og 65″
Den krumme bølge blev skudt i gang i januar 2013, hvor de første rundskærmsfjernsyn blev præsenteret på CES-messen i Las Vegas. På dette års CES gjorde brancheforeningen for forbrugerelektronik regnebrættet op, og konstaterede, at kun fire procent af de solgte tv i 2015 havde været buede.
“De fleste andre producenter fulgte efter ud fra devisen, om de andre ikke skulle have en konkurrencefordel,” konstaterer Henrik Kyhl.
“Buede tv er især flotte, hvis de står i et rum med buede vægge – men det er trods alt et fåtal af hjemmene, der har eget tårn!”
Skulle du alligevel have lyst til at blive ejer af et tv med omsluttende skærm, har Phlips efter sigende en hel del af dem på lager. Modellerne 55PUS8700 og 65PUS8700 har på tre sider Philips’ særlige baggrundsbelysning, Ambilight, som får tv-billedet til at fortsætte på bagvæggen. De er også i UHD-opløsning og kører Android.
Foreløbig er det dog kun Philips, der går ud og erklærer den buede skærm død. Samsung og LG tilbyder stadig teknologien i deres dyreste serier for 2016.