Da jeg første gang hørte om, at streamingtjenesten WiMP ville stifte sin egen hi-fi-pris for exceptionelle lydprodukstioner, blev jeg fornærmet. Og da jeg endvidere hørte, at alle genrer skulle vurderes, var det to tanker som slog mig: Findes der overhovedet moderne pop- og rockproduktioner med stort nok dynamikniveau til faktisk at lyde godt på et lydanlæg af god kvalitet? Og er det i så fald muligt at dreje tendensen væk fra det lydniveaukrigshelvede, som er eskaleret siden 1990’erne, ved at hædre de, som satser på at skabe god lyd i stedet for en sygeligt “høj” lyd optagelserne?
Hvis vi skal tro den afdøde grunlægger af magasinet Stereophile, J. Gordon Holt, kan vi regne med, at jo bedre en optagelse er, desto værre står det til med den musikalske kvalitet – og omvendt.
Gudskelov er denne påstand fra tid til anden blevet gjort til skamme. Et nyligt eksempel er Thomas Dybdahls nyeste album “What’s Left is Forever”, som han udgav eksklusivt på WiMP i en egen, umastret hi-fi-version, sideløbende med konsumudgaven.

Derfor er jeg nu mere optimistisk i forhold til den nye prisuddeling. Så optimistisk, at da jeg blev spurgt, om jeg ville være med i juryen, var jeg ikke i tvivl!
WiMP – streaming i ægte hi-fi-kvalitet
Streamingtjenesten WiMP er den eneste i Norden som via sit HiFi-abonnement har sluppet musikken løs i ægte cd-kvalitet (FLAC/ALAC). Det går naturligvis ikke upåagtet hen hos en hi-fi-nørd som mig selv og mine arbejdskolleger. Og gudskelov er der flere, som sætter pris på god lyd. For i følge WiMP har tusindvis af brugere opgraderet til abonnementet WiMP HiFi, som koster 199 kroner om måneden – det dobbelte af et almindeligt Premium-abonnement.
Pris til bedste produktion
Hi-Fi-prisen 2014 uddeles på festivalen by:Larm til den bedste musikproduktion i 2013. Den skal uddeles til bedste norske, bedste svenske og bedste danske produktion.
Kriteriene favner alle genrer, og det vigtigste er, at “albummet skal være produceret med kærlighed til lydkvalitet.” Det skal være skabt med nordiske hænder og ører, produceret, indspillet og færdiggjort i Norden. Det betyder blandt andet, at Thomas Dybdahls nævnte album desværre er diskvalificeret, da det blev indspillet og produceret i USA (The Village Studios ved Larry Klein).
“Det må gerne også være ‘ny’ lyd, noget, der peger fremad, ikke er gjort før, men som også lyder godt ud fra et teknisk fagligt standpunkt“, siger juryleder Pål Bråtelund.
Prisen tildeles alle, som har bidraget til produktionen, fra komponist og sangskriver til miknings – og mastertekniker, producent, pladeselskab, designer, artist og musikere.
Juryen
Juryen består af juryleder Pål Bråtelund, produktudvikler og ansvarlig for WiMP HiFi, Sveinung Rindal, global WiMP-redaktør, Kristin Winsens fra NRK, Francine Gorman fra Nordic Playlist, og altså undertegnede for Lyd & Billede.
Læs videre med LB+
Nyhed! LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
TILBUD - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!
Læs videre med LB+
Nyhed! LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
TILBUD - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!