Samsung taber terræn på smartphone-markedet

Både Apple og Samsung bliver presset af kinesiske producenter, viser nye tal fra analyseinstituttet IDC.

Samsung er på verdensplan den største smartphone-producent, men nye tal fra analyseinstituttet IDC viser, at det går den gale vej for den koreanske elektronikgigant.

Således er Samsungs samlede markedsandel faldet til 25,2% i årets andet kvartal fra 32,3% i samme periode sidste år. Også Samsungs totale salg af smartphones er faldet. I andet kvartal 2013 solgte koreanerne 77,3 millioner enheder, mens tallet for 2014 kun blev på 74,3 millioner, hvilket svarer til en negativ vækst på 3,9%.

Apples tal er en smule mere mudrede. For også Apple taber markedsandele og har nu en markedsandel på 11,9% i forhold til andet kvartal 2013, hvor tallet var 13%. Apple har dog alligevel oplevet vækst i det totale salg af smartphones fra 2013 til 2014. 35,1 millioner iPhones langede firmaet fra Cupertino over disken i andet kvartal af 2014, mens tallet for samme periode sidste år var på 31,2 millioner. Det svarer til en vækst på 12,4%.

Når Apple alligevel taber markedsandele, er det fordi, det samlede smartphone-marked er vokset mere end Apples salgstal. Hele 23,1% større er smartphone-markedet i år i forhold til sidste år, og det er producenter som Huawei og Lenovo, som står for de største vækstrater.

Kinesiske Huawei har således næsten fordoblet sit salg af smartphones fra 10,4 millioner til 20,3 millioner og opnår dermed en vækstrate på 95,1%. Lenovos vækstrate er 38,7% med et totalt salg i 2014’s andet kvartal på 15,8 millioner enheder.

Du kan se alle tallene i illustrationen herunder:

Les videre
Exit mobile version