Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polske Nevomo har fået et magnettog til at svæve på en almindelig jernbane

Kan man komme uden om dyre maglevskinner ved at bruge konventionelle skinner?

Skrevet af / 14/01/2024 - 14:05
Polske Nevomo har fået et magnettog til at svæve på en almindelig jernbane

Svævende højhastighedstog er fremtiden for Europa, hvor EU forestiller sig et netværk, der gør korte flyvninger unødvendige. Lande som Frankrig, Spanien og Italien har allerede højhastighedstog. Herhjemme og i de andre nordiske lande sker der ikke noget på den front, hovedsageligt på grund af de astronomiske omkostninger ved at bygge nye egnede jernbanelinjer.

Men den polske virksomhed Nevomo har måske løsningen. De undersøger i øjeblikket, om det er muligt at få magnettogene til at svæve på almindelige skinner i stedet for de særlige maglev-skinner. (Maglev er en sammensætning af ordene magnetisk og levitation). Hvis de kan få det til at fungere, vil det spare enorme summer ved ikke at skulle bygge nye skinner.

(Foto: Nevomo)

For et par måneder siden gennemførte de en vellykket test på en 700 meter lang testbane i Nowa Sarzyna i Polen. De accelererede det seks meter lange og to tons tunge ”køretøj” fra 0 til 100 km/t på 11 sekunder. Da den nåede 70 km/t, begyndte den at svæve 2 centimeter over skinnerne!

For første gang i jernbanens historie har et skinnekøretøj ikke bevæget sig på de eksisterende spor, men over dem, uden friktion,” siger Przemek Ben Pączek, CEO for Nevomo, i en pressemeddelelse.

Virksomhedens teknologi hedder Magrail, og det har taget dem 3,5 års forskning og udvikling at nå frem til den vellykkede test. Nu fortsætter udviklingen for at gøre den kommercielt levedygtig. Nevomo mener, at det vil være muligt at køre op til 550 km/t på traditionelle jernbaneskinner.

Læs mere i pressemeddelelsen.

Læs også:

Solid state-batteri: QuantumScape med et gennembrud

Efter noget tid ude i kulden ser det ud til, at QuantumScape er kommet tættere på sin drøm om et solid state-batteri.

Læs mere
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Superintelligent liv i vores egen galakse

Burgerkæde fyrer kreativ AI

Lær blindeskrift med LEGO

Nu er Google NotebookLM kommet

Krypteret beskedtjeneste truer med at forlade EU

Google: Dårlig humor er skyld i svar om lim i pizzaost

- Google lyver

Googles nye AI-funktion anbefalede bruger at putte lim på deres pizza

Nye EU-regler skal forhindre 'Minority Report'

AI, AI og mere AI i Googles planer

Nu kan du tale med ChatGPT

NASA's robottog på Månen

Scroll to Top