Fingerknipset smælder i rummet, trommerne forplanter sig til de tynde stole, og Elvis er ikke død. Fever er et albumtrack, der kan være udfordrende i al sin enkelhed. Det er ikke alle højttalere, der kan tackle dynamikken, og i mange af dem kan man høre, at Elvis er død. Men ikke her.
Vokalen er skræmmende levende, perfekt placeret i et usynligt hologram mellem højttalerne, som er Burmesters allernyeste model. Så ny er den faktisk, at nøjagtig pris eller specifikationer endnu ikke er klar.
Men noget ved vi.
Højttaleren er bygget op som moduler, hvor bas, mellemtone og diskant er adskilt. I midten af det, der ligner en åben d’Appolito-konstruktion, sidder en ny AMT-diskant. Den er smallere og længere end før for at give en bedre horisontal spredning. Over og under sidder en mellemtone og en bas med en blanding af kulfiber og kulstof i membranen. Dybbassen håndteres af to 26 cm basenheder i det nederste kabinet.
Det er dem, der sørger for, at dynamikken i trommerne på Fever kan mærkes både i stolen og i ørerne.
Hvor dybt de går, ved man ikke engang hos Burmester, da målingerne ikke er 100 procent kvalitetstjekkede. Derfor står der ikke noget i brochuren. Men vi ved, at man kan justere diskantniveauet over 2 kHz og bassen under 150 Hz med et potmeter på bagsiden. Det skulle gøre det muligt at tilpasse højttaleren bedre til det rum, den står i.
Og de kan leveres i de farver, der er vist på billederne, eller i næsten hvilken som helst farve, så de går i et med tapetet eller matcher farven på din Porsche.
Siderne kan beklædes med et tætvævet stof i en farve efter eget valg, og frontpanelerne kan leveres i en anden kontrastfarve.
Pris? Jeg har ingen anelse, men det bliver dyrt. Burmester er ikke et budgetmærke, men BX100 bliver heller ikke Burmesters dyreste højttaler. Levering engang i efteråret, hvis du bestiller nu, men disse fremstilles ikke på samlebånd i Østen, men i hånden i Tyskland. Så man må forvente en vis leveringstid.