Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mustang Mach-E GT: Sikke et bæst!

Du kan godt begynde at glæde dig!

Skrevet af / 24/10/2021 - 19:05
Mustang Mach-E GT: Sikke et bæst!

Det var en varm, solrig dag i Rovinj i Kroatien og perfekte forhold til at testkøre Ford Mustang Mach-E GT – den mere sportslige udgave af Mach-E. Da vi kom frem, stod der biler på rad og række i farverne lys orange (Cyber Orange) og kongeblå (Grabber Blue). Undertegnede syntes, at orange var sejest, og gik direkte efter den.

Ford Mustang Mach-E GT front GeirNordby Ford Mustang Mach-E GT front wideangle GeirNordby Ford Mustang Mach-E GT front(2) GeirNordby
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Magen til, men anderledes

Ved første øjekast er GT-versionen meget lig standardudgaven. Karosseriet er trods alt det samme. Men går man den lidt nærmere efter i sømmene, ser man, at kølergrillen er blevet frisket op. Den er sort og blank med et mønster, som giver et interessant dybdeindtryk, hvor fronten på standardudgaven er i bilens farve og giver et fladere udseende.

Fælgene er også nye og er vokset fra 19 til 20 tommer med pigformede eger. Og på bagsiden er mustang-hingsten erstattet af GT-bogstaverne.

Indvendig har Mach-E GT bl.a. fået nye sæder med bedre sidestøtte. Det er ikke fuldgyldige skålsæder, men de er meget behagelige og stabile at sidde i. De er betrukket med ventileret Sensico-kunstlæder, som bør være nemt at rengøre. Indersiden af dørene er også beklædt med kunstlæder.

Næsten 500 heste

Og skulle man virkelig ønske at presse bilen til det yderste, skal man vide, at den har 487 kraftige mustang-hingste under panseret, og 0-100 km/t sker på 3,7 sekunder! Det er afsindig hurtigt takket være en kraftigere motor foran. Den giver også en mere afbalanceret kraft mellem for og bag på bilen og dermed lavere risiko for at skride ud med bagenden midt i et sving. Prisen for det er, at den opgivne rækkevidde er dalet fra standardversionens 540 km (WLTP) til “kun” 500.

Man får kun adgang til alle hestekræfterne i fem sekunder ad gangen (såkaldt boost-mode), men eftersom man allerede er godt oppe imod de 150 km/t, kan man vel sige, at det holder …

Ford Mustang Mach-E GT wheel GeirNordby
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Adaptiv dæmpning

For at køreegenskaberne skal matche ydelsen på Mustang Mach-E GT, har understellet fået nogle vigtige forbedringer. For det første er frihøjden på GT-udgaven sænket med 1,7 cm og er dermed på 12,8 cm. Den har således et endnu lavere tyngdepunkt, og man kan derfor kun med lidt god vilje kalde den en SUV.

Læs også Tesla Model Y: Fed bas og masser af plads Her er Tesla’en til dig, der synes, at Model 3 er for lille og de andre for dyre. Model Y har alt, hvad en almindelig familie har brug for – og lidt til.

Mach-E GT har desuden fået MagneRide-luftdæmpere, som nu er en valgmulighed på samtlige Mustang-modeller. Dæmpesystemet arbejder aktivt og gør bilen i stand til hele tiden at overvåge vejgrebet og respondere alt efter underlag og kørestil.

Ford Mustang Mach-E GT on road
(Foto: Ford)

En, to, tre, kør!

Landskabet langs landevejen i Rovinj er virkelig et vidunderligt syn. Da jeg cruiser af sted, lader jeg synet af skove og dale omfavne mig. Jeg lader, som om jeg er med i Bond-filmen GoldenEye, mens jeg suser ned ad de snoede veje. Og den nydelige lyd af B&O-anlægget masserer sjælen, mens subwooferen rusker kroppen. Øjeblikket kunne næppe have været mere perfekt.

Læs også Sød musik i Cross Turismo Er du på jagt efter en praktisk og komfortabel sportsvogn med god lyd til turen? Så er Taycan Cross Turismo med Burmester-anlæg et glimrende valg.

Mach-E GT er stivere end de fleste, men den giver en komfortabel køretur. I Untamed kørselstilstand får man en fantastisk følelse af kontakt til underlaget, og styringen responderer meget bedre på underlaget end den almindelige Mach-E.

Whisper-mode har ingen regenerering, og bilen ruller nærmest uendeligt hen ad vejen. Dejligt.

Ford Mustang Mach-E GT on display GeirNordby Ford Mustang Mach-E GT on display GeirNordby(2)
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Høj tryghedsfølelse

Køreegenskaberne for Mach-E GT er meget bedre end for originalen (som slet ikke var dårlig), og jeg føler mig aldrig utryg bag rattet. Bilen bider sig virkelig fast, og alle de kræfter, man får ved at træde på speederen, kan faktisk være med til at gøre bilen tryggere.

Man ønsker den hurtigst mulige vej forbi en langsom medtrafikant, og desuden sker det, at tilkørslen på motorvejen er lidt kort. Så er det godt at kunne komme hurtigt op i samme hastighed som de andre biler, så man ikke udgør en farlig forhindring for nogen, når man svinger ind på kørebanen.

Jeg vil med andre ord påstå, at køreegenskaberne for Mustang Mach-E GT kommer til gavn.

Ford Mustang Mach-E GT rear GeirNordby Ford Mustang Mach-E GT rear angle GeirNordby
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Også GT er en familiebil

Mustang Mach-E er helt igennem en familiebil, og siden GT-versionen har alt det, basisversionen har, er den også som skabt til at tage på tur med familien med fuld oppakning. Der er god plads til autostole på bagsæderne, og voksne sidder også godt bagi.

Derudover er der nok bagageplads til de fleste. Godt 400 liter bagi samt over 80 liter i frunken. Har man en stor barnevogn, gælder det om at pakke på en smart måde, men ellers tror jeg, man klarer sig fint.

Læs også Slip vildhesten løs! Fords historie har budt på flere uværdige bærere af Mustang-navnet. Det her er ikke en af dem.

En mere grundig test af Ford Mustang Mach-E GT vil vi vende tilbage til senere. I mellemtiden kan du læse vores test af Mustang Mach-E AWD og ikke mindst lydanlægget fra Bang & Olufsen – som er ekstraudstyr i originalen, men standard i GT.

Ford Mustang Mach-E GT front angle GeirNordby
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Pris og tilgængelighed

Hvor Mustang Mach-E Long Range AWD har en vejledende pris på 484.981 kroner, koster Mach-E GT AWD 632.391 kroner. Panoramasoltag koster 6.020 kroner ekstra. Bilen kan bestilles nu.

Mere info: ford.dk

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top