TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Giv os loudness-knappen tilbage!

Jeg ønsker dynamikken tilbage i musikken. Men dynamikreduktion kan indimellem være godt. Løsningen: loudness-knappen.

forfatter
Publiceret 14/06/2013 - 16:21

Vi er inde i den værste periode, hvad lydniveaukrigen angår. Dette er et fænomen, som har foregået over flere år, hvor musikproducenterne reducerer dynamikken på indspilninger mere og mere: Altså man trækker det stærkeste partier i musikken ned for at få de svageste op. Dette for at opnå en generel højere lyd på indspilningen.

Grunden til det er enkel: At få indspilningerne til at lyde så højt som muligt, indenfor de dynamiske rammer givet af indspilningsmediet og afspilleren man forventer, at musikken bliver afspillet på. Hvis din sang lyder højere end en sang før og en sang efter, det være sig på radioen eller iPod´en, vil den stikke ud fra mængden! I modsat fald, hvis den lyder lavere end nummeret før og efter, vil lytteren miste interessen. Man frygter at tabe salg og penge på at lave en indspilning med et generelt lavere lydniveau end andre. Det er i hvert fald teorien. Jeg har imidlertid aldrig set bevis på, at folk hyppigere køber indspilninger, som lyder højere.

Ved at fjerne dynamik i en musikindspilning, fjerner man også livet i musikken. Populærmusik indspillet i 1970- og 1980´erne har ofte herlige, hamrende trommer, som banker sig ind i rygmarven, når man spiller højt på et stort anlæg. Størstedelen af musik af nyere dato lyder bare forvrænget, når man prøver det samme. Det gælder også ældre musik, som er remasteret for lyde ”mere opdateret”.

Hvordan kan jeg så sige, at det kan være en fordel med dynamikreduktion?

Fordelen ved dynamikreduktion
At reducere dynamik har sine praktiske brugsområder. Hvis du hører på musik fra en lille bordradio, bliver den hurtigt stresset og forvrænget, hvis du prøver at skrue lydniveauet op, hvis musikken har for meget dynamik. Det opfattede lydniveau på en dynamisk indspilning er lavere, og behovet for at skrue lyden op er tilsvarende større. Hvis afspilleren ikke er lavet til det, lyder det dårligt.

På samme måde, når man hører på musik gennem en smartphone uden en ordentlig hovedtelefonforstærker indbygget, vil lydniveauet begrænse sig selv. Musik af dagens standard kan spilles højere og højere og opleves ofte som bedre. Specielt hvis du befinder dig i et støjende område. For eksempel i toget eller bussen.

Bilister vil også hurtigt finde ud af, at musik med for meget dynamik vil drukne i motor- og hjulstøj. Specielt de svage partier.

Hvem har ansvaret?
Det kan synes som et dilemma. Musik uden dynamik lyder dårligt på et stort anlæg. Derimod vil musik med for meget dynamik lyde for svagt med et sølle på et lille anlæg eller en gennemsnitlig bilstereo. Så hvilken vej skal lyden gå?

Som jeg ser det, ligger bolden på udstyrsproducenternes banehalvdel. Musikproducenten skal skrue lyden bedst mulig sammen. Punktum. Lad gå, noget dynamikreduktion må der til, eftersom de færreste har et stereoanlæg, som kan spille 12 dB i stuen fra dybeste bas til de lyseste overtoner. Men dynamikreduktion til bordradioer og bilstereo er det udstyrsproducenterne, som må tænke på.
Loudness-knap
Det løses nemt med en ”loudness”-knap på fronten af forstærkeren eller radioen. Før i tiden sad den så at sige på alle forstærkere, men nu er den mere sjælden. I nogle tilfælde er det en ren EQ-funkton, som hæver bas og diskant, men for at den skal kunne bruges, som jeg ser det for mig, bør den kun reducere dynamikken. Altså fungerer som en kompressor.

Alle bilstereoer og små musikafspillere bør have en loudness-knap på fronten af afspilleren, og funktionen bør allerhelst også være tilgængelig via fjernbetjeningen.

Gerne også på film
Blu-ray afspillere og surroundforstærkere kan også godt have en sådan knap. For mens høje eksplosioner og masser af bas helt klart engagerer på film, kan det blive for meget af det gode, hvis man ser film om aftenen, og valget står mellem at vække samboen og ungerne med bang og drøn, eller at få filmen gengivet med så lave dialoger, at man ikke hører, hvad der bliver sagt. Mange Blu-ray afspillere og hjemmebiografforstærkere har en såkaldt ”midnight”-funktion, som løser problemet, men jeg vil have funktonen i form af en knap, så jeg slipper for at gå ind i opsætningsmenuen, hver gang jeg skal se film om aftenen. Det ville nok også føre til at flere benytter sig af den om aftenen.

Viva loudness-knappen!
For at opsummere. Lydniveaukrigen må slutte! Musikindspilninger med en lydkurve, som ser ud som en mursten, er ikke det, vi vil have! Men i enkelte tilfælde kan det være en fordel at reducere dynamikken. Men det må gøres på selve afspilningsudstyret og ikke indspilningen. Løsningen er enkel: Få loudness-knappen tilbage!

 

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
2 Kommentarer
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sådan en kunne vi da godt tænke os! Den nye pladespillerreference MoFi MasterDeck og RIAA-trinet MasterPhono kunne vi godt tænke os i vores stereorack.
Hegels flagskibsforstærkere fornys Ny udgave af forstærkersættet H30 og P30.
High End 2022: Ny jernhøjttaler med spændende enheder Endelig kommer der en større udgave af den glimrende Jern. Og med helt vilde luksusenheder i.
Ny CD-afspiller fra Marantz Marantz CD 60 er en spritny, moderne CD-afspiller med premiumkomponenter til en fornuftig pris.
Pladespiller til Metallica-skiver Blandt Pro-Jects mange nyheder på High End-messen faldt vi for denne Metallica-inspirerede pladespiller.
Lyd & Billede Podcast: Episode 2 Stadig smartere produkter volder problemer, når softwaren ikke fungerer. Vi forklarer, hvorfor trådløse hovedtelefoner ikke er bedst, og hvilken slags træningsur der er bedst.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend