Lyd & Billede/Berlin: Samsung indtog scenen på IFA for at markere 100 år med innovation på den traditionsrige elektronikmesse. Ikke overraskende var der meget fokus på kunstig intelligens og visionen »AI For All«. Samsungs marketingschef Benjamin Braun lagde stor vægt på de praktiske fordele ved AI, og hvordan det kan berige vores liv.
AI-teknologi i en række produkter, inklusive TV
Samsung tilbyder nu en bred vifte af såkaldte »AI-aktiverede« produkter, hvor alt fra hvidevarer til mobile enheder og TV’er bruger en eller anden form for kunstig intelligens. De er alle en del af SmartThings-økosystemet, som forbinder og fjernstyrer produkterne. Det kan være alt fra at justere varmen til at slukke lyset og starte robotstøvsugeren, når du forlader hjemmet. Den stemmestyrede robotassistent Ballie kan også hjælpe dig med forskellige hverdagsopgaver.
Selv TV-modellerne bruger en eller anden form for AI og maskinlæring: Samsungs mest avancerede TV’er – herunder Neo QLED 8K-skærmen QN900D, 4K-topmodellen QN90D og OLED-flagskibet S95D – bruger nu AI-teknologi til at analysere, opskalere og forbedre billedkvaliteten, og ikke mindst til at gøre talegengivelsen tydeligere (Active Voice Amplifier). Samsung tilbyder også en Generative Wallpaper-funktion, hvor man bruger AI til at skabe personligt tilpassede pausebilleder.
Nye Premiere 7 og 9 laserprojektorer
Flere af de nyheder, som Samsung præsenterede på IFA, er allerede velkendte for ivrige Lyd & Billede-læsere: Blandt de allernyeste var 4K-laserprojektorerne Premiere 7 og 9, som blev afsløret i sidste uge. De nye projektorer kan prale af en ‘AI-drevet’ billedbehandling, som ligner den fra TV-modellerne. De har også øget lysstyrken betragteligt siden den foregående generation, ligesom de har fået opgraderet brugergrænseflade og lyd. Vi fik en kort teknisk demonstration, som så lovende ud med hensyn til lysstyrke og kontrast. Disse modeller forventes også på testbænken snarest efter IFA. Samsung gav desuden et smugkig på en 8K-version af Premiere, som ikke er gået i produktion endnu, men som måske kommer på markedet næste år.
The Terrace 2024
En anden interessant nyhed er, at Samsungs populære udendørs TV – The Terrace – nu kommer i en opgraderet version. 2024-modellen LST9D har været tilgængelig i USA i nogen tid, men kommer nu snart til Europa i skærmstørrelser fra 55 til 85 tommer. De nye modeller byder bl.a. på 120 Hz og en mere effektiv MiniLED- bagbelysning med højere lysstyrke og en opdateret brugergrænseflade. De er nu IP56-certificerede for endnu bedre vejrbestandighed, og det forseglede låg til tilslutningerne kan nu åbnes ved håndkraft i stedet for at skulle bruge en skruetrækker. Helt sikkert et cool tv at have stående ved boblebadet!
Samsung MicroLED
I de øverste luftlag af ultra-high-end-klassen fortsætter Samsung med at fokusere på MicroLED, som ligger et betydeligt niveau over dagens OLED-, LCD- og MiniLED-teknologier med hensyn til billedkvalitet, farverigdom og kontrast. Disse skærme fås i skærmstørrelser fra omkring 80 til 130 tommer, men priserne er stadig i millionklassen.
Lover 7 år med Tizen-opgraderinger
De seneste landvindinger inden for Samsung TV blev også vist frem på scenen på IFA. Fra og med i år vil alle nye Samsung AI-TV’er sammen med udvalgte 2023-modeller modtage garanterede Tizen OS-opgraderinger i syv år. Det sikrer, at forbrugerne fortsat kan nyde godt af de nyeste innovationer og forbedrede tilslutningsmuligheder på tværs af alle deres Samsung-enheder. Dette kommer efter at bl.a. LG har lovet fremtidige opdateringer af sine TV med WebOS.
Ny «Wicked» udgave af Music Frame
Samsung annoncerede også en ‘ny’ udgave af den trådløse højttaler Music Frame i forbindelse med Universal Pictures-filmen Wicked. Specialudgaven kommer med en hvid ramme og eksklusive billeder fra filmen.