Dette er Mercedes-AMG på steroider. Den nye konceptbil CONCEPT AMG GT XX er en elektrisk superbil med firehjulstræk, som på 5 minutter oplader nok strøm til at køre 400 kilometer. Med en tophastighed på over 360 kilometer i timen er det noget af det sejeste, vi har set fra den prestigefyldte tyske leverandør.

Innovativ motor
Bilen har tre såkaldte “axial flux”-motorer – en foran og to i bag. De har en anden struktur end andre elmotorer.
I konventionelle elmotorer flyder strømmen på tværs af rotationsretningen – tænk på det som elektricitet, der flyder udefra og ind mod midten, når motoren drejer rundt. I de nye axial flux-motorer løber strømmen i stedet langs med rotationsretningen, parallelt med den roterende aksel.
Denne nye metode giver flere fordele: Motorerne er ekstremt kompakte (de to bageste motorer er kun 8 cm brede), betydeligt lettere – og mere kraftfulde.
Faktisk er kræfterne pakket tre gange tættere, hvilket gør det muligt at krympe motorerne til en tredjedel af deres masse og størrelse. Hvilket igen giver ingeniørerne stor fleksibilitet i designet af drivlinjen.
Resultatet taler for sig selv: 1.360 hestekræfter og en tophastighed på over 360 km/t. Denne innovative motorteknologi vil blive brugt i serieproducerede Mercedes-AMG-modeller fra 2026.

Batteri med DNA fra Formel 1
Batteriet i konceptbilen er helt nyt og bygger på erfaringer fra AMG ONE og Formel 1. Det kaldes High Performance Electric Battery (HP.EB), og ifølge Mercedes-AMG kan det levere høj effekt igen og igen, samtidig med at det er i stand til at absorbere energi hurtigt.
Den ekstreme ydeevne er afhængig af helt nye battericeller, direkte køling af cellerne og høj spænding.
Battericellerne er smalle og høje, hvilket gør kølingen mere effektiv. Det betyder også, at batteriet kan oplades meget hurtigt. Konceptbilen kan oplades med et gennemsnit på mere end 850 kW ved 1.000 ampere. Til sammenligning er de hurtigste hurtigladere til elbiler i dag typisk på 350 kW, og mange elbiler kan kun bruge 150-250 kW. Det er altså mere end dobbelt så hurtigt som de hurtigste, vi ser på vejene i dag.

Bygget til racing indvendigt og udvendigt
Fra den dynamiske bagende til den lange, lave motorhjelm har bilens udseende klare referencer til andre Mercedes-AMG sportsmodeller.
Frontgrillen har en mere oval form og integreres med bilens slanke forlygter. De todelte luftindtag med ribber i motorhjelmen er rigtige ventilationsåbninger, i modsætning til andre elbiler. De leder den varme luft væk fra kølemodulerne og optimerer luftens køleeffekt.
Indenfor bliver føreren mødt af et minimalistisk miljø med kun det allermest nødvendige – ligesom i motorsport. Bilen bevarer sit luksuriøse look gennem eksklusive materialer, og indholdet på de to skærme giver et overblik med de vigtigste oplysninger om kørsel og drivlinje.

Den næste generation af AMG
CONCEPT AMG GT XX er et innovativt udviklingsprojekt, der giver et indblik i en kommende firedørs serieproduceret model fra Mercedes-AMG. Med tre aksiale flux-motorer og et højtydende batteri, der alle er udviklet helt fra bunden, er bilen et glimt af fremtiden for performance-modeller.
Bilen har en række innovative løsninger, som vil blive brugt i den serieproducerede model. Er dette starten på en ny æra for elektriske superbiler?

Teknologien kommer i 2026
Da dette er en konceptbil, har den hverken en pris eller en lanceringsdato. Men producenten er klar over, at teknologien i CONCEPT AMG GT XX vil blive brugt i serieproducerede Mercedes-AMG-modeller fra 2026.
Mere info: mercedes-amg.com