Findes der højttalere, der er specielt egnede til folk, der bor i storbyer som New York, Paris, London og København? Og hvorfor det?
Roskilde er en købstad af moderat størrelse. Altså undtagen i juli, hvor indbyggertallet vokser med 100.000 mennesker i en uges tid. Men System Audio, der har til huse netop der, mener alligevel at have afdækket og opfyldt et behov, som navnlig findes hos musikelskere i storbyer, gennem sin nye Matra 5-højttaler.
“Det kan lyde skørt ligefrem at tale om højttalere til folk i store byer, men det giver mening. I de store byer bor der mennesker, som lever på en særlig måde. Uanset hvilken storby, vi taler om, har beboerne nogle grundlæggende ting til fælles: De har let adgang til spillesteder og levende musik. De bor på relativt begrænset plads. De bliver dagligt eksponeret for et hav af indtryk. Og de har travlt,” siger direktør Ole Witthøft fra System Audio. “Storbymennesker er også kritiske, og stiller krav til hvad som helst,” tilføjer han.
Med ryggen mod muren
Ud fra det oplæg konstruerede firmaet en højttaler, der kan klare sig på meget lidt plads, og som er tilpasset livet med ryggen mod muren i reolen. Det er ellers en placering, hvor det er svært at opnå god lyd på grund af refleksioner fra væggene. Det var også vigtigt for udviklingsholdet, at højttaleren kunne engagere folk, der har for travlt til at sidde ned og få dem til at rokke med på rytmen med foden.

Undervejs blev Mantra 5 afprøvet på musikelskere ude i virkeligheden og langt fra laboratoriet. Ole Witthøft fortæller, at han faktisk var ligeglad med, hvad testpersonerne skrev i spørgeskemaerne. Til gengæld holdt han øje med, hvornår lyden engagerede dem og fik dem til at rokke med på rytmen. For når det skete, var han på rette spor.
Selv om der er tale om en nyudviklet højttaler, er den ikke alene i verden. “Mange af erfaringerne fra luksushøjttaleren Pandion 2 er overført til Mantra 5. For eksempel er bassystemet afstemt på samme måde, og lydudstrålingen ligner også,” siger han til Lyd & Billede.
Mantra 5 koster 3.999 kroner pr. stk, og kommer i butikkerne fra midten af januar i Danmark, Norge og Sverige.