Om to uger starter Google I/O, deres store årlige udviklerkonference. Der forventes vi blandt andet at få et første kig på Android 16, der er på vej. Men ifølge skemaet for kurser og foredrag skal vi også få en præsentation af det nye Material 3. Material er Androids design sprog, der blev lanceret for over ti år siden. Derefter får vi fremtidens mobilgrænseflade Material 3 Expressive at se – eller rettere – det gør vi allerede nu, da Google ved en fejl offentliggjorde blogindlægget med præsentationen for tidligt.

Ifølge Google er Material 3 Expressive en “dristig ny retning for design”, hvor de ønsker, at designet skal bevæge sig væk fra “rent og kedeligt design” til en grænseflade, der “skaber kontakt med mennesker på et følelsesmæssigt niveau”. Designteamet spurgte sig selv, hvorfor alle apps ser så ens ud, så kedelige. Kunne man skrue op for den følelsesmæssige oplevelse?
Material 3 Expressive was born out of research—not in the 41 shades of blue kind of way, which delegated design decisions to data, but in a collaborative inquiry spanning research, design, and engineering.”

Teamet har brugt 46 forskellige forskningsprojekter med hundredvis af forskellige designere og 18.000 deltagere. Ud over fokusgrupper og spørgeskemaer har de lavet interviews om reaktioner og meninger. Derudover har de brugt øjenregistrering for at se, hvor hurtigt brugerne kunne finde det, de søgte, og timere for at se, hvor hurtigt de kunne klikke på det rigtige sted.

Google har brugt farver, former, størrelser og bevægelser til at henlede opmærksomheden på det vigtige i grænsefladen. Det næste sandsynlige trin fremhæves, og relaterede ting grupperes. Et af designelementerne er et “flydende værktøjsfelt” med afrundede kanter, der ikke går fra kant til kant. Skærmbilleder fra Gmail viser, hvordan de nødvendige knapper fremhæves i stedet for at være gemt i et hjørne.
Hvad synes du? Tydeligere eller mere rodet? Kom gerne med en kommentar.