Tesla har lagt en ny video ud, der viser fuld selvkørsel under opsyn (Supervised Full Self-Driving – FSD) gennem Roms travle gader. Turen går fra Capitol-højen til Colosseum og demonstrerer, hvordan systemet håndterer alt fra uforudsigelige motorcykler til snæver historisk arkitektur.
Videoen følger kort tid efter Teslas demonstration ved Triumfbuen i Paris, hvor systemet tilsyneladende uden problemer navigerede rundt i den berygtede syvsporede rundkørsel, som forbinder hele tolv avenuer.
Kaotisk, men kontrolleret
At navigere gennem det centrale Rom fra Capitol til Colosseum indebærer uforudsigelig trafik og at sno sig gennem smalle gader. Videoen viser, hvordan systemet reagerer på pludselige manøvrer fra andre trafikanter.
Rom er kendt for en aggressiv kørestil og motorcykler, der dukker op fra alle sider. At køre i Rom kan være en udfordring selv for erfarne bilister, hvilket gør denne demonstration særlig interessant.
I videoen kan man se, hvordan Full Self-Driving (FSD) håndterer nærkontakter med motorcykler, reagerer på fodgængere og navigerer rundt i smalle gader med parkerede biler. Systemet giver korrekte signaler og holder en jævn hastighed gennem det, der må være et af Europas mest udfordrende trafikscenarier.
![Tesla FSD selvkørsel nærmer sig Europa-lancering 1 Tesla - New Model Y 2[58] Ny Model Y](https://www.lydogbilde.no/wp-content/uploads/2025/02/Tesla-New-Model-Y-258-989x556.jpg)
Testet med en almindelig serieproduceret bil
Videoerne blev filmet i en Tesla Model 3 og anvender ifølge pressemeddelelsen samme hardware som de biler, producenten leverer til sine kunder. Det betyder, at alle Tesla-ejere i princippet kan få den samme funktionalitet, så snart de lovmæssige godkendelser er på plads.
Forskellen ligger i softwaren, som stadig er i testfasen til europæiske forhold. Tesla bruger sine neurale netværk, der er trænet på milliarder af kilometer med virkelige kørselsdata, til at tackle komplekse trafiksituationer.
Milliarder af kilometers erfaring
En chauffør kan tilbagelægge omkring 800.000 kilometer på 50 år – den samlede globale Tesla-flåde gør det hvert 3,5 minut. Den massive database skal give systemet erfaring med sjældne, men kritiske kørselssituationer.
Tesla hævder, at Tesla-flåden i alt har kørt mere end 5,79 milliarder kilometer med FSD – først Beta, derefter under opsyn. Af disse er 3,84 milliarder kilometer blevet kørt i 2024, så dataindsamlingen her er eksponentiel.
Virksomhedens egen sikkerhedsrapport for første kvartal af 2025 viser én ulykke for hver 7,44 millioner kilometer, der er kørt med Autopilot-teknologi. For førere, der ikke brugte Autopilot, registrerede Tesla én ulykke for hver 1,51 millioner kilometer. Det amerikanske gennemsnit er én ulykke pr. 702.000 kilometer baseret på 2023-data fra NHTSA og FHWA.
Det er vigtigt at bemærke, at disse tal er selvrapporteret af Tesla og ikke inkluderer data fra Full Self-Driving, som er den teknologi, der faktisk testes i Rom-videoen.

Venter på godkendelse
Tesla-chefen Elon Musk har udtrykt frustration over, at processen tager længere tid end ønsket, og han skyder skylden på »de hollandske myndigheder« og behovet for, at »EU godkender«. Han kalder processen »meget frustrerende«.
Teslas europæiske aktiviteter drives gennem hovedkvarteret i Holland, og virksomheden bruger derfor (RDW), den hollandske pendant til Vejdirektoratet, til at godkende sine modeller til salg i EU.
I USA udrullede Tesla FSD som en offentlig beta allerede i 2020, men de europæiske myndigheder kræver grundigere tests inden lanceringen. Det faktum, at Mercedes kun fik lov til at aktivere selvkørende kørsel på niveau 3 på motorvejen og ved betydeligt lavere hastigheder, end folk typisk kører med på Autobahn, tyder på, at det ikke bliver nemt eller hurtigt at gøre FSD lovligt i Europa.
Tesla arbejder aktivt sammen med de europæiske myndigheder for at få godkendt Full Self-Driving (Supervised) og håber at kunne lancere funktionen på eksisterende og nye biler så hurtigt som muligt. Vi ved dog ikke, hvornår det rent faktisk vil ske. FSD Supervised er allerede tilgængelig i USA, Canada, Mexico og Kina.
Mere info: tesla.com
Og hvordan ved vi de ikke snød med videoen ligesom sidst?
Og hvis ikke, så gør det lige igen på en regnvejrsdag hvor det står ned i lårfede stråler.