Det gyldne lys i gadelamperne har været med til at sætte stemningen på natteoptagelserne i film som “Collateral” og “Heat”. Men det lys er nu historie. Los Angeles har allerede udskiftet store dele af sin gadebelysning til LED, og New York er på på vej til at gør det samme. Som filmskaberguiden nofilmschool.com påpeger, var Michael Mann tidligt ude med at adoptere digitale HD-kameraer til filmingen af “Collateral”, da de bedre fangede lyset fra Los Angeles’ gadelygter end analoge filmkameraer, noget som var vigtigt for at skabe den rigtige stemning i filmen. Jamie Foxx, som spillede helten i filmen, brugte endda en specialsyet jakke, som fangede bestemte dele af lysspekteret bedre.
Det var dengang. Nu er den gyldne farvetone fra gadebelysningen borte. LED-lys har nemlig ikke det samme farvespektrum som traditionelle gadelygter med natriumbaseret lys. Natriumlys har den varme, orange farvetone, som vi kender fra belyste gader ved nattetid. Især store gader og motorveje oplyses med natriumlamper. LED har et langt mere lineært lysspektrum, som ligger tættere på hvidt sollys.
Dermed bliver der behov for mindre effekt for at oplyse gaderne. Og i hverdagen giver LED fordel af en mere korrekt farvegengivelse. Som billist ser man flere nuancer af fodgængere, og ansigter er lettere at kende igen på afstand.
Filmskabere ser det dog ikke nødvendigvis som positivt. Den orange glød, som forsvinder, er hverken let eller billig at genskabe i post production, fordi det ikke nytter at øge intensiteten i et farveområde, som ikke er der. Så vi kan vist lige så godt vænne os til, at fremtidens film vil se anderledes ud om aftenen.

Miljømæssigt er LED dog helt klart en forbedring, og det vurderes, at Los Angeles sparer 7 millioner dollars årligt i strømudgifter alene – plus og 2,5 millioner dollars i vedligeholdelse, da LED holder langt længere. Set i det lys, hjælper det næppe meget, at et par filmskabere brokker sig over, at skæret fra gadelygterne ikke er det samme.
Kilde: nofilmschool.com
PS: I en ikke så fjern fremtid kan OLED-lys (organiske lysdioder) måske forsone miljøhensyn og kreative ønsker. Teknologien bruger næsten lige så lidt energi som LED, men har samtidig en mere naturlig gengivelse af hvidt lys. Og da OLED indeholder alle sekundærfarverne, som LED mangler, er det lettere at justere balancen i efterproduktionen af filmen. Indtil videre er OLED-lamper dog svinedyre, men man forventer, at prisen vil matche LED inden 2018. Til Hollywood-film med større budgetter kan det tænkes, at man allerede nu kan udskifte beslysningen til OLED under optagelserne, så der bliver bedre kontrol med lystemperaturen i post production.
Læs videre med LB+
TILBUD - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Fuld adgang til alt indhold i 6 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Advantage Club
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!