Det er ikke nogen nyhed, at Netflix vil sætte en stopper for kontodeling: Streaminggiganten er blevet træt af brugere, der deler deres konto med familie og venner uden for husstanden. Det vil sige, du kan stadig gøre det – men så skal du betale ekstra!
Lyd & Billede har allerede skrevet flere artikler om, at Netflix overvejer forskellige tekniske løsninger for at forhindre ulovlig (dvs. gratis) kontodeling. Og nu dukker flere konkrete sager op, hvor det viser sig, at Netflix håndhæver dette i praksis.
Flere Netflix-abonnenter oplever nu at blive stoppet, når de forsøger at logge ind med deres konto på et TV eller en streamingenhed uden for husstanden. Medlemmer af L&B-redaktionen (som tester et stort antal nye TV’er og relaterede produkter) har selv oplevet dette ved flere lejligheder.
Strammer op på kontodeling
Netflix bekræftede for nylig over for norske Nettavisen, at de er begyndt at håndhæve forbuddet:
Vi ønsker fortsat at geninvestere i vores virksomhed, herunder nye film og TV-serier. Det bliver sværere, når så mange mennesker bruger Netflix uden at betale. Kontodeling i denne størrelsesorden påvirker vores evne til at investere i og forbedre vores tjeneste,” siger Netflix via sin pressetjeneste.
Annonce
Om du oplever dette i netop dit tilfælde, kan afhænge af, hvilket abonnement du har, og hvor mange enheder der bruger din konto i øjeblikket. Men uanset hvad: Hvis du vil bruge din konto på et TV eller en streamingenhed uden for dit hjem, kan du fremover blive nødt til at betale et ekstra månedligt gebyr.
Koster 39 kr. om måneden pr. ekstramedlem
Ifølge Netflix’ hjemmeside er et Netflix-abonnement (både Basic og Premium) som udgangspunkt kun beregnet til at blive delt af personer, der bor sammen under samme tag. Personer, der ikke er en del af din husstand, skal derfor oprette deres egen konto for at se Netflix.
En “Netflix-husstand” anses for at være de enheder, der er forbundet til internettet, hvor du normalt ser Netflix. For eksempel kan dit TV i stuen udgøre en Netflix-husstand, og i så fald vil alle andre enheder (inklusive mobiler og tablets), der bruger din Netflix-konto på den samme internetforbindelse, automatisk blive betragtet som en del af den samme Netflix-husstand.
Eksisterende abonnenter opfordres nu til at købe en ekstra konto for at personer uden for husstanden kan bruge deres Netflix-konto. For 39 kr. om måneden får den pågældende person så sin egen profil, konto og adgangskode, mens medlemskabet betales af den person, der har inviteret dem til at være med.
Har du oplevet en lignende “fejlmeddelelse”, når du forsøger at logge ind på Netflix med TV-enheder uden for husstanden? Del gerne dine erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet nedenfor!