TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Halvdelen sammenligner priser på mobilen

Er det i orden at blive inspireret i butikkerne for så at bestille varen over nettet? Det har Telia spurgt danskerne om i en ny undersøgelse.

Af / 19/12/2014 - 16:08
Halvdelen sammenligner priser på mobilen

Pricerunner, Price Check, Consumr og Saxo Pristjek. Vores smartphones kan udstyres med et utal af apps, der på et splitsekund kan tjekke, om den elektriske tandbørster, du overvejer at give fætter Jens i julegave, kan købes billigere på nettet end i den fysiske forretning, hvor du har fundet den. Vi scanner bare stregkoden, og så kan vi sammenligne onlinepriserne, eller vi kan med få klik hente alle tilgængelige produktanmeldelser ned på vores mobil.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har gennemført for Telia, viser, at 43 pct. af os er grundige forbrugere, der bruger vores smartphones til at tjekke test og anmeldelser, når vi er ude for at shoppe. Faktisk er det markant flere mænd (en tredjedel flere), der konsulterer produkttests og anmeldelser, inden de beslutter sig for at købe – ligesom det er mere populært på Sjælland og i København end andre steder i landet.

Endnu flere – næsten halvdelen af alle danskere over 18 år (49 pct.) – har brugt mobiltelefonen eller en tablet til at tjekke, om de kunne få en specifik vare billigere et andet sted, fx i en webshop. Også her er mændene mere aktive med end kvinderne.

Måske skyldes kvindernes relative tilbageholdenhed, at de ikke synes, at det er helt i orden at bruge butikken til at prøve fx en sweater for derefter at købe varen billigere online. Til det svarer 46 pct. af kvinderne, at det synes de faktisk ikke, at det er – men det vigtigste er trods alt at spare penge. Til sammenligning har 41 pct. af mændene samme moralske overvejelser.

Godt en tredjedel af danskerne (34 pct.) kan slet ikke se noget problem i, at man tjekker en vare i en butik og derefter køber den online. Denne holdning er mere udbredt, jo yngre man er.

Annonce

Hos Telia, der både har fysiske forretninger og webshop, accepterer man, at forbrugerne udnytter de tekniske muligheder til at spare penge:

”Når vi har valgt at holde fast i vores fysiske forretninger, så skyldes det, at mange kunder gerne vil have et sted, hvor de kan møde et menneske ansigt-til-ansigt og få svar på deres spørgsmål. Naturligvis koster det lønninger og husleje, men undersøgelsen viser jo faktisk, at kunderne netop nyder at kunne se produktet fysisk i en butik og få den service, som hører med. Netop derfor har vi valgt både at satse på fysiske butikker med personlig service og en online webshop,” siger privatkundedirektør i Telia, Christoph Nørgaard.

(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Android 16 er her allerede

Alt det nye fra Apple WWDC

Huawei-scenarie truer: USA stopper Xiaomis chip-udvikling

EU-chok: Nye regler kan få billige smartphones til at forsvinde fra markedet

Dropper Samsung Googles Gemini?

Samsung One UI 8 beta er på vej ud

Oneplus AI kommer snart

OnePlus 13R kan nu overføre filer direkte til Mac

Ny Snapdragon præsenteres til efteråret

Ny OnePlus-tablet bliver Apple-kompatibel

Google Gemini kommer til dit smartwatch

Nu kan AI lave musik på mobilen