Gadget

Hvis du endnu ikke har købt et smart-ur, er chancerne store for at du gør det i år, siger eksperterne.
forfatter

Man skal ikke se længere tilbage end 2010 for at se, at nogle tendenser intensiveres, imens andre forsvinder. Tag for eksempel smartphones. I 2010, ikke mere end tre år efter den første iPhone, var det globale marked på hele 267 millioner solgte smartphones. En svimlende tal, hvis man ser endnu flere år tilbage i tiden.

Men spol så frem tre år til 2013 og …trommehvirvel … .. BANG! 994 millioner smartphones. På tre år blev markedet næsten firedoblet, og i år forventer de skarpeste analytikere, at der kommer til at blive solgt 1,4 milliarder smartphones. Der er fem gange så mange som i 2010.

Man kan konstatere, at salget flader ud, og at den fabelagtige vækst ser ud til at være aftaget, men der er mange andre produktkategorier, som står over for en stor vækstperiode.

Fremragende salg af hovedtelefoner
Tag nu hovedtelefoner for eksempel. Hver gang vi skriver om hovedtelefoner, ser vi tydeligt, at du læser med større interesseret end for blot få år siden. Tallene på hjemmesiden fortæller os, at der er en større bevidsthed og mere efterspørgsel efter viden om hovedtelefoner.

Læs vores tests af hovedtelefoner her.

Tendensen understøttes af tal fra markedsundersøgelsesselskabet GfK. De indsamler tal og analyser markeder for at udpege tendenser, så de kan kigge i krystalkuglen og forudsige, hvordan markedet for netop hovedtelefoner ser ud allerede før 2016 er omme.

GfKs globale direktør for forbrugerelektronik, Jürgen Boyny, fortalte 380 journalister på IFA Global Pressekonference 2016, at tallene for hovedtelefoner går op med næsten 100 millioner sammenlignet med tre år tidligere. Dvs. fra 236 millioner i 2013 til 334 millioner hovedtelefoner i år.

Foto: Lasse Svendsen, Lyd & Billede
Foto: Lasse Svendsen, Lyd & Billede

Tallet for Bluetooth-højttalere er ikke nær så stor, men GfK mener stadig, at væksten er eventyrlig. I år vil der således blive solgt 42 millioner Bluetooth-højttalere. For tre år siden var tallet ni millioner.

Læs tests af Bluetooth-højttalere her.

Smarture er vinderen
Hvis man ser bare tre år tilbage, var smart-ure næsten ikke til at få øje på i nogen salgsstatistikker. De eksisterede, men det var før, Apple lancerede sit Apple Watch, der fik markedet til at stige fra beskedne 4,5 millioner smarte ure i 2014 til 18,7 millioner sidste år. I år forventer Boyny og hans team, at tallet ender på over 38 millioner solgte smart-ure.

Og det stopper ikke der. Får Boyny ret, vil salget næsten fordobles til 74 mio. næste år.

En stor del af væksten vil Apple Watch tegne sig for. GfK og andre analytikere mener, at Apple alene sidder på mere end halvdelen af markedet for smart-ure, men væksten for smart-ure bygget på Android Wear, vil æde sig ind på Apples andel og bidrage til vækst.

Læs tests af smarte ure.

Foto: Apple
Foto: Apple

Træningsarmbånd er ikke medtaget i analyserne, men også her mener flere analytikere, at vi kommer til at købe flere af dem i år og næste år.

De sidste tre måneder af 2015 solgte Apple flere ure alene end hele den schweiziske urindustri tilsammen (8,1 mio. hhv. 7,9 mio). Det gav Apple Watch en markedsandel på 63 procent foran Samsung med 16 procent.

Jürgen Boyny og mange andre analytikere mener, at markedet kan vokse meget mere, når flere modeller med større prisvariation, bedre batterilevetid, bedre finish, design og funktionalitet, kommer på butikshylderne.

Har du ikke købt et smart-ur før, er det med andre ord, mere og mere sandsynligt, at du er en af dem, der vil gøre det.

Rejsen til IFA Global Press Conference 2016 i Kina og Hong Kong blev betalt af IFA og Messe Berlin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.