Når man på store bilmesser i ind- og udland kan stirre benovet på skinnende, strømlinede konceptbiler, må man desværre også kynisk konstatere, at de allerfleste af dem bliver ved med at være drømmesyn om en fremtid, der kunne blive.
En af visionerne var VW XL1, som ikke blot imponerer med sit aerodynamiske udseende, men i endnu højere grad også med sin brændstoføkonomi. Konceptbilen, som blev præsenteret tilbage i 2002, skulle kunne køre 111 kilometer på en liter dieselolie. Vilde tal, når undertegnedes alderstegne Berlingo på en god dag runder 12 km på literen.
Selv om der er gået 12 år, er VW-konceptbilen ikke blevet hverdagvirkelighed, Men noget er alligevel sket. For fabrikken har lavet en lille, eksklusiv serie af XL1, som tilbydes til almindelige kunder (med ualmindelig mange penge), og den første køber kunne tirsdag hente sin bil på fabrikken. Christian Malorny blev så betaget af bilens futursistiske linjer, at han var villig til at lægge 800.000 kroner på disken for at få en virkeliggørelse af konceptbilen.
Ideen med at gøre konceptbiler kommercielt tilgængelig er VW ikke alene med. Hyundai har ligeledes sluppet sin Tucson Fuel Cell CUV brændelscelle-bil fri i den virkelige verden. Det skriver webmagasinet Ingeniøren.
Sikkerheden skal være på plads
Det er almindeligvis sikkerhedshensyn, der er årsagen til, at prototyper og konceptbiler kun bliver afprøvet af professionelle testkørere og forskere. Først når en bilmodel er gennemprøvet og erklæret 100% sikker (og dermed sikret imod kostbare søgsmål), tilbydes den normalt til privatkunder. Og så er der altså de biler, som aldrig, aldrig nogen sinde ville kunne gøres sikre nok til gadebrug. Som Fords legedariske Nucelon-model – med atomreaktor om bord.