TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
SOMMERTILBUD PÅ LB+
Nyhed

Onlineforbruget på Black Friday faldt for første gang nogensinde

For første gang nogensinde har forbrugernes onlineforbrug i forbindelse med Black Friday haft en tilbagegang, viser ny rapport fra Adobe. I år handlede forbrugere for 8,9 milliarder dollars online mod 9 milliarder dollars sidste år.

forfatter
Publiceret 03/12/2021 - 08:53

Online-salget under Black Friday faldt en smule i år, hvilket er første gang, at forbruget har været lavere end året før. Det fremgår af en ny rapport om juleindkøb fra Adobe Analytics. Rapporten viser, at der på nettet er blevet shoppet for 8,9 mia. dollars i år, hvilket er lidt mindre end de 9 mia. dollars, der blev brugt i 2020.

Adobe peger på, at den nedadgående tendens kan være forårsaget af en stigning i det tidlige forbrug, da nogle butikker startede udsalg og kampagner allerede i oktober.

Ifølge Vivek Pandya, der er chefanalytiker hos Adobe Digital Insights, er forbrugerne blevet mere opmærksomme på at slå til ved de rigtige tilbud. Også selvom de ligger tidligere eller senere end Black Week:

“For første gang nogensinde oplevede Black Friday en omvendt væksttendens sammenlignet med de seneste år. Køberne er strategiske i deres gaveindkøb, køber meget tidligere på sæsonen og er fleksible med hensyn til, hvornår de handler for at sikre, at de får de bedste tilbud,” udtaler analytikeren.

Læs også Black Friday: Det er helt sort! Risikoen for at blive snydt er større end chancen for at gøre et kup.

Flere køber på mobil, men flest foretrækker stadig desktop

44,4 % af alle online-salg på Black Friday blev foretaget via en smartphone, hvilket er en stigning på 10,6 % i forhold til året før. For 62,2 % af alle besøg gælder det, at de kom via en smartphone, hvilket er en stigning på 2,2 % i forhold til 2020. Det tyder derfor på at forbrugerne stadig foretrækker at surfe på mobilen, men alligevel gerne vil foretage det endelig køb via desktop.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Ud af mørket Er du træt af billedstøj og matte, udtværede farver, så er Logitech Litra Glow et billigt bud på løsningen.
Dell-PC'er til hverdagsbehov Fornuft og genbrugsmaterialer er kodeordene for de nye Dell Inspiron-modeller til hjemmekontor og rygsæk.
Dell XPS med større minimalisme 2022-generationen af ultrabook'en Dell XPS 13 er skåret 1,8 gange længere ind til benet.
Mekanisk tastatur til kreative Den nye MX Master 3S-mus, det nye MX mekaniske trådløse tastatur og samt det MX mekaniske Mini trådløse tastatur skal hjælpe avancerede digitale skabere.
Dell-PC'er til fleksibelt arbejde Dell satser på den såkaldte hybride arbejdsplads - hvor man ikke kun arbejder på kontoret, men hvorsomhelst.
Smart kamera til møderummet Det er slut med at gemme sig for kameraet, når det holdes videomøder.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend