WiMP HiFi-prisen er et klap på skulderen til det hold, der har skabt noget, der virkelig fortjener lydmæssig opmærksomhed. Bag kunstnernes succes står ofte flere sangskrivere, producenter, lydfolk, designere, A&R og andre. Nogle gange holdet er lille, men andre gange er de lige som talrige som rulleteksterne på en film.
Kriterierne for tildelingen har været, at produktionen skal ske med kærlighed til lydkvaliteten, arbejdet skal være udført af nordiske hænder, og lyden skal vise vejen mod fremtiden for musikproduktion.
WiMP HiFi-prisen gives til alle, der har været en del af produktionen, fra sangskrivning til mastering-tekniker. Og årets vindere er nu annonceret!
Tirsdag den 25. februar satte juryen, hvor denne artikels forfatter også deltog, sig ned og lyttede i timevis til den lange liste af kandidater, som var udvalgt af WiMP-redaktører i Danmark, Norge og Sverige. Brugere af WiMP’s sociale netkanaler blev opfordret til at bidrage. Og derudover kunne vi nævninge bringe vores egne kandidater i processen.
På juryens møde blev en lang liste først trimmet ned til en kort liste. Mødet blev holdt i lytterummet hos Neby Hi-Fi Concept, hvor musikken blev spillet via WIMP HiFi på en Mac via en netværksstreamer fra Marantz, forstærkere fra McIntosh og et par gigantiske JBL Everest højttalere. Dette udstyr afslører alt i enhver lydproduktion. Juryen drøftede genem lang tid to til fire stærke kandidater fra hvert land, og der blev lyttet frem og tilbage flere gange, før beslutningen blev truffet.
Juryen bestod af Paul Bråtelund (jury præsident, WiMP), Sveinung Rindal (WiMP) , Kristin Winsents (NRK) , Francine Gorman (Nordic Playlist) og undertegnede fra Lyd & Billede.
Vindersangene var som følger:
WiMP HiFi Award Danmark: Trentemøller – “Lost”
2013 gav Danmark en bred vifte af fantastiske klingende albums. Og det bedste af disse var i følge en enig jury Trentemøllers “Lost”. Et varmt, omsorgsfuldt univers, perfekt blandet med interessante instrumentkombinationer til en industriel, men alligevel organisk verden. Udviklingen i produktionen fra album til album peger også i retning af fremtidig lyd. Det er en produktion, der tør dvæle ved en idé og forsigtigt placere elementerne i en rig blanding. En fest for ørerne.
WiMP HiFi prisen Sverige: The Knife – “Shaking the Habitual”
Vi indrømmer, at det virkelig ikke er easy listening. Dette er et album, der kræver din fulde opmærksomhed med intense lydlandskaber og spøgelsesagtig vokal. Vokaler, der passer perfekt ind i den øvrige produktion, som er så informationsrig, at alt ville være brudt sammen, hvis ikke vokalen var lagt på på præcis denne måde. Albummet er en perfekt test for dit lydsystem og dine ører. Sørg for at teste begge dele ofte!
WiMP HiFi award Norge: Truls – “TRVLS”
Vi gik ind i juryrummet, bevæbnet med en lang liste med vidunderlig klassisk musik, jazz, electronica, rock og folkemusik. Så det må indrømmes, at det var med nogen overraskelse, at vi kom ud derfra med et ren pophit og et radiomonster! Men vi er lige så glade for at påpege, at pop også kan være rigtig godt! Tag den holdindsats, der er gået til at producere et crossover-popalbum, mikse det, så det skiller sig ud i radioen og lyder fantastisk i rummet hos en audiofil, masteret, så du får lyst til at danse. Det er noget, som hele popverdenen bør stræbe efter.
Vi fangede Trentemøller, der i øjeblikket er på tour, og fik en kommentar:
“Tusind tak til WiMP for prisen! En dejlig nyhed at få her midt i vores Europa-tour. Vi er i Grækenland for øjeblikket, så jeg har desværre ikke mulighed for at være til stede i Oslo, når prisen overrækkes.”
På det øverste billede ses fra venstre: Juryformand Paul Bråtelund , Truls , Charlotte Öqvist (Warner Music) , Chris Sansom , Björn Engelmann, Thomas Eriksen.