Europæiske bilproducenter har længe haltet bagefter deres asiatiske konkurrenter med hensyn til teknologi. Ikke mindst når det gælder brugen af elbiler som mobile kraftværker. Nu tager Opel et længe ventet skridt med den opdaterede Astra Electric, som endelig får V2L-funktionalitet.

Elbilen bliver en strømkilde
V2L, eller Vehicle to Load, giver dig mulighed for at bruge bilens batteri til at drive eksterne enheder. Det kan være en elcykel, der skal oplades efter en tur, campingudstyr i bjergene eller elværktøj i et område uden strøm. Med et 58 kWt batteri har Astra Electric tilstrækkelig kapacitet til at være virkelig nyttig i sådanne situationer.
Funktionen har længe været standard på koreanske elbiler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, men de europæiske producenter har været langsomme til at følge trop. Det faktum, at Opel nu inkluderer V2L i en kompakt elbil til en relativt overkommelig pris, er et tegn på, at teknologien endelig breder sig nedad i modelhierarkiet. Og at Europa er vågnet op.

Større batteri giver 454 km
Sammen med V2L-funktionen kommer et lidt større batteri. Det nye 58 kWt-pakke erstatter det gamle (54 kWt) og giver en angivet rækkevidde på 454 km ifølge WLTP-standarden. Det er 34 km mere end før, og selvom Astra Electric stadig ikke er blandt de mest udholdende kompakte biler, er der ingen grund til at få rækkeviddeangst på grund af det.
Elmotoren leverer stadig 115 kW, svarende til 154 hestekræfter. Langt fra imponerende, men mere end nok til daglig kørsel og dansk motorvejsfart.

Forbedret infotainment
Indvendigt beholder Astra Electric de to 10-tommers skærme fra sin forgænger, men Opel lover, at brugergrænsefladen er blevet mere overskuelig og intuitiv.
Mere specifikt vil de ergonomiske Intelli-Seats nu være standard på alle udstyrsniveauer. Tidligere var disse forbeholdt de dyrere versioner. Sæderne kan specificeres med multizone-opvarmning, elektrisk lændestøtte, massagefunktion og hukommelsesindstillinger.
Skarpere udseende
Udvendigt har Astra fået en opdateret front. Den karakteristiske Opel Vizor-kølergrill har fået bredere LED-elementer, der indrammer det oplyste Opel-logo.
Den forreste kofanger er også ny, med blanke sorte detaljer mellem luftindtagene. Profilen og bagenden er stort set uændret, men nye 17- og 18-tommer hjul giver et friskere helhedsindtryk. Astra fås stadig som både en femdørs hatchback og som Sports Tourer stationcar.
Hård konkurrence
Segmentet for kompakte biler i Europa er en krævende arena. Astra Electric skal konkurrere med blandt andet Peugeot e-308 og de mere overkommelige og lidt mindre VW ID.3 og Renault Megane E-tech Electric.
Interessant nok er Peugeot e-308 direkte relateret til Astra – de er begge bygget på en fælles platform fra Stellantis Group. Konkurrencen mellem dem handler derfor mere om mærkepræferencer og priser end om grundlæggende tekniske forskelle.

Opel Astra Electric: Pris og tilgængelighed
Den opdaterede Opel Astra får sin verdenspremiere på Bruxelles Motor Show den 9. januar 2026. Priser og tilgængelighed er endnu ikke bekræftet, men vi forventer mere information tættere på lanceringsdatoen.
Mere info: opel.dk



