Amerikanerne har altid været gode til at pakke enorme kræfter ind i store biler. Den sygeste, vi har testet indtil videre, er Tesla Model S Plaid, og nu er det Lucid, der skal bevise sit værd med Air Sapphire.
Med tre elmotorer – en foran og to bagi – leverer Air Sapphire svimlende 1.251 hestekræfter og et drejningsmoment på 1.940 Newtonmeter. Det er nok til at sprinte fra 0 til 100 km/t på bare 2 sekunder, mens tophastigheden er 330 km/t.

Mere end bare rå kraft
Men Air Sapphire handler ikke kun om at skræmme livet af folk på den tyske Autobahn. Den har stadig plads til fem personer og nok bagage til en familieferie. Bagagerummet rummer 456 liter, mens der er yderligere 283 liter plads under motorhjelmen.
Rækkevidden er opgivet til 694 kilometer efter WLTP-standarden, hvilket gør dette kraftværk overraskende praktisk til lange rejser. Det avancerede 900V-opladningssystem kan levere op til 400 kilometers rækkevidde på bare 15 minutter ved hurtig opladning.
Skræddersyet til banen
For at håndtere de enorme kræfter har Lucid foretaget omfattende ændringer i forhold til almindelige Air-modeller. Fjedrene er stivere, støddæmperne er blevet rekalibreret, og den bageste krængningsstabilisator er 27 procent stivere.
Standarddækkene er Michelin Pilot Sport 4S, men hvis du vil have maksimal ydeevne på banen, kan du opgradere til Pirelli P Zero Trofeo R – de samme dæk, som bruges på andre superbiler.
Bremseopsætningen byder på 420 millimeter kulfiberkeramiske skiver foran og kalibre med ti stempler. Det er nødvendigt for at stoppe et køretøj, der vejer 2,4 ton og kan nå vanvittige hastigheder.

Fire personligheder
Air Sapphire har fire køretilstande, som fuldstændig ændrer bilens karakter. Smooth mode giver en komfortabel og effektiv kørsel, Swift tilføjer et sporty touch, mens Sapphire mode frigiver fuld kraft.
Track-tilstand er forbeholdt banekørsel og har tre underindstillinger: Dragstrip til den hurtigst mulige acceleration, Hot Lap til omgangstider og Endurance til længere sessioner.

Luksus uden kompromis
Indvendigt byder Air Sapphire på sportssæder betrukket med Alcantara og læder med varme-, køle- og massagefunktioner. Bagsædepassagererne har benplads som i en limousine.
Det svævende Glass Cockpit-infotainmentsystem med en 34-tommers skærm dominerer instrumentbrættet, mens Surreal Sound Pro-systemet med 21 højttalere og Dolby Atmos giver ekstraordinære lydoplevelser til film og musik.
Udfordrer etablerede mærker
Danske priser er ikke annonceret endnu, men forventes at ligge et stykke over 2 millioner kroner. Dermed er Air Sapphire i direkte konkurrence med Porsche Taycan Turbo S, mens den er betydeligt dyrere end Mercedes EQS AMG og formentlig over dobbelt så dyr som Tesla Model S Plaid. Forskellen er, at amerikanerne har prioriteret komfort og rækkevidde lige så højt som performance.

Lucid Air Sapphire: Pris og tilgængelighed
Air Sapphire ventes at komme til Danmark sidst på året. Priser kendes endnu ikke.
Mere info: Lucid Motors