TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
JULETILBUD - LB+ Total 50% rabat

Nyhed

Opel Astra Electric facelift: Elbilen der oplader din elcykel

Opel Astra Electric får endelig V2L-funktionalitet og et større batteri. Det betyder, at elbilen kan bruges som strømkilde til elcykler, campingudstyr og værktøj.

Opel Astra Electric facelift: Elbilen der oplader din elcykel

Europæiske bilproducenter har længe haltet bagefter deres asiatiske konkurrenter med hensyn til teknologi. Ikke mindst når det gælder brugen af elbiler som mobile kraftværker. Nu tager Opel et længe ventet skridt med den opdaterede Astra Electric, som endelig får V2L-funktionalitet.

New Opel Astra Electric 3 scaled 1
(Foto: Opel)

Elbilen bliver en strømkilde

V2L, eller Vehicle to Load, giver dig mulighed for at bruge bilens batteri til at drive eksterne enheder. Det kan være en elcykel, der skal oplades efter en tur, campingudstyr i bjergene eller elværktøj i et område uden strøm. Med et 58 kWt batteri har Astra Electric tilstrækkelig kapacitet til at være virkelig nyttig i sådanne situationer.

Funktionen har længe været standard på koreanske elbiler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, men de europæiske producenter har været langsomme til at følge trop. Det faktum, at Opel nu inkluderer V2L i en kompakt elbil til en relativt overkommelig pris, er et tegn på, at teknologien endelig breder sig nedad i modelhierarkiet. Og at Europa er vågnet op.

New Opel Astra Electric 7 scaled 1
(Foto: Opel)

Større batteri giver 454 km

Sammen med V2L-funktionen kommer et lidt større batteri. Det nye 58 kWt-pakke erstatter det gamle (54 kWt) og giver en angivet rækkevidde på 454 km ifølge WLTP-standarden. Det er 34 km mere end før, og selvom Astra Electric stadig ikke er blandt de mest udholdende kompakte biler, er der ingen grund til at få rækkeviddeangst på grund af det.

Læs også TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech er Renaults vigtigste bil i mange år. Og på de fleste områder er den et vældig behageligt bekendtskab.

Elmotoren leverer stadig 115 kW, svarende til 154 hestekræfter. Langt fra imponerende, men mere end nok til daglig kørsel og dansk motorvejsfart.

Annonce
New-Opel-Astra-Electric_6
(Foto: Opel)

Forbedret infotainment

Indvendigt beholder Astra Electric de to 10-tommers skærme fra sin forgænger, men Opel lover, at brugergrænsefladen er blevet mere overskuelig og intuitiv.

Mere specifikt vil de ergonomiske Intelli-Seats nu være standard på alle udstyrsniveauer. Tidligere var disse forbeholdt de dyrere versioner. Sæderne kan specificeres med multizone-opvarmning, elektrisk lændestøtte, massagefunktion og hukommelsesindstillinger.

Læs også TEST: Volkswagen ID.3 1st Max Volkswagens elektriske fanebærer efter e-Golf har meget at bevise. ID.3 tilbyder meget godt, men er ikke fri for børnesygdomme.

Skarpere udseende

Udvendigt har Astra fået en opdateret front. Den karakteristiske Opel Vizor-kølergrill har fået bredere LED-elementer, der indrammer det oplyste Opel-logo.

Den forreste kofanger er også ny, med blanke sorte detaljer mellem luftindtagene. Profilen og bagenden er stort set uændret, men nye 17- og 18-tommer hjul giver et friskere helhedsindtryk. Astra fås stadig som både en femdørs hatchback og som Sports Tourer stationcar.

Læs også Nyhed: Peugeot E-3008: Elektrisk SUV med noget ekstra Peugeot har afsløret sin nye elektriske SUV, E-3008, i Nice i Frankrig. Med lang rækkevidde og spændende infotainment og instrumentbræt.

Hård konkurrence

Segmentet for kompakte biler i Europa er en krævende arena. Astra Electric skal konkurrere med blandt andet Peugeot e-308 og de mere overkommelige og lidt mindre VW ID.3 og Renault Megane E-tech Electric.

Interessant nok er Peugeot e-308 direkte relateret til Astra – de er begge bygget på en fælles platform fra Stellantis Group. Konkurrencen mellem dem handler derfor mere om mærkepræferencer og priser end om grundlæggende tekniske forskelle.

New-Opel-Astra-Electric_1
(Foto: Opel)

Opel Astra Electric: Pris og tilgængelighed

Den opdaterede Opel Astra får sin verdenspremiere på Bruxelles Motor Show den 9. januar 2026. Priser og tilgængelighed er endnu ikke bekræftet, men vi forventer mere information tættere på lanceringsdatoen.

Mere info: opel.dk

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Citroën ELO: Løsninger, der burde være standard

Ny elbil fra Kia til under 200.000 kroner

Billigste Tesla nogensinde

BYD øger sin batterigaranti betydeligt

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz