TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Mange brugere oplever netværksproblemer med Samsung Galaxy S22 Ultra

[OPDATERET] Samsung lover bod og bedring.

forfatter
Opdateret: 25/03/2022 - 12:25 // Først publiceret: 24/03/2022

Det startede med en email fra en læser i Norge. Han skriver:

“Jeg var tidligt ude med at købe en af de helt nye Samsung-mobiler, nemlig en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lager. Jeg valgte at købe den, selvom det var en dyr telefon, men så forventer man også store ting.

Desværre oplevede jeg, at telefonen mistede forbindelsen på mobilnettet, og de, der forsøgte at ringe til mig, fik at vide, at jeg ikke kunne nås, da abonnenten havde slukket telefonen eller var uden for dækning.

Mobilens display viste, at jeg havde signal, og jeg kunne også ringe andre op. Men mens jeg snakkede, mistede jeg gang på gang lyden fra ​​samtalepartneren, mens de i den anden ende hørte “hvid støj” som brølen fra et tv uden signal. Dette kunne vare i 10-15 sekunder før lyden kom tilbage i samtalen , og efter et stykke tid ville det ske igen og igen.

Læs også Den hemmelige Galaxy er tilbage Det bedste valg, hvis du vil have en ægte Galaxy S-mobil.
Samsung Galaxy S22+ 5G

Efter megen fejlfinding kom jeg frem til, at disse problemer opstår, når man deaktiverer 4G-tale (VoLTE), eller at telefonen er uden for 4G-dækning, altså når man kun bruger 3G/2G-netværket.

Den 10. marts afleverede jeg telefonen retur til forhandleren, og de skulle sende mig en ny telefon, der så ankom d. 15. marts. Tilfreds pakkede jeg ud og satte den nye telefon op, men opdagede at den havde præcis samme problemer som den jeg returnerede!

På Samsungs eget forum ser jeg også, at mange andre oplever samme problemer – i flere lande. Det virker for mig som om, at Samsung har formået at producere en topmobil, som man ikke kan bruge til at foretage opkald på et almindeligt GSM-netværk.”

Efterfølgende har vi undersøgt sagen og har kunnet konstatere, at et stort antal brugere fortæller om identiske eller beslægtede problemer med den nye Samsung-topmodel.

Alene på Samsungs eget europæiske forum er der en tråd med overskriften “Problemer med GSM-netværket på Galaxy S22 Ultra”, der indtil nu fylder 32 sider med i alt 310 kommentarer! En tilsvarende diskussion finder man også på Reddit samt i en tysksproget version på Samsungs eget forum.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Et uddrag fra Samsungs eget europæiske forum, hvor der i skrivende stund er mere end 310 indlæg om netværksproblemer med Galaxy S22 Ultra. (Foto: Peter Gotschalk)
  • Blandt brugernes klagepunkter er bl.a.:
  • De kan ikke ringes op af andre, selvom de har fuldt signal
  • Lyden forsvinder 10-15 sekunder ad gangen under opkald
  • Det tager længere tid at etablere en forbindelse til andre telefoner, når man ringer til dem med Galaxy S22 Ultra
  • Det hjælper ikke at få et nyt SIM-kort
  • Til gengæld kan det løse problemet, hvis man deaktiverer 4G og 5G, men de fleste brugere betragter dette som en helt uacceptabel nødløsning
  • Udover ovenstående forslag har Samsungs support ikke ydet nogen form for brugbar hjælp

De første indlæg dukkede op for tre uger siden, mens de sidste indlæg er fra i dag. På intet tidspunkt i den mellemliggende periode har Samsung kommenteret på problemet – hverken på deres diskussionsforum eller noget andet sted.

Lyd & Billede sendte derfor i mandags et par spørgsmål direkte til Samsung i Norden samt til Samsungs PR-bureau. Vi spurgte:

  1. Er Samsung er opmærksom på dette problem?
  2. Hvad er årsagen?
  3. Hvad har I tænkt jer at gøre ved det?

Vi satte en svarfrist til to dage senere, nemlig i går kl. 17, men har intet svar modtaget fra Samsung, der tydeligvis ikke ønsker at kommentere sagen.

Derfor vil vi gerne spørge jer læsere, om I har oplevet tilsvarende problemer? Og om nogen har været i kontakt med Samsungs kundeservice og evt. modtaget et svar, der faktisk løste problemet?

Skriv gerne om din oplevelse i kommentarfeltet herunder. Vi vil følge op på historien så snart vi hører Samsung eller det lykkes os at finde en løsning på problemet.

[Opdatering 25.03.22]

Her til morgen fik vi et opkald fra en Samsung-repræsentant, som gerne ville citeres for følgende svar:

“Vi er opmærksomme på den aktuelle situation med GSM-netværket, som et lille antal brugere har rapporteret om deres Galaxy S22 Ultra. Vores kunders oplevelse er vores topprioritet, og vi arbejder ihærdigt på at analysere og løse denne situation.”

Det ser altså ud til, at der er en løsning på vej, hvilket må siges at være godt nyt til alle Galaxy S22 Ultra-ejere.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

6 kommentarer til “Mange brugere oplever netværksproblemer med Samsung Galaxy S22 Ultra”

    • update kom, men problemet er der stadig, jeg bliver nød til at skifte til 3g, ellers kan jeg ikke komme videre med netværk, den fryser fuldstændig, og lige så smart jeg skifter til 3g, virker den igen, godt nok langsomt men den virker, så det ny opdateringen som kom for nogen dage siden har ikke virket.

      Svar
  1. Jeg har stadig problemer med mit signal jeg bliver nød til at sætte den på strømbesparelse så den går ned på 4g men så snart den rammer 3g/2g så kan min tlf igen ikke noget

    Svar
  2. Jeg er på 5 G, men min Galaxy 22S Ultra kunne her til morgen ikke ringe ud eller ringes op. Det har varet det meste af dagen. Jeg har prøvet at genstarte flere gange og der er netværk.
    Jeg lukkede telefonen ned i eftermiddag og voila, så virkede den igen. Telefonen er fra august 2022. Jeg har periodisk været ude for det samme tidligere, men i mindre omfang. Det er for dårligt at Samsung sender et produkt på markedet, som har problemer med at ringe op og modtage opkald og det danner bestemt ikke grundlag for køb af en Samsung telefon igen. Jeg føler, at jeg har købt “katten i sækken”.

    Svar
  3. D. 1 februar 2023
    Jeg har her igennem de sidste 3 uger troet at det var dårlig dækning der var skyld i afbrudte opkald eller slet ingen opkald…Nu ser jeg denne gl. artikel og finder det sjofelt af Samsung at de ikke får løst problemet… De sidst 4,5 år har jeg anvendt en Huawei mate 10 pro og aldrig haft problemer. Men for Ca. 4mdr. siden skulle der nyt og lækkert legetøj i hånden… Jeg fandt at Samsung S22 Ultra opfyldte mine ønsker men havde ikke forestillet mig at være bedre stillet med min gl. Huawei… Til fitness kan jeg ikke streame musik uden at slå 5g fra… Det var jo ikke ideen med en smartere tlf… Nu kan jeg ikke ringe ud eller modtage opkald af og til… Andre gange er der ikke problemer, jeg forstår ikke hvad der sker, så jeg er begyndt at ringe via messenger når jeg er på WiFi…det kan jeg bare ikke i bilen … Jeg er skuffet SAMSUNG!!! FÅ DET NU FIKSET!

    Svar

Skriv en kommentar

You’ll want to hear this: Everything you need to know about Belkin’s audio range Consumer electronics leader Belkin celebrates its forty-year legacy with innovations that help you to be ready for today
Test af Samsung Galaxy S23 Ultra? Vi ville gerne have haft en færdig test af den nyeste Samsung-topmobil klar til jer nu. Men Samsung sagde nej. Og den koreanske mobilgigant er langt fra den eneste elektronikproducent, som lider af tvangsneuroser.
Alle nye Samsung Galaxy S23-modeller kommer med Snapdragon Samsung lancerer tre nye smartphones med topspecifikationer. Telefonerne kommer i handlen allerede i dag.
lbpluss
Når næsten helt frem Et rigtig godt træningsur, som har det hele. Inklusive katastrofal batteritid og høj pris.
OnePlus bekræfter overraskende iPad-konkurrent OnePlus Pad vil blive lanceret 7. februar.
lbpluss
Omvendt? Er iPhone virkelig den bedste mobiltelefon? Og hvis ja, hvorfor er den det i så fald? Som ivrig Android-bruger har jeg taget udfordringen op om at leve med to Apple-produkter i et stykke tid. Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde ...
Følg Lyd & Billede