Amazons første gruppe af internetsatellitter blev opsendt mandag fra Cape Canaveral i Florida. Dermed tager e-handelsgiganten sit første skridt mod at udfordre Elon Musks dominans på det hurtigt voksende satellitbaserede internetmarked.
En Atlas V-raket fra United Launch Alliance (ULA) bragte de 27 satellitter fra Project Kuiper ud i rummet. Satellitterne, som er opkaldt efter den kolde, yderste del af solsystemet efter Neptun (Kuiper-bæltet), vil med tiden nå en højde på næsten 630 kilometer over jordens overflade.
Håndtering af astronomernes bekymringer
Opsendelsen markerer en vigtig milepæl for Amazon, som tidligere kun har opsendt to testsatellitter i 2023 – også med en Atlas V-raket. Ifølge projektledelsen har de nye satellitter gennemgået omfattende opgraderinger siden testsatellitterne.
Amazons nye satellitter er belagt med en særlig spejlfilm, som reducerer den mængde sollys, de reflekterer tilbage til jorden. Det er en vigtig foranstaltning, da astronomer har påpeget, at lyse satellitter efterlader striber i teleskopbilleder og forstyrrer både forskningsobservationer og amatørers stjernekiggeri. Ved at sprede og dæmpe refleksionen bliver satellitter mindre synlige fra Jorden, hvilket kan hjælpe med at holde nattehimlen mørkere og observationer mere præcise.
Store ambitioner, hård konkurrence
Amazon, der blev grundlagt af Jeff Bezos, som nu driver sit eget raketfirma Blue Origin, har som mål at placere mere end 3.200 satellitter i kredsløb for at levere hurtig og billig bredbåndsservice over hele verden. Men de har lang vej igen for at indhente deres konkurrenter.
Elon Musks SpaceX har allerede opsendt mere end 8.000 Starlink-satellitter siden 2019. Virksomheden markerede sin 250. Starlink-opsendelse søndag aften. Mere end 7.000 Starlink-satellitter er stadig i kredsløb omkring 550 kilometer over jorden.
Europas OneWeb har også flere hundrede satellitter i kredsløb, men de befinder sig endnu højere oppe.

Internet, hvor kablerne ikke rækker
For almindelige forbrugere betyder konkurrencen mellem teknologigiganterne, at flere mennesker kan få adgang til højhastighedsinternet – selv i fjerntliggende områder, hvor traditionel infrastruktur er umulig eller for dyr at bygge ud. Ikke mindst vil vi endelig kunne få stabilt internet på fly, som i øjeblikket fungerer bedst lige efter start og lige før landing. Med andre ord i det tidsrum, hvor det ikke er tilladt at bruge det…
For Amazon er Project Kuiper en potentiel ny indtægtskilde, men også et strategisk træk for at sikre, at virksomheden ikke går glip af det, der kan blive en vigtig infrastruktur for fremtidens digitale tjenester.
Flere opsendelser sikret
Amazon har allerede købt dusinvis af raketopsendelser fra United Launch Alliance og Blue Origin til Project Kuiper, foruden andre leverandører.
Det første opsendelsesforsøg tidligere på måneden blev aflyst på grund af dårligt vejr. Det tog indtil nu at sikre en ny plads i opsendelsesplanen på Cape Canaveral Space Force Station.

Amazon vs. SpaceX – kampen om rummet
Med denne opsendelse intensiveres konkurrencen om markedet for satellitter i lavt kredsløb om jorden. Både Amazon og SpaceX har meget dybe lommer og kan finansiere udviklingen over tid, men SpaceX har et betydeligt forspring.
Det bliver især interessant at se, om Amazon kan finde en måde at differentiere sit tilbud på, eller om de vil gå ind i en direkte priskrig med SpaceX. For forbrugerne kan konkurrence betyde lavere priser og bedre service i det lange løb.
Projekt Kuiper: Pris og tilgængelighed
Amazon har endnu ikke annonceret priser eller lancering af kommercielle tjenester for Project Kuiper. Til sammenligning har Starlink-udstyr i Danmark en startpris på omkring 2.600 kroner for udstyret, med en månedlig omkostning fra 340 kroner. (Eller man kan vælge en 12-måneders kontrakt og slip for startprisen).
Kilde: Associated Press
Mere info: aboutamazon.com