Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Tre Beoplay i minuttet

De mobile og lidt mere betalelige produkter i Play-serien skæpper godt i den slunkne kasse i Struer.

Skrevet af / 23/12/2015 - 09:15
Tre Beoplay i minuttet

B&O har ikke haft meget at glæde sig over længe. Men det har de nu. Imens julesalget går ind i sin sidste, paniske fase, kan virksomheden konstatere, at Play-produkterne er blevet skovlet over disken op til jul.

Julen har været god for danske B&O’s Play-afdeling, som har oplevet den største salgssucces i virksomhedens historie. Det er især tyskere, briter og kinesere, der har fået gavepakket de danske designprodukter.

Imens virksomheden som helhed har haft mere end svært ved at tjene penge, er de mere hippe BeoPlay-enheder, målt på antal, den største salgssucces i virksomhedens historie. Op til jul har B&O Play solgt i gennemsnit tre produkter i minuttet. Og ser man isoleret på salget i november måned i år er salget lige så stort som hele samme kvartalet i 2014.

I dag lytter vi til musik på en anden måde, end vi gjorde for bare 10 år siden. Elementer som tidløst design og sæsonens farver er mindst lige så vigtige som god lyd, og på samme måde er højtalere en markant del af indretningen, som skal kunne bruges både som baggrundsmusik og til at starte en fest,” siger direktør for B&O Play, Henrik Taudorf Lorensen.

Det er særligt den bærbare højtaler Beoplay A2, som netop har rundet 200.000 producerede enheder på verdensplan, som har bidraget til det markante julesalg. Og de trådløse og støjdæmpende hovedtelefoner BeoPlay H8 har samtidig rundet 70.000 solgte enheder. Flere end 1,5 millioner ejer i dag et sæt hovedtelefoner eller en bærbar højtaler fra B&O Play.

Play snart lige så vigtig som hovedmærket
Faktisk sælger der nu B&O Play-produkter for næsten lige så mange penge, som de traditionelle hi-fi- og tv-produkter, der vel at mærke har en meget højere stykpris. Og det kan ses på virksomhedens resultat. I andet kvartal af 2015 blev der solgt Play-produkter for 326 millioner kroner, imens B&O solgte for 403 millioner kroner af sine kerneprodukter.

Fremgangen er velkommen for den 90-årige virksomhed, der lige nu leder med lys og lygte efter en køber eller en pengestærk partner. Faktisk var B&O kun 19 millioner fra at få forretningen til at løbe rundt i andet kvartal. Og det var inden den flotte julehandel.

Artikelfoto: B&O Play

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home

LB+

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede

LB+ Home

Fuld adgang til alt indhold på L&B Home

29,- / for 30 dage
87,- / mnd
50,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.

Ultra-streamer fra Wiim

Concorde er tilbage

Den så vi ikke komme

Polsk hi-fi er en ting

Denne har du næppe set før

Specialmodel i Lamborghini-farver

NAD-integreret lover toplyd til budgetpris

FiiO på vej med nye produkter

HIGH END-messen i München nærmer sig

WiiM's bedste streamer - med touchskærm og rumkorrektion

Grænseløs forforstærker fra TAD

B&O tror på CD

Lyd & Billede
Scroll to Top