Cayenne har været Porsches bedst sælgende model siden 2002, og nu bliver den endelig elektrisk. Endelig kan velhavende mennesker tage turen til sommerhuset eller sydpå i elektrisk luksus. Og med vanvittig ydeevne.
Cayenne Electric Turbo sætter nye standarder med 1.156 hk i Launch Control-tilstand. Det giver den 0-100 km/t på 2,5 sekunder og 0-200 km/t på 7,4 sekunder! Tophastigheden er 260 km/t. Standardmodellen er mere moderat med 442 hestekræfter i Launch Control, men sprinten til 100 på 4,8 sekunder giver stadig et godt skub i ryggen.

Formel E-teknologi i en gadebil
Ud over brutal kraft har Porsche fokuseret på høj energiudnyttelse. Cayenne Electric henter teknologi direkte fra Porsches Formel E-racerbiler, hvor den genvinder op til 600 kW under bremsning. Porsche hævder, at 97 procent af al bremsning i daglig kørsel kan håndteres af elmotorerne alene.
Turbo-versionen har direkte oliekøling af elmotoren på bagakslen for at sikre høj kontinuerlig effekt uden at systemet overophedes. I normal tilstand leverer Turbo-versionen 857 hestekræfter, men giver yderligere 176 hestekræfter i ti sekunder ved et tryk på en knap. Praktisk ved overhaling. Og sjovt!

Lynhurtig opladning
Under gulvet sidder et 113 kW batteri med 800 volt teknologi. Rækkevidden er angivet til 643 kilometer for basismodellen og 624 kilometer for Turbo-versionen, begge målt i henhold til WLTP.
Opladningen er hurtig med en maksimal opladningseffekt på 390 kW. Opladning fra 10 til 80 procent tager 16 minutter, hvilket er dobbelt så hurtigt som normalt. På ti minutter får du energi nok til at køre 325 kilometer.

Trådløs oplading
Cayenne Electric er den første Porsche, der understøtter trådløs induktiv opladning med op til 11 kW effekt. Du skal blot parkere bilen over en opladningsplade, så starter opladningen automatisk. Ja, det er et ekstraudstyr, og nej, det er ikke billigt. Det koster omkring 45.000 kroner inklusive installation.
Nyt design – men stadig en Cayenne
Udseendet er blevet opdateret, men det er stadig umiskendeligt en Cayenne. Den lave motorhjelm, de slanke Matrix LED-forlygter og den skrånende taglinje er klassiske Cayenne-designelementer. Detaljer som den tredimensionelle lysliste bagtil med animerede grafikker og det oplyste Porsche-logo er dog nye.
Cayenne Electric er 5,5 cm længere end benzinversionen, og akselafstanden er forlænget med 13 cm. Dette kommer primært passagererne på bagsædet til gode, og alle får elektrisk justerbare sæder som standard. Bagagerummet er enormt med en kapacitet på 781 liter, når alle sæder er oppe. Fold bagsæderne ned, og den vokser til 1588 liter. Og det er uden at medregne de ekstra 90 liter i frunken foran.
Turbo-modellen har kontrastdetaljer i metallisk grå (Turbonite) på Porsche-emblemet, fælge og vindueslister. Begge modeller kan udstyres med et offroad-pakke med forbedret frihøjde.
Luftmodstand som en sportsvogn
Cayenne Electric er en af de mest aerodynamiske SUV’er i sin klasse med en luftmodstandskoefficient på 0,25. Aerodynamikken justeres dynamisk i forhold til hastighed og kørestil. Aktive køleklapper foran, en adaptiv tagspoiler og specielle vinger bag på Turbo-modellen forbedrer både rækkevidde og køreegenskaber.

Stor OLED-skærm
Aldrig før har der været så meget skærm i en Cayenne. En elegant buet OLED-skærm i midterkonsollen kombineres med et 14,25-tommers instrumentpanel og en valgfri 14,9-tommers passagerskærm. For første gang i Cayenne kan du også få et head-up-display med AR-teknologi.
Skærmene kan tilpasses med widgets og temaer. Tredjepartsapps kan downloades direkte til bilen via Porsche App Center. Voice Pilot bruger kunstig intelligens til at forstå komplekse spørgsmål og svare som en rigtig samtalepartner, ikke ulig chatfunktionen i ChatGPT.
Med såkaldte Mood Modes kan du tilpasse sædepositionen, belysningen, klimaanlægget, lydprofilen og skærmene, så de passer til din ønskede stemning. Ud over sædevarme kan du også varme store kontaktflader som armlæn og dørpaneler.
Der er endnu ingen oplysninger om lydsystemet, men vi forventer, at Burmester vil være tilgængeligt som ekstraudstyr.
3,5 ton på anhængertrækket
Cayenne har altid haft en stor tilladt anhængervægt på 3.500 kg, og den elektriske version er ingen undtagelse. Kombineret med adaptiv luftaffjedring som standard bør bilen kunne håndtere asfalt- og grusveje med samme elegance.
Turbo-modellen kan udstyres med Porsche Active Ride – et aktivt affjedringssystem, der i høj grad kompenserer for karrosseribevægelser og siges at give “enestående stabilitet og komfort”.

Porsche Cayenne Electric: Pris og tilgængelighed
Cayenne Electric kan bestilles nu og vil være tilgængelig i første halvdel af 2026.
Priser:
- Cayenne Electric: fra 1.069.900 kroner
- Cayenne Turbo Electric: fra 1.824.900 kroner
Tekniske data Cayenne Electric:
- Effekt: 300 kW/408 hk (325 kW/442 hk med Launch Control)
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Tophastighed: 230 km/t
- Rækkevidde: op til 643 km (WLTP)
- Forbrug: 19,7-21,8 kWt/100 km
Tekniske data Cayenne Turbo Electric:
- Effekt: 630 kW/857 hk (850 kW/1.156 hk med Launch Control)
- Drejningsmoment: op til 1.500 Nm
- 0-100 km/t: 2,5 sekunder
- 0-200 km/t: 7,4 sekunder
- Tophastighed: 260 km/t
- Rækkevidde: op til 624 km (WLTP)
- Forbrug: 20,4-22,3 kWt/100 km
Mere info: porsche.dk



