Spotify kan skjule albums for gratiskunder

Ifølge Wall Street Journal overvejer Spotify at give kunstnerne lov til at holde nyudgivelser tilbage på den gratis udgave af tjenesten.

Foto: Spotify

80 millioner Spotify-brugere har et gratis abonnement, hvor lydkvaliteten er begrænset og man får en lille reklameblok efter hver tredje sang. Samtidig er der 20 millioner mennesker, som betaler for deres Spotify-abonnement og dermed får en reklamefri musikoplevelse i fuld lydkvalitet (320 kbit/s). Det er disse kunder, som musikere og pladeselskaber tjerner penge på, imens reklameindtægterne fra gratisabonnementerne er forsvindende lille.

Spotify har tidligere at gøre forskel på kunderne ved at tilbyde gratisabonnenterne et dårligere udvalg end de betalende. Ideen er, at gratiskunderne skal opleve, hvor god tjenesten er – og derefter begynde at betale for at slippe for reklamer, samt for at nyde musikken i fuld kvalitet og endelig få adgang til Spotify Connect, indbygget i tredjeparts-hi-fi-produkter.

Læs også: Test af 6 trådløse netværksafspillere

Dette har dog resulteret i, at nogle af verdens bedst sælgende musikere, herunder Taylor Swift og Adele har nægtet at lade Spotify streame deres seneste albums. I øvrigt havde netop Swift i 2014 og Adele i 2015 årets mest downloadede albums – sandsynligvis på grund af netop begrænsningen i adgang til streaming.

Andre kunstnere, som Coldplay, har også holdt albums tilbage fra Spotify. Albummet Head Full Of Dreams blev først for et par dage siden tilgængeligt på Spotify, imens brugere af andre streamingstjenester, som Tidal, Apple Musik og Deezer har kunnet lytte til det i en uge allerede.

For at undgå, at kunstnerne vælger tjenesten fra overvejer Spotify nu ifølge Wall Street Journal at forsinke adgangen til ny musik til sine gratisbrugere. Sådan at kun brugere, der betaler 99 kroner per måned får adgang til nye albums på udgivelsesdagen, mens gratisterne må vente et par uger.

Kilder:
Wall Street JournalWhat Hi-Fi?

Les videre
Exit mobile version