Teknologi-brands er verdens mest værdifulde

Ny liste over de 100 mest værdifulde brands i verden. To teknologifirmaer besætter henholdsvis første- og andenpladsen.

Apple og Google er igen verdens to mest værdifulde brands på konsulentfirmaet Interbrands årlige liste over verdens 100 mest kendte varemærker. Blandt de ti mest værdifulde brands finder vi yderligere fire teknologivirksomheder – Microsoft, IBM, Samsung og Amazon – hvilket efterlader blot fire pladser blandt top 10-varemærkerne til firmaer fra andre brancher end elektronikbranchen, nemlig Coca-Cola, Toyota, General Electric og MacDonald’s.

Ifølge Interbrand er Apples varemærke nu 170 millioner amerikanske dollars værd, mens Google værdisættes til 120 millioner dollars. Det svarer til stigninger på henholdsvis 43 og 12 procent i forhold til 2014.

Microsoft er nu på fjerdepladsen med en værdi på godt 67 millioner dollars foran IBM, som var sidste års fjerdeplads.

Blandt alle 100 varemærker på listen stammer cirka en fjerdedel fra teknologi- og elektronikbranchen og indbefatter brands udover de før nævnte som Intel, Cisco, Facebook, eBay, Canon, Sony, Panasonic, Adobe, Huawei, PayPal og Lenovo.

Interbrand fastsætter et varemærkes værdi ved at vurdere virksomhedens finansielle formåen og præstation, varemærkets påvirkningsevne over for forbrugerne samt i hvilket omfang varemærket kan fastholde høje priser på virksomhedens produkter.

Derimod er Nokia og Nintendo ikke længere på listen.

Les videre
Exit mobile version