TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mitsubishi Eclipse Cross: Lang rækkevidde og masser af teknologi

Mitsubishis første helelektriske SUV hedder Eclipse Cross og lover over 600 km rækkevidde, avanceret glastag og indbygget Google.

Mitsubishi Eclipse Cross: Lang rækkevidde og masser af teknologi

Den nye Mitsubishi Eclipse Cross er skabt til europæiske veje og vil fjerne rækkeviddeangst med et kraftigt 87 kWh batteri, der giver en beregnet rækkevidde på over 600 km (WLTP). Vi siger beregnet, fordi tallet kun er foreløbigt og afventer typegodkendelse. Hvis du ikke har brug for denne rækkevidde, kan du blive fristet af en mere overkommelig mellemklasse-variant. Den ved vi ikke noget om endnu, andet end at den vil blive lanceret i 2026.

Mitsubishi Eclipse Cross_030
(Foto: Mitsubishi)

Modellen med lang rækkevidde har en effekt på 160 kW (218 hk) og et drejningsmoment på 300 Nm, hvilket resulterer i en acceleration fra 0-100 km/t på respektable 8,4 sekunder. Det er omtrent det samme som en Outlander hybrid, og selv om det kan virke trægt i en verden, hvor andre konkurrerer med 0-100-sprint på både 5 og 4 sekunder, er sandheden, at det er alt, hvad en fornuftig familie har brug for.

Mitsubishi Eclipse Cross_004
(Foto: Mitsubishi)

Hurtig opladning og smart batteristyring

Hurtig opladning sker med op til 170 kW, hvilket ikke er revolutionerende på nogen måde, men det skulle give dig mulighed for at oplade fra 10-80 procent på lidt over en halv time. Bilen holder batteriet på den rette temperatur, så det kan opretholde maksimal hastighed under det meste af opladningen. Bilen har både en varmepumpe og et PTC-varmelegeme til effektiv klimakontrol uden at dræne batteriet unødigt.

Mitsubishi Eclipse Cross_029
Glastagets gennemsigtighed kan justeres. (Foto: Mitsubishi)

Højteknologisk og førsteklasses interiør

Indenfor finder vi to 12,3-tommers skærme: en til instrumentpanelet og en til infotainment. Det store elektrokromatiske glastag kan ændre gennemsigtighed med et tryk på en knap, og hvis du er fan af stemningsbelysning, tilbyder Eclipse Cross hele 48 forskellige farver.

Læs også TEST: Nissan Ariya 63 kWh Evolve Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.

Infotainment har et indbygget Google-operativsystem, herunder Google Maps til navigation, Google Play til download af apps og Google Assistant til stemmestyring. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er også på plads, og det samme er trådløs mobilopladning med op til 15 W. Lydentusiaster bør lægge mærke til Harman & Kardon Premium-lydsystemet med 10 højttalere og en samlet effekt på 410 W.

Annonce
Mitsubishi Eclipse Cross_027
(Foto: Mitsubishi)

Avanceret førerassistance

Bilen har op til 20 avancerede førerassistentsystemer, der udnytter 12 ultralydssensorer, fire kameraer og en frontradar. Highway & Traffic Jam Companion-systemet gør både langdistancekørsel på motorvejen og kørsel i trafikken mindre krævende ved at holde bilen i vognbanen og automatisk justere dens hastighed.

Læs også TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech er Renaults vigtigste bil i mange år. Og på de fleste områder er den et vældig behageligt bekendtskab.

Den bedste garanti på markedet?

Mitsubishi går længere end de fleste af sine konkurrenter, når det gælder garanti. Den nye Eclipse Cross leveres med 8 år/160.000 km dækning (5 års fabriksgaranti plus 3 års udvidet garanti), 12 års rustgaranti og 8 års vejhjælp. Det burde give nye bilejere ro i sindet.

Læs også TEST: Toyota bZ4X AWD Toyotas første rene elbil er sikker; den får dig frem til destinationen, og den ligger fint på vejen. Men det man mest husker, er alle knapperne...
Mitsubishi Eclipse Cross_007
(Foto: Mitsubishi)

Om pris og tilgængelighed

Produktionen starter i fjerde kvartal af 2025 på Douai-fabrikken i Frankrig og bliver en del af Mitsubishis opgraderede modelprogram for Europa. Priserne er endnu ikke kendt, men forvent, at den vil være i direkte konkurrence med sine slægtninge Nissan Ariya (fra ca. 350.000 kroner for 87 kW forhjulstræk og fra 403.000 kroner for firehjulstræk) og Renault Scenic E-Tech Electric (fra 300.000 kroner for 87 kW forhjulstræk).

Mere info: mitsubishi-motors.dk

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera

Lucid-ejere vil snart få strøm fra bilen