Mens resten af branchen kaster sig over AI-værktøjer og automatisering, har firmaet bag den norske ordning for pant på flasker, valgt en noget utraditionel vej. Infintum, som firmaet hedder, har således produceret en ny reklamefilm om pant helt uden at skyde digitale genveje.
Et hold på ikke mindre end 15 personer har brugt tre måneder på at tegne hver eneste bevægelse i hånden. Og om det så gælder musikken, så er den indspillet live af et orkester fra Norge.
Og historien er alt andet end hyggelig.
Idyl bliver til mareridt
Filmen starter ganske vist som en hyggelig julefortælling. En musefamilie finder ly i en plastikflaske ude i naturen. Mor lægger ungerne i seng. Alt virker trygt og varmt. Så vælter flasken, og det, der lignede et hjem, bliver en dødsfælde.
Og det er ikke blot en opdigtet historie. Små pattedyr som mus, spidsmus og andre vilde dyr kryber ind i flasker og dåser for at finde mad eller søge ly, men kan ikke komme ud igen. Problemet er dokumenteret af flere medier, heriblandt The Times og norske Ung Forskning.
Budskabet i reklamefilmen er enkelt: Pant alt, så flasker og dåser ikke ender i naturen.
“Vi ønsker at skille os ud, trænge igennem julestøjen og få folk til at tage historien til sig,” siger Preben Øiamo, daglig leder i reklamebureauet Pulse, som står bag konceptet.

Den sværeste scene
På en e-mail-henvendelse fortæller producer Jakob Sverdrup Thommessen fra produktionsselskabet DEPT, at én sekvens var særligt krævende at få lavet.
“Det mest krævende var sekvensen, hvor musemor forstod, at hun skulle dø. Det skulle gå hurtigt fra idyl til katastrofe, og det måtte ikke fremstå komisk, men heller ikke for grotesk. Vi tegnede den sekvens mange gange, før vi fik den helt rette balance”, siger han.
Før animatorerne kunne gå i gang, brugte instruktør Martin Engh et par måneder sammen med Pulse på at lave en såkaldt animatic – en grov animeret version, hvor handlingen og timingen finpudses. Først da alle var enige om, hvordan de 40 sekunder skulle fortælles, startede selve tegnearbejdet.
15 personer i tre måneder
Selve animationen blev lavet i samarbejde med det svenske selskab Brikk. Et hold på 15 personer, hvor nogle er animatorer, nogle tegnede baggrunde, og nogle sammensatte det hele, brugte godt tre måneder på jobbet. Flaskesekvensen til sidst er lavet i 3D hos Stardust Effects.
Og nej, de brugte ikke AI for at spare tid.
“Jeg tror måske, folk lægger lidt for meget tiltro til AI og digitale værktøjer som en måde at slippe for at gøre arbejdet på. Men hvis man skal lave en historie, der får folk til at føle noget, så skal man lægge det arbejde i, det kræver,” siger Thommessen.
Han understreger, at hele produktionskæden er digital. Alle tegner på digitale tablets, og oprydning, sammensætning og farvekorrigering sker i computeren. Men den analoge følelse kommer fra, at alt er tegnet i hånden og de bevidste valg, holdet har truffet undervejs.
“Der er enormt mange små valg, man skal træffe i sådan en produktion. Summen af alle er forhåbentlig noget, der sidder tilbage hos publikum efter de 40 sekunder, vi har til rådighed.”

Live orkester i Dolby Atmos
Parallelt med animationsarbejdet arbejdede komponist Bjarne Gustavson med musikken. Han justerede den løbende, efterhånden som historien tog form. Da pantreklamen var næsten færdig, blev lydsporet indspillet live af Arktisk Filharmoni, et af verdens yngste og nordligste orkestre.
Mikset er lavet til Dolby Atmos, noget, der giver en rumlig og omsluttende lydoplevelse. På biografen omgiver lyden publikum fra alle kanter – også fra oven – når orkesteret bygger spændingen op mod filmens klimaks. Det er ikke hverdagskost for en reklamefilm at bruge både levende orkester og objektbaseret surround sound.
Håndværk som værdisæt
For Infinitum handler valget om mere end æstetik. Som selskabet bag panteordningen i Norge, ville de vise, at de tager kommunikationen alvorligt.
“Skal vi lykkes med at opbygge viden, troværdighed og omdømme, må vi tage forbrugerne alvorligt. Dette gør vi på flere måder, inklusiv at lave et godt stykke håndværk, når vi udvikler kommunikation og producerer materiale,” siger Øiamo.
Randi Haavik Varberg, direktør for information og marked i Infinitum, peger på det konkrete mål med reklamefilmen.
“Hvis filmen får nogen til at pante en flaske ekstra, eller til at samle en dåse op fra grøften, så har den gjort sit arbejde.”

Vil have seerne til at føle noget
Thommessen har ét håb for publikum.
“Vi håber, at de føler noget. At de ikke tænker på, at det er små tegnede mus, men oprigtigt får hjertet i halsen, når flasken vælter. Og dermed at de tænker på problemstillingen med flasker i naturen på en ny måde.”
Reklamefilmen blev lanceret i Norge 8. december og har siden spredt sig på sociale medier. Budskabet er lige så relevant i Danmark, hvor vi også har velfungerende pantsystem. Du kan se den på Infinitums Instagram-konto.
Mere info: infinitum.no



