annonce

Overdrivelse fremmer troværdigheden

Feature

Hos Danish Audio Design er man ikke bange for at bruge store armbevægelser, når det handler om god lyd.

annonce

Hvis der er noget, der er endnu mere dansk end hygge og jovialitet, så må det være Janteloven – at man ikke skal tro, at man er noget særligt. Den ”lov” er heldigvis ikke nået til Malling, Syd for Aarhus. Her finder man nemlig det internationale hovedsæde for high-end-virksomheden Danish Audio Design. Og selv om virksomheden kun tæller knap en håndfuld personer, og det hele styres fra direktørens dagligstue, er man ikke mange for at tænke stort og slå ud med armene i en grad, så fødderne næsten letter fra jorden.

 

Forstærker på 375 kg
Inden jeg besøgte Danish Audio Design, havde jeg selvfølgelig set billeder af firmaets produkter. Men billederne havde ikke forberedt mig på skalaen af udstyret!

Forforstærkeren Pre 400 ser ved første øjekast ud som et solidt mellemstort apparat, der kunne stå diskret på en hylde. Indtil det går op for dig, at volumenknappen er på størrelse med en ishockeypuck, og resten af forstærkeren matcher proportionerne. Og kort efter opdager du, at det, der ligner en høj, slank effektforstærker, i virkeligheden er en kolos på 48 cm i bredden, 83 cm i højden – og en vægt på 375 kilo!

En effektforstærker på størrelse med en vaskemaskine og med en vægt som en motorcykel! Er de da fuldkommen vanvittige i Malling? Ikke hvis man skal tro Jan Harbo, firmaets stifter. Det er simpelthen det, der skal til, hvis man vil undgå kompromiser.

Foto: John Alex Hvidlykke, L&B
Det kan være svært at begribe skalaen af produkterne. Pladespilleren oven på forstærkeren afslører størrelseforholdet. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Undgå al kompression

annonce

Det handler om at undgå enhver form for kompression eller begrænsning af signalet. Den ideelle forstærker skal ifølge Jan Harbo kunne levere sin effekt i en hvilken som helst belastning uden begrænsninger. Og højttalerne skal på sin side være uden nogen form for kompression eller forsinkelse af signalet.

annonce

For at opfylde de krav er der ikke sparet på noget som helst. Den 375 kilo tunge topmodel har en opgivet udgangseffekt på 675 watt pr. kanal i 8 ohm. Det er i sig selv meget, men strømforsyningen er i stand til at levere hel syv kilowatt, og ladekapaciteten skal tælles i farad (altså i millioner mikrofarad).

Chassiset er fræset ud i centimetertykt aluminium, og for at være helt sikker på at undgå elektrisk forstyrrelse er der 5 mm kobberforing på indersiden. Navnet på kolossen er The Only One (“den eneste ene”), hvilket er godt det samme. For med en pris på 1,9 millioner kroner er det usandsynligt, at man nogensinde skulle få råd til at købe en forstærker mere!

DAD’s logo, som pryder alle firmaets produkter, er en kat. At den blev firmaets symbol, skyldes Jan Harbos kone, Bitten Harbo Jakobsen. Katten er et af de fem væsner på kloden med den bedste hørelse. Selve tegningen fandt hun nettet. DAD søgte om og fik tilladelse til at bruge kattesymbolet på deres produkter, hvilket er årsagen til, at en blå katteprofil nu lyser op, når man tænder for strømmen.

 

annonce

Den hellige gral
Den kompromisløse ubeskedenhed kom også frem, da Danish Audio Design sidste forår besluttede sig for at kaste sig over højttalerproduktion. I stedet for at starte ydmygt ringede Jan Harbo simpelthen til Torben Mikkelsen hos FreQuence.dk, der har specialiseret sig i at levere højttaler-enheder og dele til højttalerbygning, og bad ham om at konstruere verdens bedste højttaler – intet mindre!

Den opgave påtog Torben Mikkelsen sig gerne. For hvem kan sige nej til at få fuldkommen frie hænder til at lave det bedste, man kan forestille sig? Det krævede dog lidt forhandlinger undervejs i processen. Ikke fordi projektet blev for dyrt, men tværtimod fordi konstruktøren havde foreslået nogle dele, der kun var næsten lige så gode som det ypperste og mange gange dyrere.

Resultatet har fået navnet The Grail – den hellige gral. Og der er da også noget næsten religiøst monumentalt over de gigantiske linesource-højttalere, der er blevet resultatet af anstrengelserne. Det sæt, vi hørte, var en forbedret udgave, hvor de oprindelige bas-enheder var udskiftet med endnu hurtigere varianter med aluminiummembran. For det handler ifølge Jan Harbo om hurtighed og åbenhed. Og så selvfølgelig om massiv overdimensionering for at være på den sikre side.

Selv om The Grail teknisk set er et trevejssystem, indgår der intet mindre end 34 højttaler-enheder pr. side: Otte 10 tommers bas-enheder fra Wavecor, 12 mellemtone-enheder, ligeledes fra Wavecor, og 12 AMT-bånddiskanter fra tyske Mundorf, der har specialiseret sig i at lave komponenter, der er lige så gode, som de er tænderskærende dyre.

Hele herligheden fylder 73 cm i bredden og 227 i højden og vejer 370 kg. Og prisen? 2,7 millioner kroner for et sæt! Men så er der også fri levering og opstilling – uanset hvor på kloden du bor.

Foto: John Alex Hvidlykke, L&B
Da højttalersystemet The Grail skulle konstrueres, blev der flået komponenter i stort antal ned fra den allerøverste hylde. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Hårrejsende godt

Hvordan lyder et anlæg i oliesheikklassen så? Et anlæg, der er så kostbart, at der skal mere end én lottogevinst til for at finansiere det?

Jo, det lyder kort sagt hårrejsende godt! Jeg har i embeds medfør haft lejlighed til at lytte til mange spændende anlæg, som de fleste – mig selv inklusive – kun kan drømme om at eje. Nogle gange har den høje pris været berettiget, og andre gange har der måske været lidt rigelig luft i ambitionerne hos producenten.

Men så er der de få tilfælde, hvor hårene på armene rejser sig, og man erkender, at det her – dette øjeblik – er specielt. Sådan et system er det fra Danish Audio Design.

Det er nødvendigt at tage en mængde forbehold, når både rummet, musikken og samtlige led i afspilningskæden er ukendte. Hvordan den monstrøse forstærker The Only One ville lyde på velkendte højttalere, ved jeg ikke, ligesom rummets bidrag til lyden af The Grail henstår i det uvisse.

Men summen af alle delene var ikke til at tage fejl af: Det her lyder forbløffende, ja forbandet godt! Jeg har sjældent – om overhovedet – hørt et hjemmeanlæg med en så åben og fri gengivelse af stemmer. Og impulsvilligheden og slagkraften er overvældende. Der ingen som helst mangel på overskud. Hvad der heller ikke er mærkeligt. Når seksten 10 tommers bas-enheder bevæger sig fremad på samme tid, drevet af 1,3 kilowatt forstærkereffekt, har de et slagareal som en køleskabsdør!

Foto: John Alex Hvidlykke, L&B
Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Hobbyprojekt

Af flere millioner gode grunde fremstilles de anlæg, som Danish Audio Design laver, kun i meget små styktal. Omkring en håndfuld personer er involveret i Danish Audio Design, og alting bygges i hånden.

Firmaet begyndte som en privat udfordring: Flere af Jan Harbos venner havde stukket til ham og opfordret ham til at sætte handling bag ordene om, at han “da kunne gøre det bedre”.

Den udfordring tog han efter en del opfordringer på sig. Resultatet er de produkter, der i dag – halvandet år senere – kan ses. Han betragter selv Danish Audio Design som en livshobby på sine gamle dage. Efter at have solgt en række patenter på maskiner til fødevareindustrien har Jan Harbo råd til at være kritisk. Om firmaet bliver en økonomisk succes, er ikke så afgørende. Men det er kvaliteten.

“Vi skal sørge for, at kunderne altid er 120 procent tilfredse, og at vi aldrig skal bruge nogen undskyldning, hvis noget ikke er vellykket,” siger han. “Efter at have måttet høre på nogle sandheder om, at nu måtte jeg tage mig sammen og vise verden, hvad jeg kunne, blev Danish Audio Design International stiftet i fællesskab med min kone, og jeg fik hurtigt tre mand med til at hjælpe mig. Så nu er vi fire skæve personligheder med masser af viden om hi-fi og salg og internet, og nu kender de os på katten mange steder i verden.”

 

Say hello to my little friend…

At der tænkes i store linjer hos Danish Audio Design, er tydeligt. Derfor var det en overraskelse at se, at de faktisk kan lave noget, der er om ikke småt, så i hvert fald af en næsten begribelig størrelse.

The Little One er navnet på en helt ny effektforstærker, som er så ny, at vi ikke fik den at se ved besøget, men målet har været at lave noget, der kan måle sig med forstærkere til op til 600.000 kroner. Hvis det holder stik, er prisen på 173.000 kroner jo bare et (dybt) greb i lommen!

The Little One er ikke ligefrem nogen småting. Foto: Danish Audio Design
The Little One er ikke ligefrem nogen småting. Foto: Danish Audio Design

 

Danish Audio Design International

Har du noget at tilføje?
Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Læs også

Gallapremiere på Ragnarok – se billeder og video

Sonos-chef: Undskyld!

Denne lyd kan du godt glemme med trådløse hørepropper

Sonos til vrede brugere: Ro på!

Lysstærke objektiver til mellemformatkameraer

Fotoprinter for hele familien

Philips får Ambilight på alle nye TV’er

Flere modeller får desuden lyd fra Bowers & Wilkins.

Hentet med helikopter

Smart-ur med green-kort til golfspillere

Nødløsning fra midterste hylde redder Huawei fra Google-blokade

Nye super-grafikkort til sommer. Har Nvidia et nyt kort i ærmet til at modstå AMD?

Nu kommer OLED gaming-skærmene

Begynd nedtællingen: Nu kommer Disney+ til Danmark!

Nu kommer OLED gaming-skærmene

Spilbranchen blæser indbrænding en lang march, når flere producenter lancerer 55 tommers OLED-skærme i 2020.